מאחורי הנתונים היבשים: האם חברות הביטוח מתעצמות מהר יותר מהבנקים?

חמשת הבנקים הגדולים בישראל רשמו מתחילת השנה רווח מצרפי של 14 מיליארד שקל, פי חמישה כמעט מזה של ענקיות הביטוח המקומיות • עם זאת, הפקדות הציבור לפנסיה מגדילות את תיק הנכסים של חברות הביטוח ב-10% מדי שנה, והיקף הנכסים שבניהולן עומד כבר על יותר מ-1.5 טריליון שקל

מגדל הפניקס בגבעתיים / צילום: שלומי יוסף
מגדל הפניקס בגבעתיים / צילום: שלומי יוסף

מניות הפיננסים הפכו במהלך השנה האחרונה לאחת מההשקעות הבטוחות בשוק ההון הישראלי. מדד ת"א בנקים 5 הניב מחודש ינואר תשואה של 59%, ומדד ת"א ביטוח רשם בתקופה זו עלייה של 42%. ברקע התשואות המרשימות הללו עומדים שלושה רבעונים מצוינים בפעילות הבנקים וחברות הביטוח בישראל, שבמהלכם נהנו הללו מרווחי שיא.

כאשר מסתכלים על הנתונים היבשים, חמשת הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי - רשמו רווח מצרפי של יותר מ-14 מיליארד שקל מתחילת השנה, כמעט פי שלושה מהרווח שרשמו חמש חברות הביטוח הגדולות (הפניקס, הראל, כלל, מגדל ומנורה מבטחים). למעשה, בנק לאומי  לבדו רשם בתשעת החודשים הראשונים של השנה רווח כמעט דומה לזה של חמש חברות הביטוח הגדולות.

הרווח הנקי של הבנקים זינק ב-94% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, גידול שנובע בין היתר מהשפעות מאקרו שתמכו בתוצאות, דוגמת מדד גבוה והכנסות מהחזרת הפסדי אשראי כתוצאה מצמצום ההפרשות הקבוצתיות שנעשו במהלך 2020 עם פרוץ הקורונה. הללו אילצו את הבנקים להגדיל בזמנו את כריות הביטחון למקרה שבו הלווים שלהם לא יוכלו לעמוד בהלוואות שנטלו.

גם חברות הביטוח נהנו כאמור מתקופה מצוינת, ולראשונה שתי חברות חוצות את רף מיליארד השקלים ברווח הכולל שהציגו בשלושת הרבעונים הראשונים. הפניקס  הגדילה בתקופה זו את הפער מיתר המתחרות, והיא מציגה רווח כולל של 1.6 מיליארד שקל, ואחריה כלל ביטוח , שהציגה רווח של קצת יותר ממיליארד שקל. גם תוצאותיהן של מגדל והראל נושקות לרף הרווח יוצא הדופן.

 
  

"אמרו שהוצאת קופות הגמל וקרנות הנאמנות מידיהם תחליש את הבנקים; אמרו גם שהוצאת חברות כרטיסי האשראי תחליש את הבנקים. אז אמרו", מתייחס גורם בכיר בענף הביטוח לתוצאות. "הבנקים ממשיכים לגדול ברווח כל שנה, וזה מראה את העוצמה והשליטה של המערכת הבנקאית במערכת הפיננסית בישראל".

ואולם, למרות שהרווחים של הבנקים גבוהים יותר, הדבר לאו דווקא מבטיח שהתשואה להון שלהם גבוהה יותר. תשואה להון היא היחס בין הרווח הנקי ובין ההון העצמי, והוא למעשה מודד את היכולת של הגוף להשתמש בהשקעות כדי להגדיל את ההכנסות. כאן חברות הביטוח נהנות מתשואה להון גבוהה יותר, הן בזכות הרווחים שהן משיגות בהשקעות והן באמצעות חברות בנות או חברות תחת שליטתן, דוגמת חברות אשראי חוץ-בנקאי שמחזיקות חלק מחברות הביטוח.

האשראי של הבנקים, הנכסים של הביטוח

כאשר משווים את מקור הרווחים הגדולים של שני המגזרים, הבנקאות והביטוח, אפשר לראות שינוי מגמה משמעותי שהתרחש בשנים האחרונות. עבור הבנקים מדובר בתיק האשראי שלהם, לעסקים ולציבור, שמניב להם הכנסות גבוהות מריביות ומעמלות. עבור חברות הביטוח מדובר בנכסים שהן מנהלות עבור הציבור, באמצעות קרנות פנסיה, קופות גמל ופוליסות חיסכון, שמהם נגזרים דמי הניהול והעמלות, כך שככל שהיקף הנכסים המנוהלים גדול יותר, גם הרווחים של חברות הביטוח גדלים.

