הרכישות העצמיות של מניות חזרו ובגדול; מה צפוי בהמשך?

חברות במדד S&P 500 רכשו יותר מ־234.5 מיליארד דולר במכירות בחזרה של מניות ברבעון השלישי של 2021 והמגמה הזו צפויה להימשך

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

רכישות עצמיות ( buyback ) של מניות חזרו ובגדול. חברות במדד S&P 500 רכשו בחזרה מניות בשווי 234.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובכך עקפו את השיא הקודם של 223 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2018, כך ניתן ללמוד מנתונים ראשוניים מהמדדים של S&P Dow Jones. גל הרכישות מחדש של מניות עזר להניע את מדדי המניות בארה"ב לעשרות שיאים ב־2021. מדד S&P 500 עלה השנה ב־25% וקבע שיאים בעת הסגירה 67 פעמים.

רכישות עצמיות נוספות מגיעות. הווארד סילברבלאט, אנליסט מדדים בכיר בחברת המדדים של S&P Dow Jones, אמר שהוא צופה שרכישות עצמיות של מניות בחברות S&P Dow Jones יגיעו ל־236 מיליארד דולר עד סוף הרבעון.

אחת החברות במדד, מיקרוסופט, הודיעה בספטמבר שהדירקטוריון שלה אישר תוכנית לרכוש מחדש עד 60 מיליארד דולר במניות החברה. חברת השכרת הרכב הרץ הודיעה לאחרונה שתקנה בחזרה עד 2 מיליארד דולר של המניות שלה, בעוד שחברת הטכנולוגיה והמחשבים דל מתכננת לרכוש בחזרה 5 מיליארד דולר במניות.

רכישות מחדש הן רק אחד הכוחות המניעים את הראלי בשוק המניות. מחירי נכסים המשיכו להרוויח מהתמיכה המוניטרית והפיסקלית שקובעי המדיניות קבעו כדי לעזור לכלכלה לעבור את המגפה. ואנליסטים באופן עקבי לא העריכו נכונה את רווחי התאגידים, שצפויים לגדול ב־45% ב־2021 אצל חברות הנמצאות במדד S&P 500.

השבוע יחפשו המשקיעים רמזים שייצאו מפגישת המדיניות בת היומיים של הפדרל ריזרב, בה עשויים בכירי הפד להאיץ את התהליך של הקטנת הסיוע שנעשתה על ידי רכישת אג"ח. בכירי הבנק המרכזי עשויים גם לשפוך יותר אור על ציפיותיהם לגבי העלייה בשיעור הריבית בשנה הבאה.

רכישות עצמיות של מניות בחברות S&P 500 ירדו מכמעט 199 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020 למעט פחות מ־89 מיליארד דולר ברבעון השני, כשחברות שנפגעו מתחילת המגפה רצו לשמור על המזומנים שלהן. רכישות עצמיות של מניות התגברו בכל רבעון לאחר מכן והגיעו שוב ל־199 מיליארד דולר ברבעון השני של 2021.

רכישות עצמיות יכולות לתמוך במניות על ידי הקטנה כמות המניות של חברה בשוק, מה שמגדיל את הרווחים שלה לכל מניה. והן יכולות להגדיל את סנטימנט המשקיעים על ידי רמיזה לכך שהמנהלים אופטימיים לגבי סיכויי החברות שלהם ובטוחים בעמדה הפיננסית שלהם.

"תמיד מנחם שיש צוות ניהול שבא ואומר לך כמה הם חושבים שהמניות שלהם לא מוערכות מספיק", אמרה אן וויקלנד, מנהלת תיק ב־Easterly Investment Partners. "זו הצבעת אמון בתחזית לטווח הארוך יותר".

הצוות שלה רכש מניות של לוקהיד מרטין בקיץ, בין היתר בגלל תוכנית הרכישה בחזרה של מניות בחברה והתשואה שלה בדיבידנד. מניות לוקהיד ירדו ב־12% ב־26 באוקטובר אחרי שהחברה דיווחה על מכירות רבעוניות נמוכות מהצפוי ותיקנה את התחזית שלה למכירות כל השנה לרמה נמוכה יותר. וויקלנד אמרה שהיא מאמינה שהמניות מוערכות במעט מדי והיא עדיין אוהבת אותן.

רכישות עצמיות של מניות הותקפו על ידי פוליטיקאים שאומרים שחברות צריכות להשתמש במזומן על מנת להשקיע בעסקים שלהן במקום לתמוך במחיר המניה שלהן. בגרסה של הצעת החוק ב־2 טריליון דולר על חינוך, בריאות והוצאות על האקלים שעברה בבית הנבחרים בנובמבר, נכלל מס של 1% על השווי נטו של רכישות עצמיות של מניות על ידי חברות.

הסנאט עוד לא הצביע, אבל המס על רכישות עצמיות בינתיים התקבל בפחות התנגדות מצד חברות לעומת העלאות מיסים אחרות בהצעת החוק. אסטרטגים בפרויקטBofA Global Research צופים שהמס המוצע יביא לירידה של 0.3% ברווחים למניה של מניות בחברות במדד S&P 500, מתוך הנחה שחברות לא ישנו את כמות המניות שהם קונים בחזרה.

כמה משקיעים אמרו שהם לא חושבים שלמס תהיה השפעה גדולה על התנהגות החברות אם ייהפך לחוק. "המס של 1% על רכישות עצמיות כל כך נמוך שאני לא חושב שהוא ישפיע על משהו", אמר אוליביה צרפתי, מנהל הון פרטי בחברת ניהול ההון GenTrust.