משמעת מים: קיבוץ רמות מנשה מממש חלק מהחזקתו בחברת מדי המים ארד

ימכור 4% מהמניות לגוף מוסדי תמורת כ-48 מיליון שקל, ועדיין ימשיך להיות בעל המניות הגדול ביותר בחברה ובקבוצת השליטה בה, עם 23.14% ממניות ארד

שעון מים של ארד / צילום: משה ליכטמן
שעון מים של ארד / צילום: משה ליכטמן

קיבוץ רמות מנשה מממש חלק מהחזקתו בחברת מדי המים ארד. ביום רביעי השבוע סיכם הקיבוץ על מכירת 4% ממניות ארד  לגוף מוסדי בתמורה לסכום של כ-48 מיליון שקל.

העסקה תתבצע במחיר של 48.52 שקל למניה, המשקף הנחה של 1.2% ביחס למחיר הסגירה ביום שלפני חתימת העסקה. היום (חמישי) נסחרה מניית ארד סביב מחיר של 49 שקל, המשקף לחברה שווי של 1.2 מיליארד שקל ותשואה מתואמת דיבידנדים של 3% מתחילת 2021.

אופציית רכש וזכות ראשונים

לאחר השלמת העסקה יחזיק קיבוץ רמות מנשה ב-23.14% ממניות ארד בשווי של כ-330 מיליון שקל, וימשיך להיות בעל המניות הגדול ביותר בחברה ובקבוצת השליטה בה. מלבד רמות מנשה, כוללת קבוצת השליטה גם את קיבוץ דליה, שמחזיק ב-15.35% ממניות ארד בשווי של 186 מיליון שקל, וכן את איש העסקים האמריקאי ביל דוידסון, שמחזיק ב-15.51% ממניות החברה בשווי של 188 מיליון שקל.

עוד עולה מהודעת ארד לבורסה, כי במסגרת העסקה קיבל הגוף המוסדי אופציית CALL לרכישה של עוד 3% ממניות ארד מידי קיבוץ רמות מנשה במחיר של 56.61 שקל למניה (פרמיה של 16% על מחיר השוק), למשך 12 חודשים. כמו כן, במקרה שאופציה זו לא תמומש, יקבל הגוף המוסדי זכות ראשונים לרכישת המניות הללו, במקרה שבו יחתום הקיבוץ על הסכם למכירתן לרוכש אחר.

ארד עוסקת בפיתוח,ייצור ושיווק של מערכות אלקטרוניות למדידת מים מרחוק. החברה הוקמה בשנת 1941 ופועלת מקיבוץ דליה. את תשעת החודשים הראשונים של 2021 סיימה ארד עם הכנסות של 211.2 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 14.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הגולמי של ארד גדל ב-13.6% בתשעת החודשים הראשונים של השנה ל-68.3 מיליון דולר (32.2% מההכנסות) ואילו הרווח התפעולי צמח בתקופה זו ב-14% והסתכם ל-19.9 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה ארד על רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 16.4 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2021, שמשקף צמיחה של 35.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

שיבוש שרשרת האספקה ואי ודאות

בדוח הדירקטוריון התייחסה הנהלת ארד גם לשיבושים העולמיים בשרשראות האספקה ולמשבר ההיצע ברכיבים האלקטרוניים. בחברה ציינו, כי "שינויים גלובליים שהתרחשו עקב נגיף הקורונה, והגידול בשימוש במוצרים המכילים רכיבים אלקטרוניים, גרמו למצב של חוסר איזון בין הביקוש וההיצע של רכיבים אלקטרוניים מסוגים שונים בעולם, כך שהביקוש גבוה מההיצע.

"כתוצאה מכך, חלה התייקרות במחירי רכיבים אלקטרוניים, זמני האספקה שלהם התארכו בצורה משמעותית ולעיתים נוצרים עיכובים במועדי האספקות. החברה נוקטת בסדרת פעילויות מגוונות בניהול שרשרת האספקה על מנת להקטין ככל הניתן פגיעה במועדי האספקה ללקוחות".

עוד ציינה הנהלת ארד, כי "לאור העובדה שמדובר באירוע מתמשך המאופיין באי ודאות, אין ביכולת החברה להעריך ולכמת את השלכות הרכיבים על תוצאות פעילותה העסקית. בינתיים דיווחה החברה בתחילת דצמבר כי החברה הבת שלה בספרד (שבבעלותה המלאה) זכתה במכרז בהיקף של 13 מיליון דולר לאספקת מדי מים לתאגיד המים של העיר מדריד. 

מדובר במדי מים המשדרים באמצעות רשת סלולרית, אשר יסופקו ללקוח במהלך 2022. עוד קודם לכן, זכתה חברה בת של ארד באיטליה (שארד מחזיקה ב-60% ממניותיה) במרכז לאספקת מדי מים אולטרסונים מסוג סונטה ואוקטב לתאגיד המים של העיר טורינו. הכנסות החברה הבת ממכרז זה יסתכמו בכ-9 מיליון אירו עד סוף 2024.