8200 היא לא הבעיה, היא הפתרון

הילדות והילדים בנות ובני הפריפריה החברתית כלכלית, הם מלח הארץ והעתיד של מדינת ישראל - מגיע להם שוויון הזדמנויות אמיתי • הדרך היחידה לתת להם את מה שמגיע להם הוא ע"י שינוי מעמיק במערכת החינוך, עכשיו

חיילים בחיל המודיעין. 8200 עושה כל מאמץ כדי לצמצם את הפער ולהגביר את תהליך המיון בפריפריה החברתית / צילום: דובר צה''ל
חיילים בחיל המודיעין. 8200 עושה כל מאמץ כדי לצמצם את הפער ולהגביר את תהליך המיון בפריפריה החברתית / צילום: דובר צה''ל

אחת לכמה זמן אנחנו מזדעזעים יחד מהפערים התהומיים בין מספר החיילים מהפריפריה החברתית-כלכלית שמשרתים ב-8200 לבין אלו בני המעמד הגבוה. אין לב ציוני שנשאר אדיש מהמחשבה על הנערים המוכשרים, החכמים והנפלאים שהחטא היחיד שלהם הוא שנולדו למשפחות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך. אי אפשר שלא לתפוס את הראש לאור הפערים העמוקים האלו שמצביעים על חוסר שוויון הזדמנויות עמוק וכואב.

המספרים מוכיחים פעם אחרי פעם שאם נולדת למשפחה מהמעמד הנמוך - הסיכוי שלך להגיע ליחידת עילית בצה"ל, להשלים תואר יוקרתי, או להגיע להייטק - קטנה בערך פי 7. המסקנה המתבקשת היא שיש אפליה מובנית בשיטת המיון של 8200 שמתייחסת למעמד חברתי או מיקוד. אבל בתור סרן במיל' ומפקד לשעבר ביחידה שמכיר את נבכי תהליך המיון ליחידה, יוצא הפריפריה החברתית ובן המשפחה הראשון שהשלים 12 שנות לימוד אני מעיד שלא רק שהמסקנה הזו שגויה, אלא היא גם מרחיקה אותנו מפתרון הבעיה האמיתית שאחראית על המצב.

8200 לא יוצרת את הפער - אלא משקפת אותו

1. הפער התהומי בין משאבי החינוך במרכז ובפריפריה: המספרים מוכיחים שבחלק גדול מבתי הספר בפריפריה הגאוגרפית אין מגמת מחשבים, פיזיקה ו-5 יחידות מתמטיקה. נערה או נער היוצאים מבית הספר הזה, מוכשרים, חכמים, אמביציוזיים ככל שיהיו - עוזבים את בית הספר מוגבלים תעסוקתית והסיכוי שלהם לעבור את מבחני הקבלה המדעיים של יחידות העילית שואף לאפס.

הרעיון הוא פשוט: דין מעבדת מחשבים כדין מגרש כדורגל. כמדיניות - אסור שיהיה בי"ס בישראל שלא מאפשר לתלמידיו לרכוש את ההשכלה הטכנולוגית שתאפשר לו לממש את הפוטנציאל שבו והחלומות שלו לעתיד טוב יותר.

2. התלות בהוראה פרטית: מחקרים מראים שהרמה של המגמות המדעיות בכל רחבי הארץ ירודה באופן משמעותי ביחס לחברותנו ב-OECD. לכן 40% מנערי המרכז נעזרים במורים פרטיים כדי לצמצם את הפער, וכאן החזק שורד - בעל המאה הוא בעל ההשכלה ונערי הפריפריה החברתית שלא יכולים להרשות לעצמם את השירות היקר פשוט נשארים מאחור.

3. חוסר בדוגמה אישית: אם נולדת בבית שבו לא שמעת את המילים "מחשבים" או "8200" הסיכוי שתחלום על אלו מגיל צעיר הוא אפסי. ועל מה שילד לא יכול לחלום - הוא לא יכול להגשים. מערכת החינוך חייבת להשקיע בתוכניות חניכה חוץ בית ספריות כדוגמת "ללמוד להצליח", שמחברות בין סטודנטים יוצאי הפריפריה החברתית-כלכלית עם תלמידים בני אותו מעמד שכיום נתמכות על כספי תרומות. תוכניות כאלו מאפשרות לילדי הפריפריה את היכולת החשובה ביותר להצלחה - לחלום רחוק.

יחידה 8200 היא זו שעושה כל מאמץ כדי לצמצם את הפער ולהגביר את תהליך המיון בפריפריה החברתית ולהכשיר את נעריה במקצועות הטכנולוגיים ע"י שת"פ עם תוכניות "ללמוד להצליח" ו"מגשימים". 8200 היא חלק מהפתרון ולא הבעיה.

אסור לנו לטעות - התפקיד של 8200 הוא לא לחנך את צעירי ישראל - אלא לנצח במלחמה הבאה, ובמערכה שבין מלחמות. היא לא בית ספר לתוכנה ובכל זאת מפקדיה לדורותיהם לוקחים את האחריות ועושים זאת, אך מערכת החינוך חייבת לקחת אחריות מלאה על המצב ולפעול לתיקון הפערים החמורים האלו.

הילדות והילדים הנפלאים האלו, בנות ובני הפריפריה החברתית כלכלית, הם מלח הארץ והעתיד של מדינת ישראל ומגיע להם שוויון הזדמנויות אמיתי. הדרך היחידה לתת להם את מה שמגיע להם הוא ע"י שינוי מעמיק במערכת החינוך, עכשיו.

הכותב הוא מרצה ומדען בינה מלאכותית ותורת הכאוס בטכניון ובאוניברסיטת MIT. נציג ישראל בתוכנית המנהיגות של הרווארד, מייסד חברת הבינה המלאכותית Datability. מייסד תוכנית "ללמוד להצליח" לקידום נוער בסיכון וצעירים מהפריפריה החברתית-כלכלית, סרן במיל' ביח' 8200