יפאורה וטמפו על מס הסוכר: "צפוי להשפיע לרעה באופן מהותי על התוצאות"

שתי חברות המשקאות צפויות להיות בין הנפגעות המרכזיות מהצו המטיל מס קניה על משקאות מתוקים • השתיים נחשבות למתחרות הגדולות של קוקה קולה בשוק המקומי וחלקן המשותף בו נאמד בכ-40%

מפעל יפאורה ברחובות / צילום: אייל פישר
מפעל יפאורה ברחובות / צילום: אייל פישר

בין הנפגעות המרכזיות מהצו המטיל מס קניה על משקאות מתוקים ("מס הסוכר") צפויות להיות גם החברות טמפו ויפאורה, העוסקות בייצור, יבוא ושיווק משקאות מסוג זה. השתיים נחשבות למתחרות הגדולות של קוקה קולה בשוק המקומי וחלקן המשותף בו נאמד בכ-40%.

על הפגיעה הצפויה ניתן ללמוד גם מהדוחות הכספיים שפרסמו לאחרונה השתיים. טמפו ציינה בדוחותיה, שפורסמו בסוף חודש נובמבר, כי הטלת המס "צפויה להשפיע לרעה באופן מהותי על מכירות החברה ותוצאות פעולותיה, והיא בוחנת את השלכותיה ואת צעדיה בהתאם".

בדוחות בעלת השליטה ביפאורה, קרור אחזקות , פורסמה הערה דומה לזו של טמפו, וכן הוסיפו שם כי השלכות המס, אם יוטל, על התנהלותה נבחנות גם "מול לקוחותיה, ספקי חומרי הגלם ומצבת כוח האדם בחברה".

מס הקניה המדובר מתוכנן להיות מוטל "על מיכלי משקאות מתוקים, מיכלי מיצי פירות, תרכיזים ואבקות להכנות משקאות מתוקים". היקף המס קשור לשיעור הסוכר במשקה - במשקאות מתוקים שבהם שיעור הסוכר גבוה או שווה ל-5 גרם ל-100 מ"ל הוא נקבע על 1 שקל לליטר, ובמשקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר וכן מיצי פירות, שבהם שיעור הסוכר נמוך מ-5 גרם ל-100 מ"ל, נקבע מס של 70 אגורות לליטר.

עדיפות לבעלי תדמית בריאותית

כפי שטמפו חושפת בדוחותיה, פעילות המשקאות הממותקים כבר סובלת משחיקה: "אחד השינויים הניכרים בשוק בשנים האחרונות הוא מעבר לצריכה של משקאות בעלי תדמית בריאה יחסית, על חשבון קטגוריות גדולות מסורתית, ובראשן קטגוריית הקולה". זאת לעומת המשקאות בעלי "תדמית בריאותית יחסית או עם תועלת פונקציונלית", דוגמת משקאות אנרגיה, סודה, מיץ סחוט וקולה דיאטתית, שנהנו בשנה שעברה מצמיחה בשיעורים דו-ספרתיים. 

טמפו נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח ונמצאת בשליטת היו"ר והמנכ"ל ז'ק בר ויצרנית הבירה ההולנדית היינקן. עם המותגים הבולטים שלה בפעילות המשקאות הרלבנטי למס המדובר נמנים מוצרי חברת פפסי, ג'אמפ, סיידר הגליל, נסטי ועוד.

המס העומד כעת על הפרק מגיע על רקע תקופת פעילות חיוביות ממנה נהנות חברות המשקאות, אחרי שבשנה שעברה נפגעו ממשבר הקורונה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הכנסותיה של טמפו טיפסו בכ-20% והתקרבו ל-1.3 מיליארד שקל, ואחרי שיפור הרווח הגולמי והתפעולי וצמצום הוצאות המימון הרווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר קפץ ב-80% והגיע ל-99 מיליון שקל.