בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בניו יורק: נאסד"ק מחק 2.5% בהובלת ענקיות הטק שצללו

טסלה מחקה 5%, אפל איבדה 4%, מיקרוסופט ירדה ב-2.9% • החוזים על הנפט מטפסים, מחיר הזהב זינק • אדובי צנחה לאחר שהורידה תחזית הכנסות ורווחים • על רקע האינפלציה הגואה: הריבית בבריטניה עולה ל-0.25% • הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה אפסית

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

הירידות בוול סטריט התמתנו לקראת הנעילה. דאו ג'ונס השיל 0.1%, S&P500 ירד ב-0.8% ונאסד"ק, שלרגע כמעט ואיבד 3%, ננעל בירידה של 2.5%.

גם הירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות התמתנה, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים ירדה ב-3 נקודות בסיס ל-1.43%. הזהב התחזק בקרוב ל-2% והתייקר בכמעט 35 דולר לאונקיה, וגם החוזים על הנפט הגולמי טיפסו.

את הירידות הובילו לאורך הערב ענקיות הטכנולוגיה. אדובי  איבדה מעל ל-10% בהמשך לפרסום התחזיות שלה ל-2022, שנפלו מההערכות בשוק. החברה צופה הכנסות של 17.9 מיליארד דולר ורווח של 13.7 דולר למניה, לעומת תחזיות אנליסטים להכנסות של 18.2 מיליארד דולר ורווח של 14.2 דולר למניה.

גם אנבידיה , AMD , קוואלקום , טסלה , אפל  ומיקרוסופט  רשמו ירידות חדות ותרמו לירידה העמוקה של מדד נאסד"ק. בצד השני של הטבלה קראפט היינץ  ויצרנית ההליכונים הביתיים פלוטון אינטראקטיב  שעלו בכ-3%.

מניית אפליקציית המסחר המקוון רובינהוד  ירדה ביותר מ-7% לאחר שבנק אוף אמריקה יזם סיקור של המניה עם דירוג נמוך, שם צוין כי "הסערה המושלמת" מהמגפה הסתיימה עבור רובינהוד, ונטען שמעורבות הלקוחות בדעיכה ותפגע בצמיחה האורגנית ובפעילות המסחר. 

מניית אדג'יו יותר מהכפילה את עצמה. ביום שלישי חברת התרופות צנחה ב-80% לאחר שדיווחה כי טיפול הנוגדנים שלה לקורונה הראה יעילות מופחתת נגד וריאנט אומיקרון. היום אנליסט של ג'פריס הפך את המגמה לאחר ששמר על דירוג "קנייה" אך הוריד את מחיר היעד שלה ל-46 דולר מ-60 דולר. האנליסט מייקל יי (Yee) אמר למשקיעים ששני פרסומים חדשים של מעבדות עצמאיות מכובדות מצביעים על כך שהתרופה כן שומרת על פעילות נטרול אומיקרון.

21:5

גם מדד דאו ג'ונס הצטרף למומנטום השלילי בניו יורק והוא משיל כעת כ-0.3%, לאחר שנסחר בעלייה עד כה. הירידה של נאסד"ק החריפה ועומדת על 2.8%, S&P 500 מאבד 1.1%. בתוך כך, המשקיעים מחפשים חוף מבטחים ומקפיצים את מחיר הזהב בכ-1.9%.

את עיקר הירידות ממשיכות לרכז מניות הטכנולוגיה הגדולות, בראש אדובי וטאחריה חברות השבבים אנבידיה, AMD, וקוואלקום. טסלה  מאבדת 5%, אפל מוחקת 4.3%, מיקרוסופט  משילה 3.3%, מטא פלטפורמס (פייסבוק)  יורדת ב-2.2%, אמזון  ב-2.7% ואלפאבית (גוגל)  ב-2.1%.

מנגד, פייזר  מטפסת ב-3.5%, קראפט היינץ ב-2.8%, IBM  ב-2.1%, ורייזון  ב-4%.

