בנט נפגש עם יורש העצר של האמירויות: "אנחנו שותפים טבעיים"

פגישה היסטורית באבו דאבי: ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם יורש העצר והשולט בפועל של איחוד האמירויות מוחמד בין זאייד • שני הנושאים העיקריים שעל סדר היום בפגישה בין המנהיגים הם חיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות והנושא האיראני

ראש הממשלה, נפתלי בנט ויורש העצר, שייח׳ מוחמד בן זאיד, בארמונו הפרטי באבו דאבי / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה, נפתלי בנט ויורש העצר, שייח׳ מוחמד בן זאיד, בארמונו הפרטי באבו דאבי / צילום: חיים צח-לע''מ

רה"מ נפתלי בנט נפגש עם יורש העצר והשליט בפועל של איחוד האמירויות מוחמד בין זאייד בארמונו באבו דאבי. מדובר בפגישה היסטורית בין ראש ממשלה ישראלי למנהיג האמירויות, יותר משנה לאחר חתימת הסכמי אברהם בין המדינות. נזכיר כי ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו לא הספיק להיפגש עם בין זאייד בשל מגפת הקורונה וסמיכות הבחירות באביב שעבר.

שני הנושאים העיקריים שעל סדר היום בפגישה בין המנהיגים הם חיזוק שיתוף הפעולה בין המדינות בשורה של תחומים, בדגש על יחסי המסחר והכלכלה והנושא האיראני. בין זאייד הבטיח הקמה של קרן השקעות עם ישראל בהיקף של 10 מיליארד דולר, אך עד כה לא נרשמה התקדמות בנושא. בנושא האיראני התקיימו לאחרונה מספר פגישות בין בכירים מהאמירויות ובין בכירים מאיראן, ובנט מבקש לחזק את הברית האסטרטגית עם האמירויות גם בסוגיה הזו.

ראש הממשלה, נפתלי בנט ויורש העצר, שייח׳ מוחמד בן זאיד, בארמונו הפרטי באבו דאבי / צילום: חיים צח-לע''מ
 ראש הממשלה, נפתלי בנט ויורש העצר, שייח׳ מוחמד בן זאיד, בארמונו הפרטי באבו דאבי / צילום: חיים צח-לע''מ

בנט הגיע אמש לאבו דאבי והתקבל על ידי שר החוץ ואחיו הצעיר של יורש העצר, עבדאללה בן זאייד. השניים קיימו פגישה קצרה, במהלכה ברך ראש הממשלה את שר החוץ לרגל ציון 50 שנים ליסוד המדינה. בשיחה הזו ובשיחות ההכנה עלה שוב ושוב העניין מיוחד ברקע העסקי של רה"מ בנט בעולם ההייטק, ובחדשנות ישראלית בכלל. אנשי בנט מדגישים כי הפגישות עם הבכירים באמירויות יתמקדו בהזדמנויות לחיזוק הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות.

בין השאר יפגוש בנט בהמשך היום את שר הטכנולוגיה ואת שרת התרבות של האמירויות, כמו גם את יו"ר קרן ההשקעות "מובדאלה" (Mubadala) וחבר במועצה הבכירה של אבו דאבי, ח’לדון אל מובארכ. אולי הפגישה החשובה ביותר לאחר זו עם יורש העצר.

בראיון שמתפרסם עמו הבוקר (ב') אמר בנט לסוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות, WAM, כי "כל אזרח בשתי המדינות רואה מדי יום את פירותיהם של הסכמי אברהם. אני צופה ומצפה כי היחסים בינינו ימשיכו להתפתח ולהתהדק, אנחנו שותפים טבעיים".

‏‎במענה לשאלה על תפקידם של הסכמי אברהם, אמר רה"מ בנט כי "הסכמי אברהם יצרו תשתית חדשה, עמוקה ויציבה, של יחסים דיפלומטיים, כלכליים ובין תרבותיים באזור. במסגרתם, לא רק הממשלות מדברות ביניהן ומוצאות דרכים לשתף פעולה לרווחת עמיהן, אלא גם העמים עצמם מדברים ביניהם והופכים לידידים. בעיניי, זוהי מהות השלום והמציאות החדשה באזור. אנו עובדים יחד על מנת להבטיח עתיד טוב יותר לילדינו".

כשנשאל ראש הממשלה על חזונו באשר לעתיד היחסים בין האמירויות וישראל, ועל תחומי השת"פ העתידיים בין המדינות, ענה כי "היחסים בינינו לבין האמירויות מקיפים כמעט כל תחום אפשרי. כל משרדי הממשלה עובדים יחד, וכך גם חברות ואנשי עסקים רבים. משלחות משני הצדדים מבקרות בשתי המדינות מדי שבוע. אני צופה שהיחסים בינינו ימשיכו להיות הדוקים וטובים, במיוחד במישור הכלכלי. ישראל היא מדינה מובילה בטכנולוגיה ובמדע ויש לה פתרונות ייחודיים ויעילים במיוחד לסוגיות שונות. בראייתי, שת"פ בתחום הבריאות והביטחון התזונתי יתפוס חלק מרכזי בשיתוף הפעולה בינינו".