מספר ההנפקות הראשוניות בוול סטריט בשיא, ואלה הישראליות שמככבות

מספר ההנפקות הראשוניות בבורסות ניו יורק היה הגבוה ביותר מאז שנת 2000 - 399 הנפקות, והסכומים שגויסו בהן - 142.5 מיליארד דולר - הם הגבוהים אי פעם לפי נתוני חברת המחקר Renaissance Capital • גם ההנפקות באמצעות מיזוג לחברות SPAC רשמו שיאים, אך מהרבעון השני החלו לאבד מומנטום • מסכמים את 2021

אונייה של צים. מההנפקות המוצלחות, עם התשואה השנייה בגודלה השנה / צילום: Shutterstock
אונייה של צים. מההנפקות המוצלחות, עם התשואה השנייה בגודלה השנה / צילום: Shutterstock

מספר ההנפקות הראשוניות (IPOs) בוול סטריט בשנת 2021 היה הגבוה ביותר שנרשם מאז שנת 2000, והיקף הסכומים שגויסו בהנפקות אלה היה הגבוה ביותר אי פעם. אלה הנתונים שמפרסמת חברת המחקר האמריקאית Renaissance Capital המתמחה בנושא ה-IPO לקראת סוף השנה הנוכחית (הנתונים נכונים ל-15 בדצמבר). גם חברות מישראל השתתפו בחגיגת ההנפקות כמובן, וחלקן אף מוזכרות בסיכום של Renaissance - בין שבהנפקות הטובות של השנה, ובין שבמיזוגים הכושלים לחברות SPAC - ועל כך בהמשך.

במהלך 2021 בוצעו בוול סטריט 399 הנפקות ראשוניות שבהן גויס סכום שיא של 142.5 מיליארד דולר. לשם השוואה, ב-2020 היו 221 הנפקות שבהן גויס סכום מצטבר של 78.2 מיליארד דולר, וב-2019 ב-162 הנפקות גויסו 46.3 מיליארד דולר. ב-27 הנפקות השנה גויס סכום של למעלה ממיליארד דולר, בהובלת חברת הרכב החשמלי Rivian שגייסה 11.9 מיליארד דולר - ההנפקה הגדולה ביותר שבוצעה בוול סטריט מאז עליבאבא ב-2014. חברת הגיימינג הישראלית פלייטיקה הייתה לפי נתוני Renaissance ההנפקה העשירית בגודלה השנה, עם גיוס של 1.9 מיליארד דולר (הנתונים כוללים גם מכירות בעלי עניין בהנפקה).

סקטור הבריאות הוביל במספר ההנפקות, הטכנולוגיה בהיקפי הגיוסים

לפי אנשי רנסנס קפיטל, סביבת הריבית הנמוכה והשוויים הגבוהים בתחילת השנה ייצרו תמריץ לקרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי להוציא להנפקות חברות פורטפוליו שלהן. לקראת סוף השנה, השוק התקרר על רקע החששות מאינפלציה, וצניחה בתשואות הובילה לדחיית מספר הנפקות מתוכננות. ברבעון הרביעי בוצעו 86 הנפקות, לעומת 118 ברבעון השיא - הרבעון השני.

 
  

חלוקה לפי סקטורים מצביעה על כך שגם השנה סקטור הבריאות הציג את מספר ההנפקות הגדול ביותר, 145 (לעומת 109 ב-2020), ואחריו סקטור הטכנולוגיה עם 125 הנפקות (לעומת 54 ב-2020). בהיקפי הגיוסים, סקטור הטכנולוגיה עוקף את סקטור הבריאות, עם 58.7 מיליארד דולר שגויסו, בהשוואה ל-24.5 מיליארד דולר בבריאות.

בממוצע, מניות החברות שהונפקו הציגו תשואה חיובית של 30.8% ביום המסחר הראשון, אך תשואה שלילית בהמשך, והתשואה השלילית מחקה לרוב את עליות היום הראשון. בסופו של דבר, התשואה הממוצעת של מניות שהונפקו ב-2021 הייתה שלילית בגובה 9.6%, ורוב החברות שהונפקו מסיימות את השנה עם תשואה שלילית. סקטור הטכנולוגיה, שאליו משתייכות רוב ההנפקות הישראליות שבוצעו השנה, מציג תשואה שלילית ממוצעת של 6.3%.

הנפקת Global E בנאסד''ק / צילום: ספייס קאט
 הנפקת Global E בנאסד''ק / צילום: ספייס קאט

כמובן שהיו גם יוצאות מהכלל שמציגות תשואות חיוביות גבוהות מאז ההנפקה. בין עשר ההנפקות הטובות של השנה, ישנן שתי נציגות מישראל: חברות התובלה הימית צים, אשר מציגה את התשואה השנייה בטיבה השנה, 310% מאז ההנפקה (למרות ירידה של 23.3% בשווי ביום המסחר הראשון), וחברת הטכנולוגיה למסחר מקוון גלובל-אי שהיא השמינית ברשימה עם תשואה חיובית של 134%. התשואה הטובה ביותר הייתה של חברת התעשייה הסינית Huadi שזינקה מאז ההנפקה ב-225%. ברשימת ההנפקות הגרועות של השנה לא מופיעות ישראליות, וההנפקה הגרועה ביותר גם היא מגיעה מסין, מפעילת הקורסים אונליין Zhangmen שמחקה 89% משוויה מאז שהונפקה בינואר.