בקרב המניות הישראליות אוטונומו צוללת 11%, סולאראדג' וסנטינל וואן מאבדות כ-6%, נייס יורדת ב-2%, מאנדיי בכ-3%. מנגד, איי.סי.אל וצ'קפוינט מתחזקות קלות.

20:35

המסחר בוול סטריט ממשיך להתקים במגמה מעורבת, כשנאסד"ק משיל כבר 1.9% ו-S&P יורד ב-0.4%. דאו ג'ונס מתקדם ב-0.2%. בשוק האג"ח הירידות עמוקות, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים של ממשל ארה"ב נופלת ב-4 נקודות בסיס ל-1.42%.

מניית אדובי ממשיכה לצלול במחזור מסחר חריג לאחר שהורידה תחזיות לשנת 2022 (ראו עדכון קודם), וגם אנבידיה, קוואלקום  ו-AMD  מצטרפות בירידות חדות. אפל  מאבדת כ-3%, טסלה יורדת ב-3.6%. פייבר  הישראלית גם מאבדת גובה עם ירידה של כ-6%.

ענקית התקשורת AT&T  מזנקת לאחר שמורגן סטנלי העלה את המלצת המניה מ"משקל שווה" ל"עודף משקל".

בזירת המסחר בנפט הגולמי נרשמות עליות. נפט WTI עולה ב-2.1% למחיר של 72.4 דולר לחבית, הברנט מתחזק ב-1.6% ונסחר סביב 75 דולר לחבית. הזהב מזנק ב-1.9% למחיר של 1,797 דולר לאונקיה.

19:00

המגמה המעורבת בוול סטריט נמשכת, והירידה של מדד נאסד"ק מעמיקה ל-1.4%. דאו ג'ונס מוסיף 0.4%, S&P500 נסוג קלות. 

את הירידות ממשיכות להוביל ענקיות הטכנולוגיה. טסלה  מאבדת מעל ל-4%, אדובי  צוללת ב-9%, אנבידיה  ביותר מ-6%, מארוול  ב-4%. בפסגת הנאסד"ק קראפט היינץ  שמטפסת 2.5%.

מניית אדג'יו תרפיוטיקס, שצנחה השבוע ביותר מ-80% לאחר שהתברר שהתרופה שפיתחה אינה יעילה כנגד וריאנט אומיקרון של הקורונה, מכפילה את שוויה וטסה מעל ל-115%.

בין המניות הישראליות שמרכזות עניין ומתחזקות היום אפשר לציין את סיירן  וארבה רובוטיקס , כשמנגד אוטונומו  ובריינסוויי  מאבדות קרוב ל-8%, אייסקיור , קלטורה  ואלוט  נחלשות בכ-6%, ריסקיפייד  משילה 5%.

יום המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות חזקות של מעל ל-1%, כאשר לקראת הנעילה גם בבריטניה התחזקו העליות ומדד פוטסי הוסיף 1.3%. הבנקים ברחבי הגוש הובילו את העליות במדדים השונים, כשלוידס  סיים עם עלייה מהותית של 4.6% בראש מדד פוטסי.

17:10

שינוי מגמה בוול סטריט, שכן כעת מדד נאסד"ק משיל 0.7% וגם S&P 500 מאבד כ-0.1%. דאו נסחר בעלייה של 0.3%.

את הנאסד"ק גוררות מטה בעיקר חברות הטכנולוגיה הגדולות, ובראש אדובי שצונחת ב-8%, אחריה אנבידיה שמאבדת 4%, AMD  שיורדת ב-3.3%, אפל  משילה 2.3%, מארוול  וטסלה  נסוגות בכ-1.9% כל אחת.

16:32

לאחר העליות החדות שנרשמו אתמול, יום המסחר בבורסות ארה"ב נפתח גם היום בעליות שערים - על אף נתוני אבטלה שלא עמדו בציפיות. נאסד"ק עולה ב-0.2%, S&P500 ודאו ג'ונס בכ-0.4%.

