למה האופוזיציה מסרבת להקים את ועדת האתיקה

ועדת האתיקה היא לא עוד סימפטום שאפשר להתעלם ממנו • כאשר ראש האופוזיציה לא מאפשר לחבריו להתמנות לוועדת האתיקה, הוא מבקש למעשה לערער את יסודות המשטר הדמוקרטי באופן ממשי

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מסרב להחזיר את הכנסת לתפקוד מלא. חברי מפלגת הליכוד - המפלגה הגדולה בכנסת - לא ממלאים את הוועדות החשובות שבאחריותם כמו הוועדה לענייני ביקורת המדינה ולא את חובתם בוועדות האחרות.

רק לפני שנה גילינו את שבריריות הדמוקרטיה. בשום קייסבוק חוקתי לא חשבו על שאלות כמו מה קורה כשראש הרשות המבצעת מנהל במקביל את משפטו הפלילי; ומה קורה כשהממשלה מחליטה לא להעביר תקציב מדינה; כשראש הממשלה לא ממנה שרים בכירים; וכשלא ממנים מנהלים לתפקידים בכירים בממשל, כמו פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה.

כאשר חברי המפלגה הגדולה ביותר עדיין, מזה שמונה חודשים, לא מאיישים את תפקידם בוועדות הכנסת השונות צריך לשאול עכשיו, מה קורה כשחסרות ועדות חשובות בכנסת.

מה קורה כשהוועדה לענייני ביקורת המדינה לא קיימת?

זו הממלאת בהגדרתה את אחד התפקידים החשובים ביותר בכנסת - הביקורת והפיקוח על מוסדות השלטון. למעשה מדוע אף אחד לא פוצה פה שהכנסת ה-24 מתפקדת ללא כל ועדה כזו.

אבל שאלה אחרת, שצריך לשים עליה את הדגש היא מה קורה שחברי הכנסת מהאופוזיציה מסרבים להקים את ועדת האתיקה של הכנסת.

מה קורה כשאין ועדת אתיקה לכנסת?

ונדמה שוועדת האתיקה לבדה, זה סיפור לא מספיק מעניין - כי מה כבר ועדת האתיקה יכולה להחליט? אבל השבתה של ועדת האתיקה משרתת היטב את ראש האופוזיציה.

ראשית, אם במקרה חבר הכנסת מעוניין לקבל מגורם כלשהו סכום כסף - נגיד 10 מיליון שקל לכיסוי הוצאותיו המשפטיות בהליך הפלילי שמתנהל נגדו - הוא מחויב לאשר זאת אצל ועדת האתיקה. ומה קורה כשאין ועדה כזו להגיש אליה בקשות?

שנית, אי-קיומה של ועדת האתיקה מייצר אנדרלמוסיה במשכן, כזו המשרתת תחושה של חוסר משילות. אנחנו כבר עדים להכפשות קשות ושפה שלא הייתה במשכן לפני; לתקיפות פיזיות; לפרסומות חסות לחברות פרטיות וערוצים מסחריים שחברי הכנסת מעניקים; להצבעות כפולות; ואפילו להיעדרויות ארוכות זמן של חלק מחברי הכנסת מהמשכן.

כלומר, התחושה הזאת של ברדק בכנסת ובוועדותיה נובעת, בין היתר, מכך שלא ניתן להטיל סנקציה כרגע באף אחד מן המקרים האלה. והיא משרתת היטב את הנרטיב שהמפלגות המרכיבות את הקואליציה וחבריהם פשוט לא מתפקדים.

למעשה, לוועדת האתיקה של הכנסת יש תפקיד חיוני באיזון שבין הרשויות השונות, ובניגוד ליתר הוועדות בכנסת החובה להקמתה מצויה דווקא בחוק חסינות חברי הכנסת ולא בתקנון. החסינות המהותית שחבר הכנסת מקבל, תפקידה לשמור עליו מהתנכלויות של הרשות המבצעת, ומהעמדה לדין - כל זה בחשבון שחבר הכנסת לא יכול לעשות ככל העולה על רוחו, כאשר הוא כפוף לכללי האתיקה של הכנסת ולאכיפתם על ידי ועדת האתיקה.

ועדת האתיקה היא לא עוד סימפטום שאפשר להתעלם ממנו. כי כאשר ראש, או מרכז האופוזיציה לא מאפשר לחבריו להתמנות לוועדת האתיקה, הוא מבקש למעשה לערער את יסודות המשטר הדמוקרטי באופן ממשי.

זה הזמן של חברי הכנסת מהאופוזיציה לשתף פעולה עם המשחק הדמוקרטי. זה המקום להבין שהשבתה חוזרת של הגופים במשטר הדמוקרטי היא מעשה שאסור לעשות - אחרת הם יגלו בסופה של המערכה שהנפגעים העיקריים מאובדן האמון הציבורי והפגיעה במעמדה של הכנסת, היו הם עצמם.

הכותב הוא מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה למען איכות השלטון בישראל