"הממשל בארה"ב הקשיח עמדות בנושא הסייבר וזו הזדמנות לחברות הישראליות"

שי מישל, מנהל קרן Merlin Ventures TLV, שתשקיע 50 מיליון דולר בסטארט-אפים ישראליים בתחום הסייבר, מסביר בכנס הסטארט-טפים המבטיחים של גלובס כי חברה ששואפת לעבוד מול וושינגטון צריכה לבנות את עצמה ככזו כבר בהתחלה • "יזמים ותיקים מעידים שהממשל בארה"ב רעב לעבוד עם סטארט-אפים ישראליים"

שי מישל,  מנהל קרן Merlin Ventures TLV / צילום: איל יצהר
שי מישל, מנהל קרן Merlin Ventures TLV / צילום: איל יצהר

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב את נושא הסייבר בצמרת סדר העדיפויות שלו מאז נכנס לתפקיד בחודש ינואר. בחודש מאי הוא אף פרסם צו נשיאותי בנושא ביטחון הסייבר הלאומי והורה לממשל ולספקים שעובדים אותו לשפר את הטיפול בנושא. החודש הורה הממשל האמריקני גם לתקן מאות פגיעויות בשל חשש מחשיפה לאירוע סייבר.

לדברי שי מישל, מנהל קרן Merlin Ventures TLV, שדיבר עם אופיר דור בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס, השינוי בממשל האמריקאי התחיל לאחר פרוץ מגפת הקורונה לפני שנתיים כשעובדים החלו לעבוד מהבית ונוצרה מודעות מאוד גדולה לתחום. "הממשל הבין שגם אם הוא מוגן מאוד, הספקים בצד שלישי לא מוגנים והוא התחיל להקשיח עמדות בנושא הסייבר. ראינו תוקפים שמצאו חולשה בקוד והחדירו נוזקה שגרמה להמון ארגונים להיפגע. צריך להבין שכאשר שארגון ממשלתי מותקף לוקח שנים לתקן את הנזק כי לא יודעים מה היקף התקיפה וכמה ספקים חשופים אליה".

מה משמעות השינוי בממשל האמריקני לגבי תעשיית הסייבר?
"לתעשייה הישראלית זו הזדמנות ענקית כי הממשל האמריקאי מבין שהוא לא יכול להשתמש רק בתשתית שלו וחייב לבדוק איך גוף כזה גדול, הכי גדול בארה"ב, יכול לעבוד עם ספקים. כשאתה מדבר יזמים ותיקים על עבודה בתחום הסייבר עם הממשל בארה"ב, אתה שומע שהממשל עכשיו רעב לעבוד עם סטארט-אפים ישראליים ורוצה להשתנות. הסטארט-אפ אקסוניוס למשל התחיל לעשות את זה בשלב המוקדם וראיתי שהמנכ"ל מאוד מרוצה כי מדובר בלקוחות גדולים שמשלמים כסף טוב. עם זאת, נכון להיום, רוב הסטארט-אפים מתחילים בשלב מאוחר לנסות לעבוד עם הממשל וזה לא עובד ככה. צריך לעבוד חכם ולהתחיל לעבוד מולם כבר בשלב מוקדם של החברה".

מה הרשויות בארה"ב מחפשות מבחינת הגנות סייבר?
"יש דיון גדול בעולם האם לעבוד עם חברות פורטפוליו שנותנות כל מיני מוצרים בחבילה אחת, ויש חברות כמו פאלו אלטו וצ'ק פוינט שהן מדהימות אבל לא נולדו לעבוד בשיתוף עוד חברות, או לעבוד עם ארגונים שיודעים לעבוד אחד עם השני. אלה חברות כמו wiz ואורקה שמההתחלה נבנו כפלטפורמה לעבודה עם עוד חברות סייבר. אני חושב שפאלו אלטו וצ'ק פוינט, שעדיין שולטות בשוק ומשקיעות מאוד בלפתח עצמן קדימה, גם הן ילכו לכיוון הזה. בשנה-שנתיים הקרובות נראה לאן הולך הנושא הזה".

מרלין היא קרן השקעה עולמית בסייבר והודעתם על קרן ייעודית לישראל שתשקיע 50 מיליון דולר בסייבר הישראלי. זה כסף קטן בתעשייה הזו, אז מה אתם מחפשים פה בעצם?
"אין צורך בעוד קרן שתשקיע בסייבר הישראלי ואנחנו עוד נראה הצפה של כסף שנכנס לארץ. יש הרבה קרנות טובות בישראל שאלופות בסייבר ועושות עבודה מדהימה. מרלין בחרה להיכנס לשוק הישראלי בגלל ההזדמנות שיש מול השוק האמריקני. עכשיו כשישראל עברה להיות 'סקייל-אפ ניישן' החברות צריכות תשתית נכונה מההתחלה. לא רק לדעת איך למכור אלא איך לתקשר מהתחלה עם ארגונים גדולים. ממרץ 2022 נראה שלארגונים גדולים שעובדים עם הממשל יהיה קשה יותר לעבוד עם סטארט-אפים קטנים ואנחנו רוצים לחזק את אותם סטארט-אפים מהיום הראשון כדי שביום שיהיו מוכנים לצאת החוצה הם לא יצטרכו להתחיל למלא 500 עמודים של בקשות".

"אנחנו באופן כללי אנשי סייבר שמשקיעים בסייבר. ברמה הגולבלית, מנכ"ל מרלין הביא לחברה את אחד המשקיעים הטובים בעולם הסייבר כדי לנהל את כל הפעילות בארה"ב, אדם שיש לו ידע טכני בעולם הסייבר. בנוסף, יש לנו יתרון גדול מאוד בארץ כאנשי מקצוע מקומיים שעובדים מול השוק הישראלי".

***גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף J.P. Morgan, מיקרוסופט ישראל ו-Merlin Ventures TLV.