ישראל מחזקת את הברית עם קפריסין ויוון

קפריסין וישראל יפעלו יחדיו בתחום המחקר המדעי והטכנולוגי: שתי המדינות חתמו על הסכם שיאפשר שיתופי פעולה בין שתי המדינות לקידום המצוינות המדעית שלהן • ההסכם נחתם במסגרת סדרת מפגשים טרילאטרליים המתקיימת בימים אלה בהשתתפות ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס ונשיא קפריסין, אנסטסיאדיס, עם כמה משרי ממשלותיהם

טקס החתימה על הסכם שיתופי פעולה בתחום המחקר המדעי והטכנולוגי בין ישראל לקפריסין / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
טקס החתימה על הסכם שיתופי פעולה בתחום המחקר המדעי והטכנולוגי בין ישראל לקפריסין / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ישראל וקפריסין חתמו על הסכם לשיתוף פעולה מדעי-טכנולוגי, שיאפשר שיתופי פעולה בתחום המחקר המדעי והטכנולוגי בין שתי המדינות לקידום המצוינות המדעית של ישראל וקפריסין. על ההסכם חתמו שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, וסגן שר החדשנות והטכנולוגיה הקפריסאי, קיריאקוס קוקינוס (Kyriacos Kokkinos) בנוכחות ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס.

סעיפי ההסכם עוסקים בחיזוק של שיתופי הפעולה המדעיים והטכנולוגיים בין המדינות, ואספקת מסגרת חדשה לקידום ותמיכה של רעיונות ומחקרים מדעיים וטכנולוגיים בין שתי הממשלות. ההסכם יעודד גם שיתופי פעולה בין מוסדות מחקר מדעיים של שתי המדינות, מימוש תוכניות ופרויקטים מדעיים וטכנולוגיים משותפים, חילופי מדענים וסטודנטים ויצירת מחקרים מדעיים יזומים בתחומי עניין משותפים כפי שיסכימו עליהם הצדדים, וביניהם למשל היערכות לאסונות טבע (רעידות אדמה, שריפות, צונאמי), חקר מדעי הים ועוד.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן אמרה בטקס כי המוח הישראלי והישגיו בעולמות המדע והייטק מהווים נכס אסטרטגי ליחסי החוץ של מדינת ישראל. לדבריה, ההסכם יחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות ויעזור לחוקרים שלנו לקדם פרוייקטים קיימים ונוספים.

ההסכם נחתם במסגרת סדרת מפגשים טרילאטרליים המתקיימת בימים אלה בהשתתפות ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס ונשיא קפריסין, אנסטסיאדיס, עם כמה משרי ממשלותיהם.

במפגש הפסגה המשולש בין שלושת ראשי המדינות אמר ראש הממשלה, בנט, כי למדינות חזון אחד ודאגות משותפות הדאגה לנושא האקלים, הדאגה לבריאות ולפרנסת אנשינו, והדאגה לביטחון שלנו מול הטרור.

בנט העלה על נס את שיתוף הפעולה האזורי במסגרת ה-EastMed, הגוף הבינלאומי המשותף, שבין השאר מנסה לקדם צינור גז מישראל דרך קפריסין ויוון לאירופה. הוא ציין עוד את שיתוף הפעולה בתחומי המאבק בקורונה, התיירות וכן המאבק בשריפות.