נופר נכנסת לבריטניה: תקים פרויקט אגירה ענק בהיקף כ-700 מגוואט

סך עלויות ההקמה החזויות של הפרויקט צפוי לעמוד על כ-214 מיליון ליש"ט, והוא צפוי להניב הכנסות שנתיות של כ-42 מיליון ליש"ט (כ-175 מיליון שקל) ו- EBITDA שנתית של כ-35 מיליון ליש"ט (145 מיליון שקל)

עופר ינאי, שחר גרשון, נדב טנא ונועם פישר / צילום: שלומי יוסף
עופר ינאי, שחר גרשון, נדב טנא ונועם פישר / צילום: שלומי יוסף

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרג'י ממשיכה להרחיב את פעילותה מחוץ לישראל. החברה דיווחה ביום ראשון כי חתמה על הסכם עם קבוצת אינטרלנד (Interland), להקמת פלטפורמה ייעודית משותפת שתעסוק בייזום, פיתוח, הקמה, מימון, ניהול והחזקה של פרויקטי אגירת חשמל בבריטניה. נופר תחזיק ב-75% מהתאגיד המשותף ואינטרלנד ב-25% הנותרים.

עוד דיווחה החברה ביום א' על עסקה ראשונה של השותפות החדשה - פרויקט Cellarhead לאגירת חשמל בסוללות. מדובר בפרויקט בעל נקודת חיבור לרשת החשמל, בהספק מוערך של 300-349 מגוואט וקיבולת אגירה של כ-700 מגוואט שעה (כלומר אגירה למשך שעתיים).

עלויות ההקמה החזויות של הפרויקט מוערכות בכ-214 מיליון ליש"ט (כ-870 מיליון שקל), והוא צפוי להניב הכנסות שנתיות של כ-42 מיליון ליש"ט (כ-175 מיליון שקל) ו-EBITDA שנתית של כ-35 מיליון ליש"ט (145 מיליון שקל).

נופר, הנמצאת בשליטת מייסד החברה והיו"ר עופר ינאי, צפויה להתחיל את הקמתו של הפרויקט במחצית הראשונה של 2022, ולחברו לרשת החשמל במהלך הרבעון השני של 2024. עוד מציינים בנופר, כי במקביל להקמת הפרויקט, השותפות מקדמת פיתוח וכניסה למספר פרויקטי אגירה נוספים בבריטניה בהספקים משמעותיים.

השלמת העסקה מותנית בקבלת אישורים שונים, תשלום אגרות שונות וחתימה על הסכם שכירות לקרקע שעליה יוקם הפרויקט. המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים והשלמת העסקה הינו חודש אוגוסט 2022.


חלקה של נופר במימון: 203 מיליון ליש"ט

בנוגע למימון הפרויקט (חלקה של החברה מסתכם בכ-203 מיליון ליש"ט), מציינים בנופר כי שיעור המינוף צפוי לעמוד על 50%-60% (כלומר כ-420-502 מיליון שקל), כשבכוונת החברה "לממן את עלות רכישת הזכויות בפרויקט וההון העצמי הדרוש להקמת הפרויקט באמצעות יתרת המזומנים המצויה ברשותה". בנוסף, בוחנים בנופר אפשרות לממן חלק מעלויות ההקמה של הפרויקט באמצעות הלוואות ייעודיות לפרויקט.

נדב טנא, מנכ"ל נופר, ציין כי "השותפות החדשה עם קבוצת אינטרלנד, והכניסה לפרויקט האגירה הגדול בבריטניה ואחד הגדולים בעולם, היא קפיצת מדרגה משמעותית נוספת של החברה, תוך מינוף יכולותיה היזמיות, תשתית ארגונית תומכת הכוללת מערך הנדסי ותפעולי גלובלי וכן פעילות בתחום אגירת החשמל בישראל.

"בחרנו בהקמת תאגיד משותף עם חברת אינטרלנד, לאחר שהשתכנענו מעל לכל ספק שניסיונה העשיר בייזום והקמה של פרויקטים בבריטניה, לצד יכולותיה בתחום אגירת החשמל, יביאו לצמיחה משמעותית וליישום מהיר ומוצלח של מאות מגוואטים בתשואות גבוהות".

בחברה מציינים עוד כי שוק האנרגיה המתחדשת בבריטניה נמצא בצמיחה מתמשכת, וזאת במטרה להקטין את השימוש בדלקי מאובנים ובהם פחם וגז טבעי. מדיניות ממשלת בריטניה כוללת יעדים ברורים להפחתת פליטות - בהם Net Zero פליטות עד 2050.


