יעדי התיירות של 2021: איזו עיר הכי נחשקת בעולם ואיפה ממוקמת תל אביב?

דירוג של חברת מחקר בריטית קובע מי הן הערים שהיו הכי אטרקטיביות לתיירות ב-2021 • מי נמצאת במקום הראשון, למה ניו יורק היא העיר היחידה מארה"ב שנמצאת בעשירייה הראשונה ואיך משפיע יוקר המחיה על הדירוג של תל אביב?

קו החוף של תל אביב. יוקר המחיה בעיר מוריד מהאטרקטיביות של העיר לתיירים / צילום: Shutterstock, Aleksandar Todorovic
קו החוף של תל אביב. יוקר המחיה בעיר מוריד מהאטרקטיביות של העיר לתיירים / צילום: Shutterstock, Aleksandar Todorovic

תל אביב אמנם עומדת בראש הדירוג של האקונומיסט לעיר היקרה בעולם, אבל איזו עיר מדורגת ראשונה כיעד תיירותי והיכן ממוקמות תל אביב וירושלים בדירוג מבין יעדי התיירות המובילים השנה?

חברת המחקר הבריטית ה-Euromonitor International פרסמה את דירוג 100 יעדי התיירות לשנת 2021 על בסיס מדדים שונים בהם המצב הכלכלי והעסקי בעיר, תשתיות התיירות לרבות פתרונות לינה, תחבורה ציבורית, תרבות וכד'. עוד משוקללים מדיניות העיר לתיירים, רמת הביקוש על ידי תיירות פנים ותיירות בינלאומית ומידת האטרקטיביות של העיר לצד הפן הסביבתי כלומר עד כמה העיר היא ברמת קיימא וכמובן הפן הבריאותי ברוח התקופה. הדירוג שקלל את המדדים יחד עם חוות דעת של תיירים.

את הרשימה מובילות ערי אירופה הניצבות בפער משאר ערי העולם עם 39 ערים מתוך ה-100 שברשימה ונוכחות של יותר ממחצית מהערים שבטופ 25. בנוסף, 45 מהערים מייצגות את המדינות המתפתחות (Emerging Markets).

העיר שמדורגת ראשונה היא פריז אחריה דורגה דובאי. שלישית היא אמסטרדם, רביעית מדריד ובמקום החמישי רומא. ממשיכים עם אירופה במקום הששי עם ברלין, שביעית הנציגה האמריקאית היחידה בטופ 10: ניו יורק. במקום השמיני לונדון, תשיעית דורגה מינכן ואת העשיריה סוגרת ברצלונה שבדוח אשתקד דורגה במקום ה-16.

פריז מוצבה בראש הרשימה לאור דירוג התיירים חובבי עיר האורות שבעיקר מגיעים מארה"ב וממדינות אסיה. בדוח של 2020 דורגה פריז במקום השני. דובאי שדורגה שנייה השנה ירדה מהמקום הראשון בו דורגה אשתקד. בדוח צוינה פתיחת דובאי מחדש לתיירים ביולי 2020 במסגרת מאמצי הממשלה לעורר את סגמנט התיירות שגווע בחסות הקורונה. שירותי הבריאות בדובאי, נציגת השווקים המתפתחים בדירוג העשירייה הפותחת - מיצבו אותה במיקום הגבוה לנוכח שיעור ההתחסנות והבטיחות הבריאותית לתיירים.

הערים הבריאות ביותר

התיירים שדירגו את הערים שמו כאמור דגש על הפן הבריאותי שמקבלת חשיבות יתרה בתקופה הנוכחית. לצד שירותי הבריאות הביאו המדרגים בחשבון את הגבלות הכניסה לתיירים בכל מדינה ואת המדיניות לתיירים. את רשימת הערים שדורגו במקומות גבוהים הודות לתשתיות הבריאות מובילה סינגפור ואחריה מככבות ערי המפרץ: שארג'ה באיחוד האמירויות, דוחא בקטאר, דובאי ואחריה אבו דאבי.

ובתוך כל זה לא נשכח את נושא הסביבה שמקבל משנה תוקף בעולמות התיירות והתעופה. התיירים המדרגים העריכו יוזמות מקומיות וברות קיימא - כשהם מייחסים לכך חשיבות ממקום של אחריות וניהול התיירות גם במניעת תופעת האובר-טוריזם - עלייה מחו לפני המגפה תושבי ערים עמוסות דוגמת ברצלונה או ליסבון בטענה כי התיירים משבשים את חיי השגרה בערים. בנושא הסביבתי מובילה מדריד, אחריה שטוקהולם, דאבלין, בריסל וברלין.

בפן העסקי-כלכלי מציינים בדוח את ההתאוששות המהירה יותר בערי אסיה ביחס לערים אחרות בעולם, כך למשל סינגפור, הונג קונג, מקאו או טאיפיי.

2021 אמנם עוד רחוקה ממספרי ימי השגרה בכל הנוגע לתנועת התיירות, אבל היא מציגה שיפור בכל המדדים ביחס לשנת השפל של 2020. על פי הדוח, התיירות הגלובלית עלתה ב-51% והתיירות המקומית ב-30%. בתוך כך מציינים את האתגרים של ערים הנשענות מטבען בעיקר על תיירות חוץ כשהן לא יכלו ליהנות מיתרונות תיירות הפנים. בישראל למשל הדבר בלט בירושלים, בטבריה, בנצרת ובתל אביב שבהעדר תיירי החוץ, התקשו למלא את מקומות הלינה והבילוי בתיירי הפנים.

מי מובילה בתשתיות התיירות?

