ICL פותחת מפעל חדש לתחליפי חלבון

המהלך הוא חלק מאסטרטגיית המיקוד של החברה בפיתוח מוצרי מזון בריאים יותר וסביבתיים • וגם: יוניקורן הפינטק הישראלי ראפיד (Rapyd) רוכש את חברת הפינטק Neat • אירועים ומינויים

רביב צולר / צילום: נטלי כהן-קדוש
רביב צולר / צילום: נטלי כהן-קדוש

חברת כימיקלים לישראל (ICL), שבראשה עומד הנשיא והמנכ"ל רביב צולר, חנכה השבוע מפעל חדש לייצור תחליפי חלבון בסנט לואיס, ארה"ב, בהשקעה של 18 מיליון דולר. המהלך הוא חלק מאסטרטגיית המיקוד של החברה בפיתוח מוצרי מזון בריאים יותר וסביבתיים.

המפעל, שמתפרס על פני כ-930 מ"ר, הוקם כחלק מאתר הייצור של החברה בסנט לואיס, המשתרע על שטח כולל של כ-77 דונם. תחליפי הבשר (ומאכלי הים) מבוססי החלבון מהצומח שייוצרו בו מיועדים לחברות מזון, חברות שירותי מזון, מסעדות וקמעונאיות מזון. המוצר המוגמר הוא טבעוני, נטול אלרגנים, כשר ומאושר halal, ואינו מהונדס גנטית. כושר הייצור המלא של המפעל צפוי להסתכם בכ-6.8 מיליון ק"ג בשנה.

"האתר החדש יסייע לספק את הביקוש הגובר למוצרי מזון חדשניים מבוססי צומח ולתחליפי בשר, ובמיוחד כאלה המספקים חוויית אכילה דומה לזו של מוצרי בשר קונבנציונליים", אומר צולר. "יצרני מזון מחפשים פתרונות למוצרים בקטגוריית תחליפי הבשר אשר יספקו ערך תזונתי, פונקציונלי ובר קיימא, ואנו גאים לספק להם פתרון כזה. צעד זה מהווה נדבך נוסף במאמצינו לקידום חזון פעילות אחראי, ובפיתוח פתרונות משמעותיים לאתגרי הקיימות הגדולים של האנושות".

חברת ICL, שבסיסה בתל אביב, הוקמה ב-1968 תחת השם כימיקלים לישראל. החברה לישראל שבשליטת עידן עופר מחזיקה בכ-46% ממנה, והיתר בידי הציבור וגופים מוסדיים. לחברה יש כ-20 מרכזי פיתוח ברחבי העולם, וב-2021 היא השקיעה בהם כ-60 מיליון דולר. בארה"ב היא מעסיקה קרוב ל-800 עובדים, מהם כ-300 בסנט לואיס.

אזור התעשייה

להפריח את הנדל"ן הנטוש

מאז שנסגר מועדון הפוסיקט התל אביבי בקיץ 2019, הפך המקום למתחם חברתי - אחרי שקרן הנדל"ן JTLV של עמיר בירם העמידה את המבנה בכיכר אתרים לטובת צרכים קהילתיים וציבוריים, ואפשרה לעמותות וארגונים לשינוי חברתי לפעול במקום ללא דמי שכירות. את הפעיליות הוביל מרכז "המרחב החברתי".

כעת מציינים במרחב החברתי שנתיים של פעילות, וחושפים את הנתונים: התקציב השנתי עומד על כ-1.3 מיליון שקל, כאשר 72% ממנו מגיעים מהכנסות עצמיות ומפעילויות שונות, והיתר מתורמים כמו קרן שוסטרמן, בנק לאומי, קנדה ישראל ואלעד ישראל מגורים. בשנה החולפת נרשמו שיתופי פעולה עם 200 עמותות ונערכו 1,500 הכשרות, ובסך הכול הגיעו למקום 150 אלף איש.

