פאלו אלטו רחוקה מהרווח של צ'ק פוינט, אך השווי שלה גבוה בהרבה

מאחורי "חילופי הדורות" במדד נאסד"ק 100: המשקיעים בוול סטריט ממשיכים לקדש את הצמיחה המהירה בהכנסות ופחות מתלהבים מיציבות ומרווחיות • התוצאה: חברת אבטחת הסייבר פאלו אלטו שייסד ניר צוק נכנסת למדד, והמתחרה צ'ק פוינט, שמוביל גיל שויד, יוצאת ממנו

ניר צוק וגיל שויד / צילום: תמר מצפי
ניר צוק וגיל שויד / צילום: תמר מצפי

"חילופי דורות" בתעשיית אבטחת הסייבר, כך לפחות נראה לפי הרכבו החדש של מדד נאסד"ק 100: בסוף השבוע פורסם העדכון השנתי למדד, ודווח על גריעת מניית צ'ק פוינט ועל כניסתן למדד של מניות פאלו אלטו נטוורקס, פורטינט ו-Zscaler. 

מדד נאסד"ק 100 כולל בתוכו את החברות הגדולות ביותר שנסחרות בנאסד"ק, למעט חברות פיננסים. צ'ק פוינט הייתה חלק ממנו במשך שנים ארוכות. מלבד אובדן היוקרה ביציאה מהמדד, הדבר צפוי להוביל גם למכירת המניה על ידי קרנות שנצמדות למדד. השינויים במדד ייכנסו לתוקף בתחילת שבוע המסחר הבא, ב-20 בדצמבר.

צ'ק פוינט, בניהולו של גיל שויד, נסחרת כיום בשווי שוק של 14.7 מיליארד דולר. לעומת זאת, שווייה של פאלו אלטו, שבתחילת 2020 היה דומה לשווי צ'ק פוינט, מגיע כיום ל-52.5 מיליארד דולר. פורטינט נסחרת בשווי של 54.4 מיליארד דולר ו-Zscaler נסחרת לפי 42.8 מיליארד דולר.

 
  

צ'ק פוינט מציגה צמיחה איטית יחסית בהכנסות

מבין שלוש חברות הסייבר שנכנסות למדד, רק פורטינט היא רווחית לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), בעוד שהשתיים האחרות אינן רווחיות על בסיס GAAP, אך מציגות רווח נקי Non-GAAP - בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים.

צ'ק פוינט גם היא רווחית, הן לפי כללי GAAP והן Non-GAAP, אך שיעורי הצמיחה שלה צנועים בהרבה לעומת האחרות. לפי בדיקה שערך גלובס לאחרונה, שלוש החברות המצטרפות למדד הציגו ברבעון האחרון צמיחה בשיעור דו-ספרתי בהכנסות, בעוד שצמיחת צ'ק פוינט הסתכמה ב-4.9%. בחודשים האחרונים נראה שהשוק מתגמל היטב חברות טכנולוגיה שצומחות במהירות, גם אם הן מציגות הפסדים, תחת ההנחה שההפסדים בהווה נובעים מהשקעה בצמיחה העתידית.

פאלו אלטו נטוורקס  נכנסת למדד זמן קצר לאחר שעברה להיסחר בנאסד"ק, בסוף חודש אוקטובר. קודם לכן היא נסחרה בבורסת ניו יורק (NYSE) מאז הנפקתה בשנת 2012. החברה הוקמה על ידי ניר צוק, כיום ה-CTO של החברה ובעברו עובד בצ'ק פוינט, שלא היסס בשנים האחרונות להביע את דעתו השלילית על צ'ק פוינט.

בין היתר אמר צוק ב-2020 בראיון לגלובס: "את רוב העובדים שלה לא הייתי מעסיק. יש חברות מדהימות בישראל בתחום הסייבר, וזו לא אחת מהן". עוד קודם לכן, בשנת 2013, פאלו אלטו הציבה שלט חוצות באיילון, שעליו נכתב: "זה עתה עברתם את צ'ק פוינט. גם אנחנו". כשנתיים לאחר מכן היא עקפה אותה בשווי השוק.

המלצות ניטרליות, ו"תשואת חסר" מקרדיט סוויס

נכון להיום, רוב האנליסטים (16) שמסקרים את מניית צ'ק פוינט ממליצים עליה בהמלצות ניטרליות, שמונה מחזיקים בהמלצות חיוביות ושישה בהמלצות שליליות. מחיר היעד הממוצע למניה שבו נוקבים האנליסטים עומד על 131.48 דולר, פרמיה של כ-19% על המחיר הנוכחי של צ'ק פוינט - 110.61 דולר. מאז תחילת השנה הנוכחית רושמת מניית צ'ק פוינט תשואה שלילית של 16.8%, בעוד שמדד נאסד"ק 100 עלה בתקופה זו בשיעור של 26.7%.

לאחרונה החל בנק ההשקעות קרדיט סוויס לסקר את מניית צ'ק פוינט, בהמלצת "תשואת חסר" במחיר יעד של 100 דולר. בקרדיט סוויס סבורים אומנם שפלטפורמת אינפיניטי של צ'ק פוינט ייחודית, ומהווה גורם מבדל, מעריכים את מאמצי החברה בתחום השיווק ומעודדים מהחדשנות המוצרית - הן האורגנית והן זו שבוצעה באמצעות רכישות.

עם זאת, לדבריהם, "אנחנו מתקשים למצוא סימנים להאצת הצמיחה בהכנסות ולשיפור במכירות שיוביל לשיפור בצמיחת הרווח הנקי". להערכתם, משום שפאלו אלטו ופורטינט משקיעות יותר מצ'ק פוינט במו"פ ובמכירות ושיווק, צ'ק פוינט תידרש בסופו של דבר להשקיע הרבה יותר בתחומים אלה - דבר שיפחית את תחזיות האנליסטים בשורת הרווחיות התפעולית - או לקחת סיכון להפסד נתחי שוק לשתי החברות.

בכל הנוגע לפאלו אלטו, האנליסטים הרבה יותר אופטימיים, ורובם הגדול (33) ממליץ על המניה בהמלצות חיוביות, לעומת שלושה ניטרליים ואחד שממליץ למכור את המניה. מחיר היעד שבו נוקבים האנליסטים, בממוצע, מגיע ל-612.03 דולר, פרמיה של כ-15.1% על המחיר הנוכחי של המניה.