ממשלה חדשה בגרמניה: מרקל ירדה מהבמה ו"תחשוב מה לעשות"

אולף שולץ נבחר הבוקר לתפקיד הקנצלר החדש של גרמניה, במקום אנגלה מרקל, שפינתה את מקומה אחרי 16 שנים וכשבועיים בתפקיד • "אני בטח אנסה לקרוא קצת בספר, העיניים ייעצמו, אני אקח תנומה קטנה", אמרה מרקל בחיוך כשנשאלה מה תעשה אחרי הפרישה, "ואז נראה איפה אמצא את עצמי"

אנגלה מרקל. ''נראה איפה אמצא את עצמי'' / צילום: Associated Press, Markus Schreiber, Pool
אנגלה מרקל. ''נראה איפה אמצא את עצמי'' / צילום: Associated Press, Markus Schreiber, Pool

אנגלה מרקל יורדת מהבמה: היום (ד') בבוקר נבחר אולף שולץ לתפקיד הקנצלר החדש של גרמניה, ומרקל פינתה את התפקיד אחרי 16 שנים וכשבועיים בתפקיד. היא הודיעה כי אינה מתכוונת לקחת עליה תפקיד פוליטי כלשהו, פסלה רמזים כאילו תכוון לתפקיד הלא-קיים-עדיין של נשיאת האיחוד האירופי, ואמרה כי "תחשוב היטב מה באמת מעניין אותה".

שולץ, מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, יעמוד בראש קואליציה משולשת יחד עם "הירוקים" והליברלים, שהציגה רפורמות משמעותיות מתוכננות בגרמניה, כולל דגש על תעשייה ירוקה, אקלים וצדק חברתי. לפני ההצבעה שבה נבחר לתפקיד הקנצלר רוב חברי הפרלמנט הגרמני (מלבד נציגי "אלטרנטיבה לגרמניה" הימנית) עמדו ומחאו כפיים למרקל. 

בנוגע לקנצלרית-לשעבר, קשה לדמיין כי מרקל תיקח על עצמה עבודה בשכר עתק כמו זו של קודמה בתפקיד, גרהארד שרדר, שהפך לאיש סודו ומקורבו של פוטין והאיש שהבטיח את קיומו של צינור הגז "נורד-סטרים 2". היא צפויה "לקדם את האינטרסים של גרמניה", ואמרה לחברי סיעתה כי תהיה פנויה לייעץ להם בעניינים פוליטיים חשובים, "אך לא באופן פומבי".

לשכה, מאבטחים, נהגים צמודים ופנסיה של 15 אלף אירו בחודש

בגיל 67, יהיו לה תנאים טובים לעשות זאת: הפנסיה שלה אמורה לעמוד על כ-15 אלף אירו בחודש. בתור קנצלרית לשעבר, מרקל גם תהיה זכאית ללשכה לכל ימי חייה. לפי הדיווחים, מרקל תקבל משרד בברלין עם לא פחות מתשעה עובדים, כולל מאבטחים ושני נהגים צמודים, אך גם עוזרים מקצועיים ומזכירים. כלי התקשורת דיווחו כי משרדה ימוקם בלשכתה לשעבר של מרגוט הונקר, אשתו של מנהיג מזרח גרמניה אריך הונקר, בשדרות אונטר דן-לינדן - לא רחוק מהלב הפוליטי של ברלין, הבונדסטאג ולשכת הקנצלר.

בשבועות האחרונים, לפני פרישתה, הפכה מרקל לנינוחה יותר לתקשורת. היא אפילו סיפרה בנאום אישי יוצא דופן על חוויותיה כמזרח-גרמנית במערכת פוליטית, שנשלטה על ידי מערב גרמניה, ועל ההתנשאות שחשה מצד התקשורת וגורמים פוליטיים. בטקס הפרישה הרשמי שלה מהצבא הגרמני, שיתקיים ביום חמישי, היא אף ביקשה כי התזמורת הצבאית תבצע את הלהיט המזרח-גרמני "שכחת את סרט הצילום הצבעוני" של נינה האגן, להיט שמזכיר לרבים עדיין את החיים במזרח גרמניה לשעבר.

בנוסף לדירת שרד בברלין, למרקל ולבעלה פרופ' יואכים זאואר, פרופ' לכימיה, יש בית קיץ בעיירה באוקרמארק, לא רחוק מהעיירה טמפלין שבה גדלה. בתור מתנת פרידה העניק לה הקנצלר הנכנס, אולף שולץ, עץ שפירותיו שחורים, כצבע המפלגה שאותה ייצגה במשך שני עשורים, אותו תוכל לשתול בגינה. "אני בטח אנסה לקרוא קצת בספר, העיניים ייעצמו, אני אקח תנומה קטנה", אמרה מרקל בחיוך כשנשאלה מה תעשה אחרי הפרישה, "ואז נראה איפה אמצא את עצמי".