אנבידיה  רושמת עלייה יפה לאחר שהתחזקה גם בטרום, בקרב הישראליות בולטות בריינסוויי , אייסקיור מדיקל , ביונד אייר , פרוטליקס  וולנס  .

לאחר שכבר רשמה ירידה חדה של מעל ל-6% שלשום וירידה של כ-8% במסחר המוקדם, אדובי  נופלת גם במסחר המלא. החברה פירסמה היום תחזית חדשה להכנסותיה ברבעון הכספי הראשון (שמסתיים בפברואר) ולשנת 2022 כולה, שלא עמדו בהערכות האנליסטים. להערכתה המכירות יגיעו לכ-4.23 מיליארד דולר ברבעון, בעוד שבשוק העריכו הכנסות של 4.36 מיליארד דולר. גם הרווח צפוי להיות מתחת לתחזיות: 3.35 דולר למניה בהשוואה לאומדן הממוצע של 3.4 דולר. עבור השנה כולה אדובי צופה שההכנסות יגיעו ל-17.9 מיליארד דולר והרווחים ל-13.7 דולר למניה (לעומת תחזיות של 18.2 מיליארד דולר הכנסות ורווח של 14.2 דולר למניה).

באירופה המדדים ממשיכים לרשום עליות יפות לאחר החלטת הריבית בגוש. דאקס הגרמני מוסיף 1.3%, קאק הצרפתי כ-1.1%, פוטסי מתקדם ב-0.9%. דויטשה בנק  בולט עם עלייה של 2% בפרנקפורט, לוידס  מזנק ב-4% בלונדון וגם NatWest , סטנדרט צ'רטרד , HSBC  וברקליס  מטפסים, לאחר העלאת הריבית בבריטניה.

15:32

מאקרו ארה"ב: תביעות האבטלה הראשוניות בארה"ב הסתכמו בשבוע שעבר ב-206 אלף, לעומת צפי ל-200 אלף. בשבוע שקדם לו, נזכיר, מספר התביעות הגיע לשפל של כ-50 שנה ועמד על 188 אלף בלבד.

14:47

הבנק המרכזי של גוש האירו (ECB) הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה אפסית. בנוסף, הודיע ה-ECB כי תוכנית ההרחבה הכמותית המיוחדת (PEPP) תסתיים במארס 2022.

האינפלציה בגוש האירו הגיעה לרמה שנתית של 4.9% בנובמבר.

14:20

נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, מציין כי "ברוב מוחץ של 8-1 חברים החליט היום ה-BOE על העלאת הריבית משיעור של 0.1%. ההחלטה הושפעה בין היתר מהערכות הבנק המרכזי כי האינפלציה תמשיך להתחזק בחודשים הקרובים ותגיע אף ל-6% בחודש אפריל הקרוב. הפאונד מגיב בעלייה ומתחזק מול הדולר בשיעור של 0.6%".

"לאור הודעת הריבית של הפד אתמול וההפתעה בבריטניה היום נראה כי הבנקים המרכזיים משדרים לשוק כי הם מייחסים חשיבות אדירה לאינפלציה וינסו לגרום לה לחזור לרמות סבירות על ידי שימוש בכלי הריבית. נראה כי הבנקים המרכזיים משנים את הדיסקט ומוציאים לפועל את תוכניתם לסיים את ההרחבה הכמותית יותר מהר (בארצות הברית) ולהתחיל אף בתהליך העלאות הריבית, כפי שאנחנו רואים בבריטניה". 

14:05

מדדי המניות המובילים באירופה מטפסים ב-1.4%-1.9%. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות של 0.6%-0.9%. 

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הכריז על העלאת ריבית מ-0.1% ל-0.25% על רקע האינפלציה הגואה בממלכה (5.1% ב-12 החודשים האחרונים). זאת הפעם הראשונה שהריבית עולה בבריטניה מאז פרוץ מגפת הקורונה.

מנגד, הריבית בטורקיה יורדת שוב, ב-1% ל-14%. הלירה הטורקית ממשיכה לאבד גובה וצונחת בכ-5% מול הדולר.

