יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, יבקר בישראל

בנט והשליט האמירתי דנו באבו דאבי בכינון הסכם סחר חופשי בין המדינות • במהלך פגישתם הזמין בנט את השליט האמירתי לבקר בישראל וזה נענה להזמנה • בסביבת ראש הממשלה אומרים כי עיקר הביקור עסק בבניית הקשר וההיכרות האישית בין המנהיגים, ששוחחו בפתיחות והדגישו את רצונם בחיזוק השלום בין שתי המדינות ובניית היחסים הכלכליים

ראש הממשלה, נפתלי בנט ויורש העצר, שייח׳ מוחמד בן זאיד, בארמונו הפרטי באבו דאבי / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה, נפתלי בנט ויורש העצר, שייח׳ מוחמד בן זאיד, בארמונו הפרטי באבו דאבי / צילום: חיים צח-לע''מ

ראש הממשלה, נפתלי בנט, סיים היום (ב') את ביקורו ההיסטורי באיחוד האמירויות, לאחר פגישה ארוכה עם יורש העצר והשליט בפועל שייח' מוחמד בן זאיד. במהלך פגישתם הזמין בנט את השליט האמירתי לבקר בישראל וזה נענה להזמנה. יהיה זה ביקור ראשון של ראש מדינה ערבית בישראל מזה שנים.

בנט הורה לאנשי משרדו ולמשרד החוץ להתחיל בתיאומים להכנת הביקור. בנט אגב אמר לפני צאתו לאמירויות כי מדובר בביקור גלוי ראשון של ראש ממשלה ישראלי. משמע, הוא רמז לביקור של ראש הממשלה בנימין נתניהו באמירויות כנראה קודם לחתימה על הסכמי אברהם.

בהצהרה משותפת של בנט ובן זאיד בתום פגישתם נאמר כי יש רצון משותף להעמיק ולחזק את שיתופי הפעולה, בעיקר הכלכליים, בין המדינות. במסגרת זו נידונה סוגיית הסכם הסחר החופשי בין המדינות. רה"מ הנחה את מנכ"ל משרדו יאיר פינס להאיץ באופן דרמטי את קידום ההסכם, ביחד עם משרד הכלכלה, כך שייחתם במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022.

בהצהרה המשותפת נאמר עוד כי שני הצדדים יפעלו להקמת קרן משותפת וכן מועצת עסקים משותפת שיפעלו לקידום מטרות משותפות בתחומים ובהם אנרגיה נקיה, פתרונות למשבר האקלים, קידום שיתוף עולה טכנולוגי וקידום המסחר ההדדי בין שתי המדינות ויחדיו עם מדינות אחרות. עוד סוכם לפי ההצהרה על הגעה להסכם כלכלי רחב היקף, על שת"פ בתחום המאבק במגפת הקורונה ועל פיתוח התיירות.

בסביבת ראש הממשלה אומרים כי עיקר הביקור עסק בבניית הקשר וההיכרות האישית בין המנהיגים, ששוחחו בפתיחות והדגישו את רצונם בחיזוק השלום בין שתי המדינות ובניית היחסים הכלכליים.

מלבד הפגישה עם יורש העצר, נפגש רה"מ עם שר התעשייה וההייטק סולטאן אחמד אלג'אבר עימו דן בקידום שיתופי הפעולה בין המדינות, בתוך כך בתחומי הטכנולוגיה, המסחר והאנרגיה, בדגש על פרויקטים בתחום האנרגיות המתחדשות. כן נפגש בנט עם שרת התרבות של איחוד האמירויות. נורה בינת מוחמד אלכעבי. השניים דנו בשיתופי פעולה בין המדינות בתחומי התרבות והספורט, לרבות קולנוע ויצירה טלוויזיונית משותפת.

רה''מ נפתלי בנט עם שרת התרבות של איחוד האמירויות, נורה בינת מוחמד אלכעבי / צילום: חיים צח-לע''מ
 רה''מ נפתלי בנט עם שרת התרבות של איחוד האמירויות, נורה בינת מוחמד אלכעבי / צילום: חיים צח-לע''מ

בנט אמר לסיכום הביקור: "סיימתי עכשיו ביקור משמעותי מאוד באמירויות. אני רוצה להודות לשייח' מוחמד בן זאיד על קבלת פנים חמה במיוחד ועל שיחות מעמיקות, כנות ומשמעותיות. במהלך היום דיברנו על החוזקות היחסיות של שתי המדינות והמטרה שלנו היא להרחיב את הקשר, שלא יהיה רק שלום בין מנהיגים אלא שלום בין עמים. אני יוצא מפה באופטימיות גדולה שהדוגמא הזו, של הקשר בין שתי המדינות, תהווה אבן יסוד למערכת קשרים ענפה בכל האזור".