בורסות עולם | סיקור שוטף

פאוול העביר את וול סטריט לעליות חדות בנעילה; צים זינקה ב-8.1%

נעילה מעורבת בבורסות אירופה • התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה לרמה של כ-1.46% • בפד מאיצים את צמצום רכישות האג"ח וצופים כעת 3 העלאות ריבית ב-2022

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

יום מסחר הפכפך בוול סטריט, שהתחיל בירידות קלות, ננעל בעליות חדות. מדדי המניות המובילים רשמו בסיום עליות של עד 2.2% בהובלת מניות ההייטק. זאת, לאחר הודעת הפד.

עליות בולטות רשמו אמזון , אפל , צים, פאלו אלטו , פייזר, מאנדיי וסנטינל וואן שקפצה ב-7.6%.

21:20

מדדי המניות המובילים בבורסות של ארה"ב עברו לעליות קלות לאחר הודעת הפדרל ריזרב. 

עליות בולטות רושמות צים , סנטינל וואן, מאנדיי  ופייזר.

הפדרל ריזרב הכריז היום (רביעי) על האצה בקצב הצמצום של רכישות האג"ח שלו. הריבית בארה"ב נותרת בינתיים ללא שינוי, ברמה אפסית. על רקע משבר הקורונה נקט הפד, בראשות ג'רום פאוול, מדיניות של הרחבת הנזילות במערכת הפיננסית בארה"ב באמצעות רכישות אג"ח בהיקף של כ-120 מיליארד דולר בחודש ובישיבה האחרונה הכריזו ראשי הפד על תוכנית לצמצום הרכישות בכ-15 מיליארד דולר בכל חודש.

כעת מודיע הפד כי יצמצם את רכישות האג"ח בקצב של 30 מיליארד דולר בחודש, כך שהרכישות יסתיימו כבר במהלך הרבעון הראשון של 2022. בנוסף, כעת צופים ראשי הפד כי צפויות 3 העלאות ריבית ב-2022, לעומת הצפי הקודם שעמד על העלאת ריבית אחת בלבד.

18:50

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת. בוול סטריט המגמה שלילית בהמתנה להודעת הפד.

מניית פייזר  בולטת בעלייה חדה. עוד בולטות בעליות מניות אלי לילי , סנטינל וואן   וקולטורה.

מנגד, ירידות חדות רושמות טסלה , ניאו  ולוסיד.

התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים מתייצבת על כ-1.44%. הביטקוין נסחר בירידה קלה סביב 46.6 אלף דולר.

16:45

היפוך מגמה מהיר בוול סטריט. המדדים המרכזיים עברו לירידות קלות, כש-S&P500 משיל 0.2% בעוד שדאו ג'ונס ונאסד"ק יורדים ב-0.4% ו-0.3% בהתאמה. 

בקרב המניות הישראליות נרשמות ירידות בולטות לרי אוטומוטיב , אינוויז טכנולוג'יס , דלק US , מיטק 3 די  וריסקיפייד .

16:32

יום המסחר בבורסות ניו יורק נפתח ביציבות ועם תנודות קלות מאוד, בעוד המשקיעים ממתינים להחלטה הדרמטית של הפדרל ריזרב היום בערב. S&P500 עולה בכ-0.1%, נאסד"ק ודאו ג'ונס נסחרים ביציבות עם נטייה קלה מטה. בזירת המסחר באג"ח הממשלתיות המגמה חיובית, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים עולה בשתי נקודות בסיס ל-1.45%.

יצרנית התרופות איליי לילי  מתחזקת לאחר שהעלתה את תחזית הרווח וההכנסות שלה לשנת 2022, וציינה שהיא לקראת עמידה ביעד שלה לספק 20 טיפולים חדשים בתקופה של 10 שנים שתסתיים ב-2023.

דומינוס פיצה  מאבדת גובה לאחר שברקליס הורידה את המניה מהמלצת "משקל שווה" ל"תשואת חסר". גם חברות הקרוזים והתיירות מאבדות גובה היום, בהן קרניבל  ונורווג'יאן קרוז ליין . עוד ירידות בולטות נרשמות לחובת המניות הסיניות, ובראש פינדודו , באידו  ו-JD .

באירופה נמשכת מגמה מעורבת, כאשר דאקס וקאק מתחזקים אך פוטסי הבריטי נחלש ב-0.3%. בשוק הנפט המגמה שלילית, ושני סוגי הנפט הגולמי מאבדים כ-0.6%. גם הזהב נסוג קלות. מנגד, הגז הטבעי מתחזק ב-3.5%.

העלאת מחיר יעד למניית אלביט מערכות , לאחר שהודיעה הבוקר שחתמה על חוזה בסך 350 מיליון דולר לאספקת מערכות יבשה למדינה באסיה. דוד לוינסון, אנליסט בכיר ביחידת המחקר של בנק הפועלים, הסביר כי "אנו מעריכים כי שוקי היעד של אלביט מתרחבים נוכח הבשלת מיזוג תעש לשורותיה ומצב גיאופוליטי נוח לעסקאות. המניה נסחרת במכפיל רווח היסטורי 23, נמוך יחסית לרמת המכפילים ההיסטורית הממוצעת של החברה (כ-27) וגם נמוך יחסית לרמת המכפילים של מדד ה-Aerospace & Defence. נוכח רמת המחירים הנוחה של והאופטימיות לגבי המשך צמיחת המכירות וצבר ההזמנות בשנת 2022, המלצתנו למניית אלביט נותרת "תשואת יתר". מחיר היעד עולה מ-170 דולר ל-200 דולר למניה, כ-16% מעל למחיר של המניה בפתיחת המסחר הבוקר".