עליות חדות לאחר ביטול עסקת "מגלים"

מניית נופר אנרג'י הגיבה ביום ראשון לדיווחים בעלייה קלה, והיא משלימה עלייה של 36% מתחילת אוקטובר. עם זאת, מאז ההנפקה הראשונית של החברה לפני כשנה נותר שערה של נופר ללא שינוי. שווי החברה בבורסה עומד על כ-3.3 מיליארד שקל.

חברת נופר אנרג'י עלתה לכותרות בחודשים האחרונים בקשר לעסקה לרכישת תחנת הכוח התרמו-סולארית "מגלים" שבנגב, מידי קרן התשתיות נוי, תמורת כ-580 מיליון שקל. כחודשיים לאחר מזכר הבנות שעליו חתמו הצדדים עדכנה נופר על ביטול העסקה.

פרויקט "מגלים" נושא על גבו חוב עצום של כ-2 מיליארד שקל, ומהווה אחת מההשקעות הבולטות של קרן נוי 1, אשר גויסה בשנת 2011 ונמצאת לקראת סיום מימוש נכסיה.

העסקה בין הצדדים עוררה ביקורת רבה בשוק ההון המקומי, לנוכח החשש כי מדובר היה במהלך שנועד "לחלץ" את הקרן, בתנאים משופרים, מהשקעתה בפרויקט הממונף. לא מן הנמנע כי ברקע לביטול העסקה עמדה אותה ביקורת, ולאו דווקא נתונים עסקיים שאליהם נחשפה נופר בבדיקותיה לפרויקט.

חלק מרכזי מהביקורת כוון לכך שלמרות מערכת היחסים העסקית הענפה שבין הרוכשת והמוכרת, עסקת "מגלים" לא הוגדרה כעסקת בעלי עניין - כזו המחייבת את אישור האסיפה הכללית של נופר ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט.

זאת בעקבות שינוי הגדרת אישור עסקאות של נופר עם קרן נוי, מהלך שנעשה בתיאום עם רשות ני"ע, שהתרחש בד בבד עם הדיווח על אודות מזכר ההבנות בקשר לעסקת "מגלים". קרן נוי היא בעלת המניות השנייה בגודלה בנופר, עם החזקה של כ-15% מההון, בעוד שבעל השליטה, ינאי, מחזיק בכ-29% מההון.

זאת, לאחר ש נופר ביצעה בחודש אוקטובר הקצאת מניות פרטית לכמה גופים מוסדיים, בהם אלטשולר שחם, הפניקס, בית ההשקעות מור, קרן ספרה ומגדל, תמורת כ-555 מיליון שקל.

עדות לדעתם השלילית של המשקיעים על עסקת "מגלים" ניתן היה לזהות גם בביצועי מניית נופר, שנחלשה ביותר מ-20% מאז הודיעה החברה לראשונה על העסקה ועד המועד שבו דיווחה על ביטולה - אז הגיבה המניה לעדכון בעליות חדות.


שיא כל הזמנים בתגמול מנהלים בבורסה

זמן קצר טרם עסקת "מגלים" תפסה נופר כותרות נוכח העובדה כי שלושה ממנהליה שברו את שיאי כל הזמנים בבורסה המקומית בתגמולים השנתיים, עם סכום מצרפי אדיר של 286 מיליון שקל - כ-80% ממנו (234 מיליון שקל) ברכיב מנייתי.

מדובר במנכ"ל נדב טנא, עם תגמול כולל של כ-126 מיליון שקל, סמנכ"ל הכספים נעם פישר, עם תגמול של כ-104 מיליון שקל, ושחר גרשון, סמנכ"ל פיתוח עסקי, עם עלות שכר שהגיעה ל-56 מיליון שקל.

השלושה הובילו את נתוני השכר של מנהלי החברות הבורסאיות בסיכום 2020, והיו אחראים יחד כמעט לרבע מהתגמולים המצרפיים שקיבלו 100 שיאני השכר של החברות הנסחרות בסיכומה של השנה שעברה.

מלבד חבילות המניות השמנות, נהנו השלושה גם ממענקים גדולים במיוחד - בסכום מצרפי שהתקרב ל-50 מיליון שקל, כ-34 מיליון שקל למנכ"ל טנא, כ-12 מיליון שקל לסמנכ"ל הכספים פישר וכ-4 מיליון שקל לסמנכ"ל פיתוח עסקי גרשון.