"זמן קצר לפני פרוץ המגפה נערכנו לפתיחת חדר הבריחה 'פאודה' לקהל הסיני"

אריק ונטלי טורקניץ', תל אביב, הורים ל-3 • מנהלי ובעלי "אסקפיזם" – חדרי ומשחקי בריחה • "בסופו של דבר הקורונה עשתה לנו טוב, וגרמה לנו לפתח מוצרים חדשים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

חדר בריחה של אסקפיזם / צילום: אסף מור
חדר בריחה של אסקפיזם / צילום: אסף מור

את חדר הבריחה הראשון שלהם, פתחו בני הזוג אריק (41) ונטלי (40) טורקניץ', יחד עם דביר, אחיו של אריק ב-2016. זמן לא רב לפני כן, עסקו האחים לבית טורקניץ' בעיצוב, ייצור ומכירה של תכשיטים כחלק מעסק משפחתי ותיק בן עשרות שנים. עם הזמן, חלה טלטלה בענף, ואריק חיפש אפיקים חדשים. "יחד עם דביר נכנסנו לתחום של חדרי בריחה, שבדיוק נכנס לישראל, וזה נראה לנו כצעד נכון כלכלית. עשינו סקר שוק, בדקנו חדרי בריחה, והלכנו על זה. החוכמה בדברים האלה היא למצוא את הספקים הנכונים. אם מלהיבים אותם, הם ישתמשו בנו ככרטיס הביקור שלהם מול חדרי בריחה אחרים. זה נכון שעושים מן הסתם שגיאות בהתחלה, אבל היה לנו גם הרבה מזל - כמו זה שמצאנו לוקיישן מצוין - ברחוב אלנבי בתל אביב, בגלריה שבה מוקם בעבר סניף של בנק לאומי. נוסף על כך, מיצבנו את עצמנו כמתחם שפונה לחברות שעורכות ימי גיבוש לעובדים, לצד פנייה לקהל הפרטי כמובן. היום המחזור שלנו מתחלק בערך ל-50% לכל אחד מהקהלים".

אריק ונטלי טורקניץ', מנהלי ובעלי ''אסקפיזם'' - חדרי ומשחקי בריחה / צילום: תמונה פרטית
 אריק ונטלי טורקניץ', מנהלי ובעלי ''אסקפיזם'' - חדרי ומשחקי בריחה / צילום: תמונה פרטית

נשמע שזו עבודה מורכבת לחשוב על האתגרים והחידות.
"ברור. זה ניסוי וטעייה, דורש הרבה טסטים והתאמות, עד שמגיעים לחוויה המשחקית הנכונה. אבל השוק הלך והתרחב והתאמנו עצמנו גם לילדים ומשפחות, כך שהיום אנחנו פונים לכל הגילים. החדר הראשון שפתחנו היה בנושא 'שר הטבעות', והוא העלה את הרמה בשוק מבחינת התפאורה. השני היה 'פאודה', והוא נפתח בתיאום מלא עם יוצרי הסדרה. ב-Yes התלהבו ושיתפו איתנו פעולה".

כמנהלים, זו עבודה שהיא 24/7?
"בעסק שעובד שבעה ימים בשבוע, מה שמאפשר לו להתקיים זה מנהל מסור ומעולה כמו שיש לנו".

מה עשתה הקורונה לעסק?
"עוד לפני מרץ 2020 התרחבנו והפכנו למעין חברת הפקות, שבה תפרנו יום כיף שלם בתל אביב ללקוחות, שחדר הבריחה הוא רק חלק אחד ממנו. זמן קצר לפני שהמגפה הגיעה, נפתחנו לקהל הסיני, והיינו עסוקים בתרגום חדרי הבריחה לסינית. בנינו להם מוצר מיוחד שכולל את פאודה לצד הרצאות על מסתערבים. פגישה שהייתה אמורה להתקיים עם נציג מסין התבטלה, ואז הכול התחיל, ונסגרנו. אחרי יומיים של שקט, דבר שאני שונא, ניסיתי לייבא 'מוצרי קורונה' כמו מסכות, אבל זה לא צלח. בהמשך פיתחנו באסקפיזם מוצר חדש לחברות - ימי כיף תחת הגבלות הקורונה. משחק הבריחה פאודה בקופסה. טייק אווי. דאגנו שזו תהיה אותה החוויה. אחריו פיתחנו מוצר נוסף, שגם היום יש לו ביקוש אדיר - 'משחקי השוק'. כמו 'המרוץ למיליון', רק בשוק לוינסקי, באוויר הפתוח. זה בדיוק מה שהעולם צריך עכשיו. בסופו של דבר הקורונה עשתה לנו טוב, וגרמה לנו לפתח מוצרים חדשים".

המדינה תמכה בכם מספיק בסגרים?
"המצב מאתגר, ואני לא מקנא במקבלי ההחלטות. אני מודה לבעלי המתחם שלנו, המשכיר, שמאוד התחשב בנו".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il