לראשונה: סטארט-אפ ישראלי הצליח לייצר דם מלאכותי מאצות

מדובר בפיתוח שישמש תחליף דם לתעשיות הבשר המתורבת והצמחוני כדי לעזור לו להרגיש כמו "הדבר האמיתי" • הפיתוח מבוסס על מערכת לתירבות ביולוגי של רכיבים טהורים ומתוקננים ממיקרו-אצות, המיועדים לתעשיות המזון והקוסמטיקה

חוקרים במעבדת ימוג'ה / צילום: זגדון הפקות
חוקרים במעבדת ימוג'ה / צילום: זגדון הפקות

שוק תחליפי הבשר תופס תאוצה בשנים האחרונות, אולם במקרים רבים עדיין קשה לומר שהמבורגר או סטייק צמחוניים מרגישים כמו "הדבר האמיתי". כדי לפתור את הבעיה הזו פיתח הסטארט-אפ הישראלי ימוג'ה מוצר חדש: מיקרו-אצה אדומה בשם פורפירידיום (Porphyridium), שתשמש תחליף דם לתעשיות הבשר המתורבת והצמחוני.

הפיתוח מבוסס על מערכת לתירבות ביולוגי של רכיבים טהורים ומתוקננים ממיקרו-אצות, המיועדים לתעשיות המזון והקוסמטיקה. המערכת יוצרת מניפולציה של אור, טמפרטורה וחומציות ומאפשרת יצירת חומרים בעלי ריכוז מדויק של רכיבים ביואקטיביים ללא זיהום סביבתי ועם חתימה אקולוגית מינימלית. תהליך ההפקה דורש משאבים מועטים. לאצת הפורפירידיום צבע אדום כהה, והיא גדלה בפוטו-ביוריאקטורים ובתנאים מווסתים. הגידול הנקי ממקור צמחי מלא הופך את האצה למתאימה לשימוש המתואר.

לאצת הפורפירידיום יש יתרון נוסף: מיקרו-אצות הן גידול בר-קיימא, בעל עומס חלבון של 20%-30% ובעל פרופיל מלא של חומצות אמינו חיוניות. אצות הן גם מקור רב ערך לחומצות שומן חיוניות, פוליפנולים, מינרלים וויטמינים. הפיתוח של ימוג'ה מוגן בפטנט, מספק את הפיגמנט האדום למוצרי בשר נא, ומגיב בהשחמה בעת חימום, בדיוק כמו מיצי בשר חי.

דם מלאכותי / צילום: זגדון הפקות
 דם מלאכותי / צילום: זגדון הפקות

לדברי ד"ר עמיקם בר-גיל, אחד המייסדים והמנהל הטכנולוגי של החברה, "הגענו אל אצת הפורפירידיום במקרה, תוך כדי שעבדנו על פיתוח רכיב לתחום הקוסמטיקה. להפתעתנו, התגלה כי רכיבי האצה דומים לדם במראה ובטקסטורה. תוצאות חיוביות של ניסויים שערכנו עודדו אותנו למתוח את הגבולות, ולנסות את הרכיבים על מוצרי בשר מתורבת. התוצאה סיפקה לנו הוכחת היתכנות מיידית".

חברת ימוג'ה הוקמה ב-2017 על ידי צוות מומחי ביולוגיה ימית וביוטכנולוגיה, במטרה למנף שיטות הנדסיות חדשות למסחור והפקת מינים של מיקרו-אצות בעלי ערך תזונתי גבוה, שיכולים להתאים למוצרי תזונה וקוסמטיקה. עד כה גייסה החברה 11 מיליון דולר ממשקיעי הון סיכון מובילים וממענק פיתוח מזרוע המימון של האיחוד האירופי, במסגרת מאגד החברות Horizon 2020.