11:35

מדדי המניות המובילים באירופה מטפסים כעת ב-1.1%-1.6%.

ביל פאפאדקיס, אסטרטג מאקרו בבנק השוויצרי לומברד אודייר, כותב בעקבות הודעת הפד כי "הפדרל ריזרב עבר בבירור לגישה ניצית, והכיר בכך שהאינפלציה נשארת גבוהה מהצפוי בזמן שההתקדמות בחזית התעסוקה הייתה מהירה. מה שמעניין יותר הוא שהפד משאיר את העלאת הריבית באביב על השולחן. הבנק המרכזי יכפיל את קצב הפחתת רכישת הנכסים החודשית שלו ואמור לסיים את התהליך עד מרץ. בעוד שההאצה של הפחתת רכישות הנכסים הייתה צפויה, אבל שינוי הכיוון של הפד היה מפתיע יותר ביחס לריבית, וכעת יש ציפייה ל-3 העלאות ריבית במהלך 2022. השילוב של האצת צמצום רכישת הנכסים וצפי לשלוש העלאות ריבית בשנה הבאה פותח אפשרות ל"העלאה" של הריבית כבר באביב, זמן קצר לאחר סיום רכישות הנכסים. צעד זה עולה בקנה אחד עם ההנחה שהפד מודאג יותר מהאינפלציה, וכי הוא רואה את הסיכונים מווריאנט האומיקרון כמוגבלים".

"בעוד ששינוי זה נראה הגיוני בהקשר של נתוני המאקרו האחרונים, אנו מאמינים שבסופו של דבר אנו עשויים לסיים עם תוצאה פחות ניצית בשנת 2022, ככל שתמונת האינפלציה תתחיל להיראות מיטיבה יותר, התמיכה הפיסקלית תפחת ומומנטום הצמיחה יואט במקצת". 

10:15

מדדי המניות המובילים באירופה מטפסים ב-1.3%-1.6% בפתיחת המסחר. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות קלות.

החוזים על הנפט עולים בכ-1%.

בטוקיו הסתיים המסחר בעלייה של כ-2.1% במדד הניקיי.

08:00

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. מדד ניקיי נסחר בעלייה של כ-1.8% ומנגד ההנג סנג בהונג קונג משיל 0.7%. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות קלות והחוזים על הנפט עולים בכ-1%. 

זאת לאחר שיום מסחר הפכפך בוול סטריט, שהתחיל בירידות קלות, ננעל בעליות חדות. מדדי המניות המובילים רשמו בסיום עליות של עד 2.2% בהובלת מניות ההייטק. זאת, לאחר הודעת הפד. 

הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארצות הברית, הכריז אתמול (רביעי) על האצה בקצב הצמצום של רכישות האג"ח שלו. הריבית בארה"ב נותרת בינתיים ללא שינוי, ברמה אפסית. אתמול הודיע הפד כי יצמצם את רכישות האג"ח בקצב של 30 מיליארד דולר בחודש, כך שהרכישות יסתיימו כבר במהלך הרבעון הראשון של 2022. בנוסף, כעת מעריכים ראשי הפד כי צפויות 3 העלאות ריבית ב-2022, לעומת הצפי הקודם שעמד על העלאת ריבית אחת בלבד. 

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, כותב בתגובה להודעת הפד כי "הפד מעריך כעת כי בסוף 2022 תעמוד הריבית על 0.9 אחוז, במקום 0.3 אחוז בתחזית הקודמת מחודש ספטמבר, כך שהיא תעלה 3 פעמים במהלך השנה הבאה ולא פעם אחת. מדובר ברף הגבוה של ההערכות המוקדמות, שנעו בין 2 ל-3 העלאות. לגבי 2003, ה-Fed צופה 3 העלאות נוספות, כמו מספר ההעלאות שצפה בתחזית הקודמת. כלומר, זירוז העלאת הריבית יהיה כולו בשנה הקרובה".