62% מהנפקות ה-SPAC - ברבעון הראשון

גם פעילות ה-SPAC הייתה מואצת, אם כי בעיקר בחלק הראשון של השנה. חברות SPAC הן חברות ללא פעילות שמגייסות כסף בבורסה במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך פרק זמן מוגבל. עבור חברות פרטיות, מיזוג ל-SPAC היא דרך נוספת להפוך לחברה ציבורית. לפי הנתונים, 604 חברות SPAC גייסו השנה 143.5 מיליארד דולר ובתקופה זו, קרוב ל-200 חברות פרטיות הפכו לציבוריות באמצעות מיזוגים ל-SPAC. ברנסנס מצביעים על כך שגיוסי ה-SPAC השנה היו גבוהים יותר מכל הגיוסים בשנים 2004-2020 ביחד.

השיא היה ברבעון הראשון שבו בוצעו 62% מהנפקות ה-SPAC של 2021, אך לדברי אנשי חברת המחקר, "האוויר יצא מבועת ה-SPAC" ברבעון השני, בעקבות תשואות חלשות של מיזוגים שבוצעו קודם לכן ושינוי כלל חשבונאי שנוגע להנפקות SPAC. עם זאת, הם מזהים שיפור בפעילות ברבעון הרביעי.

גם כאן מוזכרות חברות ישראליות. ברשימת המיזוגים הגדולים ביותר ל-SPAC שעדיין ממתינים להשלמה בסוף השנה נמצאות איטורו ופאגאיה; איטורו הודיעה על מיזוג בשווי כ-10 מיליארד דולר כבר בחודש מרץ אך הוא נדחה שוב ושוב, ופאגאיה הודיעה על מיזוג ב-8.5 מיליארד דולר בספטמבר האחרון.

חברה נוספת שמוזכרת וקשורה לישראל היא Talkspace שמציעה טיפול נפשי וירטואלי. החברה הוקמה על-ידי אורן ורוני פרנק ומוזגה לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, אך מאז רוב שוויה נמחק והיא נמצאת ברשימת המיזוגים הגרועים ל-SPAC ב-2021, עם תשואה שלילית של 80.8%. עוד חברה שהציגה תשואה חלשה היא חברת הביטוח הדיגיטלי לרכב Metromile שאיבדה 77.3% מאז המיזוג שלה ל-SPAC - ולאחרונה דווח שתירכש על-ידי למונייד הישראלית.

"לא צופים רמת פעילות דומה בשנת 2022"

מה צפוי בשנה הבאה? לפי הנתונים, במהלך 2021 היו 493 חברות שהגישו תשקיפים לקראת הנפקה, עלייה של 86% מ-2020. חודש דצמבר היה חלש על רקע החששות מאינפלציה ומהאומיקרון. יש כיום 122 תשקיפים לקראת גיוס מצטבר של קרוב ל-20 מיליארד דולר, וכן 263 חברות SPAC שאמורות לגייס מעל 57 מיליארד דולר. מלבד זאת יש לדברי Renaissance עוד 80 חברות פרטיות שכבר החלו בתהליכים וגייסו בנק השקעות או הגישו תשקיף חסוי. בין החברות הללו מוזכרת מובילאיי שבבעלות אינטל וכן פלטפורמת התחבורה Via.

הנפקת פלייטיקה בנאסד''ק. העשירית בגודלה השנה / צילום: יח''צ
 הנפקת פלייטיקה בנאסד''ק. העשירית בגודלה השנה / צילום: יח''צ

"הכוכבים הסתדרו היטב לשוק ה-IPO ב-2021, ואנחנו לא צופים רמה דומה של פעילות ב-2022", כותבים אנשי רנסנס. "עליית שיעורי הריבית והחששות החדשים מפני הקורונה שמים את המשקיעים על הגדר, ובהתאם ירדו השוויים הגבוהים של ההנפקות הראשוניות. על רקע התשואות של סוף השנה, הצפי הוא לשוק זהיר יותר בתחילת 2022, אך יש עדיין מקום לאופטימיות, משום שבשוק יורד ישנם מקרים של הנפקות איכותיות במחירים הוגנים".

להערכתם, תחום הבריאות יישאר פעיל ויש גם "הרבה חדי-קרן טכנולוגיים שמחכים על הקווים", אם כי המשקיעים יהיו יותר בררניים בנוגע למכפילים. "אנחנו צופים שקצב ההנפקות יואט משמעותית ב-2022, אך מכירים בכך שהשוק יכול להשתנות במהירות", הם מסכמים.