רשות ני"ע האמריקאית מכבידה את ידה על מיזוגי ה-SPAC, ואיטורו משלמת את המחיר

פלטפורמת ההשקעות של האחים אסיא לא תשלים את כניסתה לוול סטריט, לפי שווי של כ-10 מיליארד דולר, במועד - מה שעלול להוות עילה לביטול המיזוג • איטורו, שטרם קיבלה אישור סופי מה-SEC למהלך: "פועלים להשלים את התהליך בהקדם האפשרי"

יוני אסיא, מנכ''ל ומייסד איטורו / צילום: יח''צ
יוני אסיא, מנכ''ל ומייסד איטורו / צילום: יח''צ

שנת 2021 עומדת להסתיים, והמיזוג של חברת איטורו ל-SPAC - שנדחה בעבר מהרבעון השלישי של השנה לרביעי - לא יושלם במועד. לפי ההסכמים הקיימים, אי-השלמת העסקה עד ה-31 בדצמבר השנה יכולה לגרום לביטולה.

במקביל, משקיעי ה-PIPE (הנפקה פרטית שנלווית לעסקה) יכולים לבטל את ההשתתפות שלהם בעסקה או לדרוש שינוי בתמחור. עם זאת, ההערכות של גורמים מקורבים למהלך הן שהעסקה אמנם תתעכב שוב, אך תושלם לבסוף לפי השווי המקורי - 10.4 מיליארד דולר, המשקף שווי פעילות (EV) של 9.6 מיליארד דולר לאיטורו - ועם היקף הגיוס המקורי של ה-PIPE, כ-650 מיליון דולר. זאת לאחר שהחברה תחתום עם המשקיעים על הסכמי הארכה.

איטורו, שהוקמה בשנת 2007 על-ידי יוני אסיא (מנכ"ל), אחיו רונן אסיא ודודו רינג, פיתחה פלטפורמה שמהווה רשת השקעות חברתית המאפשרת למשתמשים בה לסחור במגוון נכסים פיננסיים כגון מניות, מדדים ומטבעות דיגיטליים.

מאיטורו נמסר כי החברה "נמצאת בתהליך מעבר לחברה ציבורית על-ידי מיזוג עם חברת FinTech V. אנחנו עובדים עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי להשלים את התהליך בהקדם האפשרי".

חברות SPAC הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף מהציבור במטרה למזג פעילות של חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל. איטורו מתמזגת לחברת ה-SPAC האמריקאית Fintech Acquisition Corp שבראשה עומדת אשת העסקים בטסי כהן, דמות בולטת בסצנת הספאקים בוול סטריט.

נדרשת להאריך את הסכמי ההלוואה

הדיווח על עסקת המיזוג היה עוד בחודש מרץ, בתקופת ההייפ של ה-SPAC, אך מאז חלו שינויים בשוק. ה-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, פעלה לצנן את השוק באמצעות הכבדת הרגולציה, ומשקיעים שחוו אכזבות מחברות שהחלו להיסחר במיזוגים ל-SPAC נהיו ספקניים יותר לגבי המכשיר הזה. כתוצאה מכך, נוצרו עיכובים בעסקאות קיימות, ובמקביל בעסקאות שכבר הושלמו ירד שווי החברות.

ככל הנראה, במקרה של איטורו העיכובים נובעים מהתהליך מול ה-SEC, שהיה (ועדיין) ארוך משצפו בחברה וב-SPAC מלכתחילה. לאחר הגשת מסמכי הרישום ה-SEC העביר לחברה שאלות, ואיטורו עדכנה את המסמך מספר פעמים, אך טרם קיבלה את האישור הסופי מרשות ני"ע. עובדה זו מונעת מה-SPAC לזמן אסיפת בעלי מניות לאישור העסקה ולהשלים את המיזוג.

מכיוון שהעסקה כבר לא תושלם עד סוף השנה, בחברה נמצאים בקשר צמוד עם המשקיעים ב-PIPE לגבי הארכת הסכמי ההלוואה. בין הגופים הנכללים ב-PIPE נמנים ION Investment Group, סופטבנק, Third Point, פידליטי ו-וולינגטון.

הערכות המקורבים הן כאמור כי לאור התוצאות הכספיות שפרסמה איטורו, ולמרות הקשיים בשוק ה-SPAC, המשקיעים יחתמו על ההארכה ולא יבטלו את ההשקעה או ידרשו לחתוך את השווי.

צפויה לעקוף את תחזית ההכנסות ב-2021

בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, ההכנסות של איטורו הסתכמו ב-931 מיליון דולר, או 736 מיליון דולר נטו, כך שסביר להניח שהחברה תעקוף את התחזית שמסרה עם חתימת ההסכם המקורי, להכנסות שנתיות של 1.02 מיליארד דולר (807 מיליון דולר נטו).

מלבד 650 מיליון הדולר שאמורים להגיע לאיטורו במסגרת ה-PIPE, היא אמורה לקבל סכום של עד 250 מיליון דולר מכספי ה-SPAC. למשקיעים ב-SPAC ישנה אפשרות לפדות את הכסף שהשקיעו ולא להשתתף בעסקה, ובחודשים האחרונים על רקע החולשה בשוק, היו שיעורי פידיונות גבוהים בעסקאות רבות שהגיעו גם ל-80%-90% ומעלה.

גורם נוסף שמכביד על השווי בעסקת איטורו הוא ירידת השווי בחברת רובין הוד, בעלת הפעילות הדומה - מנייתה של אפליקציית המסחר שהונפקה בסוף יולי נסחרת כיום במחיר נמוך ב-47% מההנפקה. אולם יש לציין שבתקופה זו, מניית חברת ה-SPAC שאליה מתמזגת איטורו נחלשה ב-4.5% בלבד.

ההסכמים הקיימים של איטורו וה-SPAC כוללים עוד שני תאריכי יעד. הראשון נוגע להלוואה שלקחה איטורו בינואר האחרון, בסך 50 מיליון דולר מידי Liquidity Capital (של מיטב דש ומיצובישי). ההלוואה אמורה להסתיים ב-31 בדצמבר הקרוב, ונושאת ריבית שנתית של 15.69%. החברה ציינה בדיווחיה כי שני דירקטורים באיטורו קשורים גם ל-Liquidity Capital. הדדליין השני רחוק יותר - ב-8 בדצמבר 2022 יחלפו שנתיים ממועד ההנפקה של חברת ה-SPAC, והיא תידרש להחזיר למשקיעים בה את מלוא ההשקעה שלהם אם לא תשלים קודם לכן את המיזוג.