"האינפלציה תעמוד, השנה, על 5.3% לפי התחזית החדשה, אך תיחתך במחצית בשנה הבאה ותסתכם ב-2.6% בשנת 2022. נותר כאן מצב מעניין שבד בבד עם ירידת האינפלציה, הריבית תעלה 3 פעמים. כמובן, ביחס לתחזית הקודמת, שעמדה על 4.2% השנה ו-2.2% בשנה הבאה, תחזית האינפלציה עלתה, בגלל המדדים הגבוהים שהיו בין שתי ההודעות. המדד ללא מזון ואנרגיה יעלה, לפי התחזית החדשה, 2.7% בשנה הבאה, במקום 2.3% לפי התחזית הקודמת. כלומר, הפער בינה לבין האינפלציה הכללית ייסגר, אך שתיהן תאטנה.

לגבי הודעת הריבית, מנחם מציין מספר שינויים בולטים לעומת ההודעה הקודמת: "אחד, לגבי שוק העבודה, ה-Fed אומר כי התעסוקה התחזקה בחודשים האחרונים ושיעור הבלתי מועסקים ירד משמעותית. בהודעה הקודמת הדברים לא נאמרו והדבר משקף את הירידה המהירה בשיעור האבטלה בשלושת החודשים האחרונים. זו נקודה מהותית כי מאז פרץ המשבר שידר ה-Fed שיעד התעסוקה בראש מעייניו ואף אמר כי יסכין עם אינפלציה גבוהה יותר מהיעד. השני, לגבי האינפלציה, כפי שהיה צפוי, כבר לא נכתב כי האינפלציה המואצת משקפת ברובה גורמים שעשויים להיות זמניים, אלא פשוט שהיא מואצת. למרות שאין זו הפתעה, מדובר בשינוי בולט לאחר שעד לא מזמן טען ה-Fed כי האינפלציה נמוכה מהיעד, גם כשעברה אותו בבירור. עדיין, התאוצה באינפלציה נזקפת לחובתם של חוסר שיווי משקל בין הביקוש להיצע בקשר עם המשך המגפה (צד ההיצע) ופתיחת המשק המחודשת (צד הביקוש). להערכתנו, החלק הקשור בהיצע כאמור צפוי להתפוגג בשנה הבאה, ולהוביל אכן את הירידה הכוללת של האינפלציה, כפי שה-Fed צופה".

ה- Fed שב ומציין כי המדיניות המוניטרית עודנה מרחיבה וכי היא משקפת את זרמי האשראי למשקי הבית ולחברות.

חשוב לציין, הוא כותב, "על אף ההתמקדות בתאוצת האינפלציה, כי ה-Fed לא מתעלם מנושא המגפה ושב ומדגיש כי האופק הכלכלי ממשיך להיות תלוי בה. יתרה מזאת, בתוספת להודעה הקודמת, הוא כותב לעניין הסיכונים לתשקיף הכלכלי, כי הללו נמשכים, כולל הזן החדש של הנגיף. זו נקודה חשובה ביותר להערכתנו. ההחלטה, הראשונה לכהונה השנייה של היו"ר פאוול, התקבלה פה אחד. לשוק חשוב הדבר כי הוא מצפה לקו ברור, לאחר שתקופה ארוכה היה ויכוח בתוך ה-Fed והדבר לא הקל על קבלת ההחלטות בשווקים".

בסך הכל, כותב מנחם, הודעה שלא הפתיעה, שודרה והוכנה היטב, מה שמצביע על חשיבות שה-Fed מייחס לשקיפות כלפי השווקים. זאת מתוך הבנה כי המדיניות תעבור להיות מרחיבה הרבה פחות ורצונו לעשות זאת ללא זעזועים לשווקים. "השווקים עלו בעקבות ההודעה גם משום שלא היו בה הפתעות שליליות (אפשרות שעלתה לנוכח קצב האינפלציה הגבוה, שהגיע כבר ל-6.8%) וגם משום שגורם אי וודאות שהטריד אותו בימים האחרונים ירד מסדר היום".