15:55

המסחר בבורסות אירופה מתנהל כעת במגמה מעורבת. מדד דאקס מטפס ב-0.4%, קאק עולה ב-0.6% ופוטסי מאבד 0.2%.

אדידס מטפסת ב-1.4%,  וודאפון  מאבדת 2.3% וזלנדו  מאבדת 2.7%.

11:55

אלביט מערכות  זכתה בחוזה בסך 350 מיליון דולר לספק מערכות ביטחוניות יבשתיות עבור לקוח בינלאומי. באלביט לא מדווחים מה המוצר הנמכר ולאיזה לקוח, ככל הנראה מדינה באסיה. החוזה יבוצע במהלך תקופה של שלוש שנים.

בתוך כך, באירופה נמשכת מגמה מעורבת עם עלייה של 0.3% לדאקס ו-0.6% לקאק, בעוד שפוטסי מאבד 0.4% בשל ירידות בולטות לגלנקור, BP, וודאפון  וקבוצת התעופה IAG. רנטוקיל אינישיאל  צוללת ב-6% לאחר שאמש הודיעה שהיא רוכשת את המתחרה האמריקאית שלה, חברת ההדברה טרמיניקס גלובל תמורת 6.7 מיליארד דולר במזומן ובמניות.

החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים ביציבות יחסית, מלבד החוזה על נאסד"ק שיורד ב-0.2%. צים  מאבדת 4% בטרום בעוד שהיפו ולמונייד מתחזקות.

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה מעורבת, כשמדדי דאקס וקאק מתחזקים אך הפוטסי נחלש בכ-0.1%. יורוסטוקס 50 הכלל אירופי עולה ב-0.6%.

באסיה ננעלו המדדים בירידות בעיקר. מדד ניקיי רשם עלייה קלה מאוד, שנגחאי איבד 0.4%, שנזן השיל 0.7% והנג סנג מחק 1%. בטוקיו בלטה טויוטה שזינקה ב-3.5% בראש מדד הניקיי, בעוד שקוואסאקי צנחה ביותר מ-7%. בהונג קונג שיאומי איבדה 2.3%, WuXi Biologics התרסקה ב-20% לאחר שדווח שמשרד המסחר האמריקאי מתכנן להטיל סנקציות על ייצוא טכנולוגיה אמריקאית ליותר מ-20 חברות סיניות, בהן בתחום הביוטכנולוגיה, על אף שלא נמסרו שמות החברות.

החוזים העתידיים נסחרים במגמה חיובית, עם עליות של 0.2% לנאסד"ק ו-S&P500 ושל 0.1% לדאו ג'ונס. החוזים על הנפט מאבדים גובה: נפט WTI יורד ב-0.8% למחיר של 70.1 דולר לחבית, הברנט משיל 0.5% למחיר של 73.2 דולר לחבית.

07:50

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. מדד ניקיי נסחר ביציבות וההנג סנג בהונג קונג משיל 0.1%. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים ביציבות והחוזים על הנפט יורדים ב-1.1%-1.3%. 

זאת לאחר שהמסחר בניו יורק ננעל אמש בירידות שערים לאחר התמתנות במגמה השלילית בשעה האחרונה של המסחר. מדד דאו ג'ונס נחלש ב-0.3%, S&P 500 ירד ב-0.7% ונאסד"ק השיל בסיום 1.1% לאחר ירידה של יותר מ-2% במהלך המסחר. 

המשקיעים והסוחרים בארץ ובעולם ממתינים בדריכות להודעת המדיניות המוניטארית של הפדרל ריזרב שתתפרסם הערב (21:00). ההערכות הן שהפד יודיע על האצת התוכנית לצמצום רכישות האג"ח ואולי גם על מועד צפוי לתחילת העלאות ריבית בארה"ב במהלך 2022.

המטבעות הווירטואליים המרכזיים נסחרים במגמה חיובית. הביטקוין נסחר בעלייה קלה סביב 48.2 אלף דולר. גם האת'ר מטפס ונסחר תמורת 3,850 דולר.

כלכלני דויטשה בנק מציינים לקראת הודעת הפד הערב כי "נתון האינפלציה הרשמי של 6.8% בחודש נובמבר לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה שפורסם ביום שישי האחרון, לא הצליח לגרום לרעד בשווקים. יושב ראש הפד ציין כי צריך להוריד את המושג של אינפלציה "חולפת" אך ישנה תפיסה רווחת בשוק (אולי מוטעית) שנתון האינפלציה לא יכול להיות גבוה יותר בהרבה מכאן. יחד עם זאת נתון אינפלציה גבוה יחד עם נתוני אבטלה מעודדים משוק התעסוקה ותביעות אבטלה שבועיות נמוכות בשבוע שעבר, יוסיפו לטיעון כי יש להאיץ את קצב צמצום הרכישות. אופציה אחת עבור פגישת הפד שתתחיל ביום שלישי ותסתיים ביום רביעי, תהיה לסיים את צמצום הרכישות עד לחודש מרץ ובכך להשאיר את האפשרות של העלאת ריבית אחת (או 2) במהלך שנת 2022".

בשורה התחתונה, הם מציינים, "המחנה שתומך בהאצת קצב צמצום הרכישות צובר תמיכה עם התקדמות בהשגת יעדי הפד במישור שוק העבודה".