במשך שנים היה תיק האשראי של הבנקים גדול יותר באופן משמעותי מהיקף הנכסים שמנהלות חברות הביטוח. לשם השוואה, תיק האשראי של חמשת הבנקים הגדולים עמד בסוף 2015 על 886 מיליארד שקל, לעומת נכסים בהיקף של 775 מיליארד שקל שניהלו חמש חברות הביטוח הגדולות.

שלוש שנים בלבד מאוחר יותר, בסוף 2018, הפער בין שני המגזרים כבר הצטמצם ל-18 מיליון שקל, ובסוף הרבעון השלישי של 2021 המטוטלת כבר נטתה בבירור לחברות הביטוח, המנהלות נכסים בהיקף של 1.54 טריליון שקל, לעומת תיק אשראי בנקאי שעומד על 1.22 טריליון שקל.

הסיבה המרכזית לגידול המשמעותי בנכסים המנוהלים על ידי חברות הביטוח היא ההפקדות הפנסיוניות של הציבור, המחויב מאז שנת 2008 להפקיד מדי חודש כספים לחיסכון לטווח ארוך (תחילה לכל שכיר ובשנים האחרונות גם לכל עצמאי).

מדובר בגידול של כ-10% מדי שנה בהיקף הנכסים, ובמקביל שורה של רכישות ומיזוגים הגדילו את היקף הנכסים של הגופים הגדולים. בשנה האחרונה לבדה אירעו שני מיזוגים משמעותיים, שבמסגרתם רכשה הפניקס את בית ההשקעות הלמן אלדובי, והוסיפה נכסי גמל בהיקף של מיליארדים לניהולה, וגם הראל רוכשת מבית ההשקעות אלטשולר שחם נכסי גמל ופנסיה, שבית ההשקעות מכר לה כחלק מרכישת פסגות.

מגזר האשראי לדיור הביא את הצמיחה הגבוהה ביותר

מנגד, גם הבנקים לא טמנו ידם בצלחת, והמשיכו כל העת להגדיל את תיק האשראי. ליאור שילה, אנליסט הבנקים בבית ההשקעות אי.בי.אי, מסביר כי בהיבט צמיחת התיק, מגזר האשראי לדיור עבור משקי בית הציג את הצמיחה הגבוהה ביותר (4%), וזאת לאור הגאות האדירה בתחום המשכנתאות, שהביאה לשבירת שיא שנתי בהיקף הביקושים במהלך 2021.

"הבנקים הראו צמיחה גם במגזרים העסקיים, שצמחו בשיעור ממוצע של 2.5%. האשראי למשקי בית ללא דיור על פניו התכווץ בשיעור מתון, אך אם מנטרלים את ההשפעה של ירידת יתרות האשראי לכרטיסי אשראי (בעקבות ההוראה שמאפשרת זיכוי יומי בין מנפיק לסולק, שפגעה בעיקר בהכנסות דיסקונט, המחזיק בחברת כרטיסי האשראי כאל), הייתה נרשמת צמיחה בתיק. נציין שהמרווח בסגמנט זה הוא גבוה יותר, כך שקיים פוטנציאל לתרומה משמעותית יותר לתשואה להון ככל שתימשך הצמיחה", הסביר שילה.

שוק ההון שיחק לידי חברות הביטוח

לזכותם של הבנקים עומדים גם הפיקדונות של הציבור, ואלו הסתכמו נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה ב-1.7 מיליארד שקל, שמהם גובים הבנקים עמלות. אומנם הסך הכולל גבוה יותר מאשר תיק האשראי, אך הסכומים שנגבים בגין הפיקדונות נמוכים יותר.

לעומתם, היקף ההשקעות של חברות הביטוח גדול הרבה יותר, והן גם רושמות רווחים בהיקף גדול יותר מאשר הבנקים כתוצאה מהעליות בשוק ההון, אך גם חשופות יותר לנפילות בשווקים. אם מסתכלים על דוחות החברות מתחילת השנה, אפשר לבחון כדוגמה את הרווחים שרשמה מגדל. ההשקעות שביצעה מגדל והגאות בשוקי ההון תרמו לחברה רווח של 675 מיליון שקל, אל מול הרווח החיתומי (רווח מפעילות הביטוח שלה) שהסתכם ב-811 מיליון שקל. הפניקס הכניסה 730 מיליון שקל מהשקעות, וסכום נמוך יותר מפעילות חיתומית.

הרווחים הללו מאפשרים לחברות הביטוח להשיג תשואה גבוה לעמיתים החוסכים אצלן וכן לכספי הנוסטרו שלהן. את התשואות הגבוהות הן מתרגמות לרווחים בעיקר בפוליסות ביטוחי המנהלים המשתתפות ברווחים, שבהן הן גובות דמי ניהול בגין תשואות חיוביות בשוק ההון. מנגד, כאשר התשואות שליליות, כפי שקרה בחודשים הראשונים שלאחר פרוץ הקורונה, נאסר עליהן לגבות דמי ניהול אלו, והרווחים נפגעו משמעותית.

