מוציאים את הארנק: 20 האתרים המקוונים עם המכירות הגבוהות בישראל החודש

הרכישות המקוונות שברו שיאים בנובמבר האחרון בכל העולם, וגם בארץ • למי הישראלים שומרים נאמנות, עד כמה משתלם לחברות להרחיב את היצע מוצרים באתרים, ואיזה ענפים רשמו את הגידול המשמעותי ביותר • הדירוג החודשי של אתרי הקניות המצליחים ביותר בישראל

קניות באינטרנט / צילום: Shutterstock, Natee Photo
קניות באינטרנט / צילום: Shutterstock, Natee Photo

הקמעונאים נוהגים להגדיר את נובמבר כחודש השיא של השנה מבחינת היקף המכירות, שעקפו או שהשתוו לאלה של חגי תשרי ופסח. מבצעי בלאק פריידי, סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני, ובזירה המקומית שופינג איי אל - עשו את שלהם, והיקף הקניות המקוונות לחודש זינק כמצופה. לפי נתוני חברת שופ אנליטיקס, המנטרת מידע על הזמנות ישראלים באונליין (ראו הסבר בהמשך), בנובמבר 2021 נרשם גידול ממוצע של 48% בהיקף ההזמנות באונליין לעומת החודש הקודם.

נתוני שופ אנליטיקס שהגיעו לידי גלובס ושיוצגו במדור זה בסיכומו של כל חודש, מבחינים בין רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות, לבין אתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין.

בקרב אתרי האונליין בולט כי הישראלים ממשיכים לשמור אמונים לאתר הסיני עליאקספרס: האתר מוביל את הטבלה בפער ניכר מהאתרים האחרים, עם 66% מהיקף הקניות של נובמבר. מדובר בזינוק של 80% לעומת היקף הקניות באוקטובר, שמיוחס בעיקר למבצעי יום הרווקים הסיני שצוין ב-11.11.

סל הקנייה הממוצע באתר נמוך ביחס לאתרים אחרים, והוא מסתכם ב-45 שקל. רבות מההזמנות בעליאקספרס כוללות גאדג'טים או מוצרי אלקטרוניקה בעלות של דולרים בודדים, דוגמת כבל טעינה לסלולרי, וייתכן שזו הסיבה שעל פי הנתונים, שיעור הקונים הגברים באתר הסיני גבוה מזה של נשים.

בפער ניכר, במקום השני בסקטור אתרי האונליין ממוקמת חברת המשלוחים וולט. טרנד הזמנות המזון שזינק בתקופת הסגרים והקורונה ממשיך לשמור על ווליום גבוה, כשהצרכנים הפכו את וולט לשם גנרי להזמנת אוכל. למעשה, וולט הפכה להיות הגוגל של חיפוש אחר מסעדות.

השבוע אף פורסם כי בכוונת וולט להרחיב את פעילותה - החברה הגישה לרשות לתחרות בקשה לפתוח "חנויות חשוכות" בכדי לייבא לישראל את מודל וולט מרקט, שילוח של מוצרי מכולת במודל שבו פועלת יאנגו דלי מבית יאנדקס הרוסית.

כ-9% מהיקף ההזמנות בנובמבר היו באפליקציה/אתר של חברת המשלוחים הפינית, כאשר על פי הנתונים 7% מתוך ההזמנות היו של מוצרים ושירותים שאינם משלוחי מזון ממסעדות. הזמנה ממוצעת בוולט הסתכמה ב-132 שקל. נציין כי היקף ההזמנות בוולט היה גבוה ביותר מפי 2 מהיקף ההזמנות שרשמה המתחרה תן ביס, שהיקף ההזמנות דרכה עמד על 4% מהזמנות נובמבר.

נאמנים למבצעים

באתר אמזון.קום (אמזון ארה"ב) בוצעו 5% מההזמנות המקוונות של נובמבר. נתון זה משקף צמיחה של 50% לעומת היקף ההזמנות של אוקטובר בענקית המסחר המקוון. את הצמיחה מייחסים בשופ אנליטיקס למבצעי נובמבר, ובעיקר למבצעי השילוח שבהם פצחה אמזון לקראת מבצעי ההוזלה של החודש.

ענקית סינית נוספת שמככבת ברשימה היא SHEIN - אתר המציע פריטי לבוש, אביזרי אופנה וכלי בית במחירים מוזלים. 4% מהיקף ההזמנות של נובמבר בוצעו באתר שיין, שפועל גם בשפה העברית, ושהיקף המכירות בו צמח ב-21% לעומת אוקטובר. מעניין לציין שסל הרכישה הממוצע באתר שיין גבוה מתקרת הפטור ממס, כלומר יותר מ-75 דולר. באופן לא מפתיע, הרוב המוחלט של צרכני שיין הן נשים.

אתר טרמינל X מבית פוקס ממוקם גם הוא בעשיריה הראשונה, עם 3% מהיקף הקניות של נובמבר. האתר שהושק ב-2017 מיצב את עצמו כאתר הישראלי המוביל בתחום האופנה. מספר ההזמנות שבוצעו בו בנובמבר מצביע על גידול של 47% לעומת החודש הקודם, כשאופי הקניות לא נעצר רק בביגוד אלא גם במוצרי טיפוח.

