משרד התקשורת מסרב לפתרונות אלחוטיים במכרזי הסיבים בפריפריה

במסגרת הבהרות שפרסם המשרד לקראת המכרזים לפריסת סיבים באזורי תמרוץ, הבהיר שכל מפעיל חייב להתחבר בסיבים לכל יישוב ולא יוכל להסתמך על תמסורת אלחוטית דוגמת מיקרוגל • ההחלטה תקשה להגיש הצעות בעיקר ביו"ש

פריסת סיבים אופטיים / אילוסטרציה: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד התקשורת פרסם אתמול (ד') הבהרות למכרזים שהוא מתכנן לפרסם עבור פריסת סיבים אופטיים באזורים שבזק לא פורסת בהם. מההבהרות שפרסם עולה כי המשרד דורש מהמפעילים או בעלי הרישיון חיבור סיבים מלא עד לליבה, ללא עורקי רדיו המשמשים חלופה זולה לתמסורת סיבים נייחת.

עורקי רדיו כגון מיקרוגלים משמשים להעברת תמסורת לטווחים ארוכים במחירים זולים יחסית והם משמשים מפעילי תקשורת וסלולר בכל העולם.

המשמעות היא שמפעיל שירצה לספק סיבים ליישוב מבודד בפריפריה או ביו"ש, קיבוץ או מושב באזורי גבול יידרש לסלול ולהניח שם סיב וספק אם העלויות יצדיקו זאת. באזורי יו"ש המצב יותר מסובך בגלל הטופוגרפיה. החלופה היא שימוש בתשתיות הנייחות הקיימות של בזק, שהיא היחידה שמגיעה לאותם אזורים, אבל אז העלויות של פרויקט הופכות ללא כלכליות.

במשרד התקשורת רואים בחובה לחיבור באמצעות סיב החלטה שמבטיחה איכות שירות והשוואת תנאים לפריסה במרכז הארץ, והם לא הסכימו לבקשות להקל בעניין.

הבהרה נוספת היא שאזורי התמרוץ כוללים יישובים (בעיקר קיבוצים), שבהם יש כבר סיבים אופטיים. המשרד מתעקש שיפרסו סיבים גם במקומות אלה במקביל, וסירב לנטרל את היישובים מהמכרז. הסיבה היא בעיקר ההרחבות בקיבוצים ששם לא הונחו סיבים והמשרד רצה למנוע אפלייה של אזורים בתוץ הקיבוצים.

כמו כן, המשרד הבהיר שמי שזכה במכרז חייב לבנות רשת מלאה בבעלותו כולל שכבת גישה, אגרגציה וליבה. המשרד לא מאפשר שימוש בתשתיות ליבה של מפעילים אחרים.

המשרד מצפה לגייס בין 80-90 מיליון שקל מהמפעילים לטובת קרן התמרוץ. המפעילים המתמודדים במכרזים יגישו הצעות לפריסה עם המחיר שהם מעריכים ששווה להם לפרוס והמכרז יהיה על המחיר הנמוך ביותר, כלומר המפעיל שיציע לפרוס באזור מסוים במחיר הנמוך ביותר יזכה במכרז ויקבל את הכסף מהקרן.

על פי הערכות, המכרזים הסופיים צפויים להתפרסם בינואר הקרוב. עד כה נרשמו כ-30 קבלנים ומפעילים שהביעו עניין בהשתתפות במכרז. כמה מהם אכן ישתתפו בסוף ויגישו הצעות אי אפשר לדעת, אך הערכה היא שחלק מהמפעילים, שממילא מממנים את הקרן, יתמודדו במכרז באזורים מסויימים ולו כדי לראות חלק מהכסף שלהם חזרה.