סוער בשוק המט"ח: השקל חוזר להתחזק למרות התערבות בנק ישראל

שוקי המניות רשמו אמש עליות חדות לאור התפוגגות החשש מהאומיקרון, והשקל מתחזק בחדות על רקע גידורי ההשקעות של הגופים המוסדיים • הדולר והאירו יורדים ביותר מ-1% כ"א בהמשך לעליות בשווקים • בנובמבר בנק ישראל רכש כ-4 מיליארד דולר במטרה לאזן את התנודות בשוק

שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King
שקל מול דולר / צילום: Shutterstock, Lord King

השקל מתחזק מול המטבעות המובילים בעולם על רקע העליות החדות שנרשמו אמש בשווקים הפיננסיים. הדולר  מאבד 1.4% לרמה של 3.11 שקלים; האירו  יורד ב-1.15% לרמה של 3.51 שקלים.

שוקי המניות רשמו אמש עליות חדות לאור התפוגגות החשש מהאומיקרון, ולאחר שהשוק עיכל את כוונת הפד לבחון את צמצום תוכנית רכישות אג"ח בפגישתו באמצע דצמבר. נתוני האינפלציה בארה"ב שיפורסמו בסוף השבוע עשויים לספק אינדיקציה לגבי האפשרות של הפד להוציא לפועל את כוונתו לצמצם את התוכנית רכישות.

כזכור יו"ר הפד ג'רום פאוול קרא בשבוע שעבר לזנוח את המונח "טרנזיטורי" (זמני, חולף) לגבי האינפלציה, וקרא לבחון את צמצום תוכנית הרכישות אג"ח החודשיות שהוא מפעיל בהיקף של 120 מיליארד דולר. תזמון הדברים שנאמרו, רגע לאחר מינויו לכהונה נוספת, ולפני ההודעה הקרובה באמצע דצמבר, מעלים השערות כי פאוול מיישר קו עם הנשיא ביידן ובשל כך קיבל את המינוי לכהונה שנייה, וגם כי כבר בדצמבר הקרוב הפד יצמטם את ההתערבות בשוק, כך שדבריו היו כ'הקדמה למכה', על פניו.

יחד עם זאת, בשוק המניות נראה כי הראלי של סוף השנה החל מוקדם מהצפוי, ומעניין יהיה לראות את נתוני האבטלה בארה"ב בסוף השבוע הקרוב, ואלו צפויים לספק אינדיקציה נוספת לגבי שוק העבודה האמריקאי.

בנק ישראל לא הוריד רגל מהגז

בחזרה לשוק המקומי, השקל מתחזק בחדות על רקע גידורי ההשקעות של הגופים המוסדיים. כאשר שוקי המניות הגלובליים עולים, חשיפת המוסדיים למט"ח עולה מבחינה טכנית, והיות שהחשיפה של הגופים הללו כבר ברמות שיא, המוסדיים נוטים למכור דולרים בתקופות של עליות בשוקי המניות כדי לצמצם את חשיפתם למט"ח. בשנה החולפת עלתה הקורלציה בין העליות בשווקים לשער המט"ח לרמת שיא.

בנק ישראל סיים בחודש שעבר את תוכנית רכישות המט"ח שהושקה בינואר השנה בהיקף של 30 מיליארד דולר, אך באותה נשימה הבהיר כי ימשיך להתערב בשוק כאשר ימצא לנכון. אתמול פרסם בנק ישראל את דוח יתרות המט"ח לחודש נובמבר, לפיהם בנק ישראל רכש דולרים בהיקף של 4 מיליארד דולר. מדובר בהיקף גבוה ודומה לממוצע הרכישות בכל חודש במחצית הראשונה של 2021 עם השקת התוכנית.

נראה כי הכוחות הבסיסיים התומכים בהתחזקות השקל יימשכו, ונראה כי בנק ישראל ימשיך למתן את הליך ההתחזקות של השקל. במהלך הרבעון השלישי התחזק השקל מול הדולר והאירו בשיעור של כ-1% ו-3.6% בהתאמה. מול מטבעות שותפות הסחר העיקריות של ישראל, התחזק השקל ב-2.4% (שער החליפין הנומינאלי האפקטיבי) -  רמת שיא של שני העשורים האחרונים.