בכל הנוגע לתשתיות תיירותיות מובילה לונדון, אחריה טוקיו, מוסקבה, רומא ובייג'ינג. מדד התשתית התייחס לאתרי בילוי תרבות ופנאי עבור תיירים ולתשתיות של נמלי תעופה ולינה - בלונדון לבדה יש ששה נמלי תעופה שתנועת הנוסעים בהם ב-2019 עמדה על 180 מיליון נוסעים.

בחלוקה על פי אזורים ויבשות דורגו הערים המובילות באמריקה: אחרי ניו יורק ממוקמת לוס אנג'לס, אחריה אורלנדו, לאס וגאס, מיאמי וסן פרנסיסקו. את יבשת אסיה מובילה טוקיו, אחריה סידני, סינגפור ושנחאי ובייג'ינג.

באירופה המובילה היא פריז, אחריה אמסטרדם, מדריד, רומא ברלין ולונדון.

מה קורה במזרח התיכון?

בדירוג המזרח התיכון מוזכרת גם תל אביב שדורגה במקום החמישי, אחריה ירושלים שדורגה שישית. תל אביב צוינה לטובה לנוכח המצב הכלכלי והעסקי בעיר וירושלים לנוכח ההיצע לתיירים. שתי הנציגות הישראליות שיפרו את מיקומן לעומת הדירוגים הקודמים כשבדוח מצוין המצב הכלכלי בישראל ושיעור ההתחסנות הגבוה כבעל חשיבות לתיירים. "שיעור ההתחסנות עזר לאושש את ההיצע לתיירים לרבות הפן הקולינרי, הדת ואתרי התיירות", נכתב.

בדירוג ה-100 ממוקמת תל אביב במקום ה-70, שיפור מהמקום ה-81 שבו דורגה ב-2020 אבל ירידה מהמקום ה-61 שבו דורגה ב-2019. ירושלים בדירוג הכולל מדורגת במקום ה-81, שיפור לעומת המקום ה-92 שבו הייתה ב-2020 וירידה מהמקום ה-72 שבו דורגה ב-2019.

את ערי המזרח התיכון מובילה דובאי ואחריה דוחא ושארג'ה. אחרי ירושלים דורגה קהיר, ואחריה מרקש.

מסקנות הדוח נוגעות לאישוש ענף התיירות ולדגשים שמומלץ לערים ליישם דוגמת השקעה בתשתיות תיירות, טיפוח אתרי התיירות לצד שימת לב לנושא הסביבתי שחשוב לתיירים יותר מאשר בעבר. "בשעה שהטכנולוגיה תהווה תפקיד חשוב בשיפור המוצר התיירותי בזוויות השונות, גיוס הקהילות והעסקים המקומיים תהיה חיונית לאישוש הכלכלות המקומיות מתיירות", נכתב בדוח. ההמלצה היא להתמקד לא רק ביעדי הטווח הקרוב לאישוש התיירות אלא בהשקעות ארוכות טווח.

מומחה התיירות יוסי פישר סבור שלא ניתן לנתק את הדירוג הנ"ל ממדד האקונומיסט שמיצב את תל אביב כעיר היקרה בעולם והשפעת ההגדרה הזו פוטנציאל התיירות בעיר. "להבדיל מפריז או דובאי המדורגות ראשונות, תל אביב ממצבת את עצמה כעיר לתיירות יוקרה כשהיא מוותרת על סגמנט רחב של תיירות שמחפשת אחר חופשה זולה יותר, זה קורה משום שעלויות הקרקע הגבוהות דוחפות את היזמים לבנייה של מלונות יוקרה בתל אביב כשבקנה מלונות של קמפינסקי, מנדרין, פור סיזנס.

"אלו מלונות שמיועדים לאלפיון העליון. המלונות הפכו להיות יחידות סמך בתוך נכסי הנדל"ן. נוצר מצב שבו טיסות לואו קוסט שתופסות נפח גדל בתנועת הטיסות לנתב"ג מיועדות לישראלים בעיקר ולא בדיוק מביאים תיירים. נוצרה אנומליה יחודית - חברות הלואו קוסט מזהות בתל אביב כיעד אבל בתל אביב אין מלון בפחות מ-250 דולר ללילה.

"לזה תוסיפי את התחזקות השקל שמכביד על עלויות התיירים. ביום שבו יוסרו מגבלות התיירות לישראל יהיה קשה להתחרות על התיירים מול מדינות אחרות. קחי מדינה כמו מרוקו שביקרו בה ב-2019 כ-16 מיליון תיירים, היא נותנת לתל אביב פייט במוצר המלונאי ובתמורה בעד הכסף.

"גם בפריז שדורגה ראשונה והיא עיר יקרה לכל הדעות, היצע החדרים מתפרס מרמה של כוכב אחד ועד למלונות בודדים שמוגדרות כ'ארמונות', וגם בדובאי אפשר למצוא לינה זולה. שם להבדיל מהיצע החדרים בתל אביב שעומד על פחות מעשרת אלפים יש כ-130 אלף חדרים.

"סוגיה אחרת נוגעת לחשיבות סגמנט התיירות בעיני הממשלה. בדובאי הכריזו על תיירות כאחד מחמשת עמודי התווך הכלכליים. בארץ זה רחוק מכך. אם לא תושקע מחשבה באופן שבו צריך למצב את ישראל כיעד תיירותי, תל אביב תלך ותדרדר ברשימת ערי התיירות אבל תמשיך לככב ברשימה של הערים היקרות בעולם, רשימה שרק תבריח מפה תיירים".