מתחת לטרמינל איקס דורג אתר הקניות הבריטי אסוס, החביב על רוכשי האופנה בארץ - עם 3% מסך קניות נובמבר. במקום השמיני נמצאת פלטפורמת המכירות איביי (2%), ושיעור דומה של קניות רשם האתר האמריקאי iHerb, המציע מבחר של תוספי מזון, חטיפי בריאות, מוצרי טיפוח וכיוצא באלה.

את העשירייה הראשונה סוגר האתר Groo (לשעבר גרופון). לאחרונה נרכשה פלטפורמת המכירות על ידי מליסרון מידי קרן סקיי, בהשקעה של כ-100 מיליון שקל. האתר משמש כפלטפורמה למכירות מוצרים שונים, חלקם במבצעים קצובים בזמן. תמהיל הקניות של החודש שעבר משקף רכישות בעיקר על פי ההוזלות: חולצות מיקורפליז לנשים, נעלי נייק, סכיני גילוח של ג'ילט, שוברים לארוחות ולעיסויים ועוד. על פי הנתונים, בלטו בהעדרם מהעשירייה הראשונה של נובמבר פלטפורמות דוגמת עזריאלי או וואלה שופס.

מרקט פלייס דומיננטי

ברשימה נפרדת דורגו אתרי האונליין של רשתות הפועלות גם בזירת האופליין. דומיננטיות האתרים ברשימה הזו מטה את ההזמנות לתחום המזון: ראשונה היא רשת שופרסל, שלפי דוחותיה לרבעון השלישי של השנה, היקף המכירות שלה באונליין עומד על כ-20%. מדובר בנתון מרשים, שממקם אותה הרחק מהמתחרות שלה. לפי נתוני שופ אנליטיקס, הנתח של שופרסל עומד על כ-26%. נזכיר כי הרשת מוכרת באתריה גם ציוד שלא מגיע מעולמות המזון, דוגמת פריטים לבית, מוצרי חשמל ועוד.

בעשירייה הראשונה נמצא גם האתר המתחרה של רשת רמי לוי, ש-7% מהזמנות נובמבר בסגמנט הזה נעשו דרכו. פעילות האונליין של רמי לוי צומחת בקצב אקספוננציאלי מדי רבעון.

במקום השני ברשימה נמצאת רשת סופר פארם, שמגדילה עקבית את שיעור הקניות באתר שלה. 15% ממכירות נובמבר באתרי האונליין של הרשתות היו באתר סופר פארם. מבצעי החודש הובילו לגידול של 30% בהיקף ההזמנות לעומת אוקטובר.

נציין כי חלק ניכר מההזמנות באתר סופר פארם מסתיים באיסוף עצמי מסניפים, כך שיש להניח שבמקרים רבים נעשית קנייה נוספת במקום. בנוסף, סופר פארם הפכה את האתר שלה למרקט פלייס עם מוצרים שאינם מוצרי ליבה, דוגמת בגדי יוגה של המותג alo.

במקום השלישי ברשימה ניצבת רשת המזון המהיר מקדונלד'ס (14%), אולם יש לציין כי 60% מהזמנות האונליין הן עבור שירות של איסוף עצמי.

רשת המחשבים KSP, שכבר מזמן יצאה מגבולות הקטגוריה, ממוקמת במקום הרביעי עם גידול של 93% בהיקף קניות נובמבר לעומת אוקטובר. 10% מהקניות בסגמנט חנויות האונליין שפועלות גם פיזית נעשו באתר, וזאת ככל הנראה בשל השינוי שעברה הרשת - שכעת מציעה שם בישום, צעצועים ופריטים לבית, חלקם ביבוא מקביל. למעשה היא הפכה למרקט פלייס דומיננטי באי-קום הישראלי.

דומינוס פיצה ממוקמת במקום החמישי עם 9% מכלל ההזמנות, בעוד המתחרה פיצה האט סוגרת את העשירייה הראשונה עם 4% מהיקף ההזמנות. גם רשת ג'פניקה רושמת שיעור דומה של הזמנות.

במקומות השמיני והתשיעי ממוקמים אתרי ההלבשה של זארה ודלתא. היקף הקניות באתר זארה זינק ב-58% לעומת הזמנות אוקטובר, זאת למרות המחירים היקרים משמעותית באתר הישראלי אתרי הרשת באירופה או בטורקיה. אתר הרשת של דלתא שיקף הכפלה בהיקף המכירות לעומת אוקטובר.

"האי-קומרס הישראלי מעצב את זהותו הייחודית", מסכם נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "יש אתרים שהשכילו לייצר מוניטיזציה לטראפיק של רוכשים, גם למוצרים שאינם בליבה, דוגמת סופר פארם או KSP. מנגד, לחלק מרשתות השיווק אין נוכחות בולטת ומשמעותית באונליין, כשהן מפסידות לאתרי אונליין ייעודיים מהארץ ומחו"ל.

"הישראלים מזמינים באונליין בגלל מחיר טוב יותר לתפיסתם, או כשמדובר במוצרים שניתן להשיג רק בזירה המקוונת. ועדיין, חלק מהקונים טוענים כי אין תחליף לחוויית הקנייה הפיזית, וזהו האתגר המתמשך של האי-קום".

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 2,500 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.