 
  

לעומת חברות הביטוח, היקף ההשקעות שמבצעים הבנקים קטן משמעותית. עם זאת, בשנים האחרונות נרשם גידול משמעותי בהשקעות הריאליות שמבצעים הבנקים על מנת להגדיל את הרווחים עבור בעלי המניות שלהם.

מי שהוביל את הגידול בפעילות הוא לאומי פרטנרס בהובלת המנכ"ל אבי אורטל. תיק ההשקעות הריאליות של לאומי פרטנרס גדל ב-2021 ביותר ממיליארד שקל וברבעון השלישי לבדו רשם לאומי רווח של כ-400 מיליון שקל משני מימושים שביצע לאומי פרטנרס - בריטיילורס ובאיירונסורס. גם דיסקונט קפיטל ופועלים אקוויטי הגדילו פעילות.

מכפילי ההון של הבנקים גבוהים בהרבה

אחד המדדים שמשקפים את האמון של המשקיעים בחברות שבהן הם משקיעים הוא מכפיל ההון. מדובר בחלוקת שווי השוק של החברה (שמתעדכן מדי יום) בהון העצמי שלה כפי שהוא מופיע בספרי החברה. כאן נציין כי שווי השוק של הבנקים גבוה בהרבה מזה של חברות הביטוח, כשלאומי ופועלים בראש עם שווי של 45 מיליארד ו-41 מיליארד בהתאמה, כשהפניקס היא חברת הביטוח עם השווי הגדול ביותר - 9.8 מיליארד שקל.

בגדול, ככל שהתוצאה שמתקבלת כמכפיל הון גבוהה יותר, השוק מאמין יותר בחברה. ואולם, כאן נפגעות חברות הביטוח, כיוון שחלק גדול מההון שלהן הוא למעשה התחייבויות לשלם כספים לעמיתים שלהן בעתיד, כלומר ישנו צפי לירידה בהיקף הנכסים - שבמקרה של חברות הביטוח נובעת מתשלום לפנסיונרים או מתשלום תביעות.

בפרמטר הזה נרשם יתרון בולט לטובת הבנקים, שכולם נסחרים בשווי גבוה מההון העצמי שלהם - הפועלים בפער קטן מעל 1 ומזרחי טפחות נסחר במכפיל ההון הגבוה ביותר - 1.44. בחברות הביטוח, הפניקס היא היחידה עם מכפיל הון גבוה מ-1, בעוד ששתי החברות עם תיק ביטוחי החיים הגדול ביותר, כלל ומגדל, שמגלם בתוכו הבטחות תשלום גדולות, מציגות את המכפיל הנמוך ביותר.

עם זאת, בשנים האחרונות החלו חברות הביטוח להתנהל בהתאם לתקן החשבונאי סולבנסי 2, שמחייב אותן לנתח את ההתחייבויות באופן מסודר יותר ולצמצם פעילויות הפסדיות, כך שבשנים הקרובות נראה את כל החברות עוברות את מכפיל ההון 1, מה שגם יאפשר להן לחלק דיבידנדים ביתר קלות. מגמה דומה התרחשה בבנקים עם החלת כללי באזל, שהחלו בסוף שנות ה-80 והתחדדו בתחילת המילניום.

"ההון של הבנקים הוא הון אמיתי ונאמן. ההון של חברת ביטוח מבוסס בחלקו הלא מבוטל על הערכות אקטואריות לגבי כמה כסף הן יצטרכו לשלם למבוטחים בגין פוליסות לאורך עשרות שנים", מסביר אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון.

"לאורך ההיסטוריה למדנו שני דברים בקשר להון הזה. הראשון הוא שהרגולטור תמיד ירצה שחברות הביטוח יגדילו הון מרותק והדבר השני הוא שתמיד מתגלים גירעונות אקטואריים כמו בפנסיה, בסיעוד ובחלק מהביטוחים הקולקטיביים, וזה אומר שאכן צריך לרתק עוד הון. העלייה בתוחלת החיים והעלייה בהוצאות על בני הגילים המבוגרים מהווה איום מתמיד שחברות הביטוח ממש עלולות להוציא כסף מהכיס".

מהם ההבדלים לעומת ההפרשות של הבנקים להפסדי אשראי בגין הלוואות?
גלזר: "בגדול ההבדל העיקרי הוא באורך הזנבות. הזנב של תיק האשראי הרבה יותר קצר כך שיש בו יותר ודאות, בעיקר כשלא מדובר על תיק משכנתאות. אגב, יכול להיות שנהיה מופתעים לכיוון ההפוך, וחברות הביטוח לא יזדקקו לכל כך הרבה כסף לקצבאות, אבל באופן כללי - השוק מרגיש הרבה יותר בטוח וודאי עם ההון של הבנקים".