בשנה האחרונה הוחלט לקחת עוד ארבעה נכסי נדל"ן נטושים, ולהפוך אותם למרכזים חברתיים: בית אליאנס ושערי צדק בירושלים, אלנבי 43 בתל אביב ומתחם הבורסה ברמת גן. לדברי קרן לביא, מנכ"לית המרחב החברתי, "בכיכר אתרים בנינו מודל מקיים, שלפיו ישנן פעילויות מכניסות אשר מכלכלות את התפעול השוטף של המבנה. לאחר שראינו את האימפקט שהבניין מייצר, החלטנו לשכפל את המודל.

"בכל המבנים הרעיון דומה - לקבל בתרומה מיזמי נדל״ן מבנים הממתינים בתקופת שימושי ביניים, ולהפוך אותם לפרויקטים חברתיים. הנכס הפיזי מאפשר לנו להכניס הן את הציבור והן את הארגונים החברתיים תחת קורת גג אחת.

"היזם לא מעכב את הפרויקט בגללנו. זה בניין שגם ככה יעמוד נטוש בזמן הזה, ותפקידנו להכניס אור לאותם מבנים נטושים. יש פה סיטואציה שכולם מנצחים בה. שימושי ביניים זאת תקופה של כמה שנים. בעולמות האימפקט מדובר בתקופה לא מבוטלת, וזה קרש קפיצה משמעותי ללא מעט יוזמות חברתיות. בעוד חמש שנים אנחנו מכוונים לפי עשרה מרחבים חברתיים שיהיו בכל עיר בישראל, ויעזרו לנו לחשוף את הציבור לנושאים חברתיים מהותיים".

ראפיד רוכשת את Neat

יוניקורן הפינטק הישראלי ראפיד (Rapyd) רוכש את חברת הפינטק Neat, על מנת להרחיב את יכולות הסחר של עסקים קטנים ובינוניים ברחבי אסיה ובעולם. היקף העסקה מוערך בעשרות מיליוני דולרים.

מייסדי ראפיד: עומר פריאל (מימין), אריק שטילמן וארקדי קרפמן / צילום: דיוויד גראב
 מייסדי ראפיד: עומר פריאל (מימין), אריק שטילמן וארקדי קרפמן / צילום: דיוויד גראב

משרדי ניט ממוקמים בהונג קונג ובסינגפור, והיא תתמזג עם המשרד הסינגפורי של ראפיד. הפלטפורמה שלה מספקת לסטארט-אפים שירות דיגיטלי של רישום חברה ופתיחת חשבון בנק עסקי תוך דקות, כאשר כל פעולה מתבצעת אוטומטית - ללא צורך בשיחה או פגישה עם בני אדם. שילוב הפלטפורמה ברשת התשלומים הגלובלית של ראפיד תאפשר לעסקים קטנים ובינוניים לקבל תשלומים (העברות בנקאיות, העברות לארנקים דיגיטליים או תשלום במזומן) מ-105 מדינות.

ראפיד הוקמה ב-2015 תחת השם CashDash על ידי אריק שטילמן, המכהן כמנכ"ל, ארקדי קרפמן ועומר פריאל. החברה מעסיקה כ-650 עובדים ברחבי העולם. הרכישה הנוכחית מצטרפת לרכישות קודמות שלה, ובהן חברת Valitor, המספקת פתרונות תשלום לבתי עסק ברחבי אירופה, תמורת 100 מיליון דולר; וחברת הסליקה האיסלנדית Korta תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים. ראפיד גם השיקה זרוע השקעות, שהובילה לאחרונה את השקעה של 15 מיליון דולר בסטארט-אפ הפינטק הישראלי Anchor.

חדשות טובות

עמותת איל"ן הביאה 70 ילדים עם מוגבלויות פיזיות לבסיס תל נוף של חיל האוויר, שם עלו על סרבלים ופגשו מקרוב את תא הטייס ואת אנשי צוות האוויר של מטוסי F15.

בנוסף, הילדים ובני משפחותיהם שמעו הרצאה על החיל ועל מטוסי F15 ממפקד הבסיס, תא"ל עודד כהן, וצפו בהמראת מטוס קרב ובמופע של להקת חיל האוויר. באירוע לקחו חלק גם יו"ר איל"ן, רו"ח אהוד רצאבי, ומנכ"ל העמותה בועז הרמן.