שני סנאטורים בלבד מחזיקים בקריפטו בארה"ב, והם אלה שמעצבים את הרגולציה של התעשייה

הסנאטורים פאט טומי וסינתיה לומיס, חברי מועצת הבנקאות של הסנאט, אומרים שהניסיון שלהם בקריפטו מעניק להם מומחיות חיונית

גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen
גבעת הקפיטול בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Brad Booysen

הסנאטורים פאט טומי (רפובליקאי מפנסילבניה) וסינתיה לומיס (רפובליקאית מוויומינג) יושבים בוועדת הבנקאות החזקה של הסנאט ותומכים שניהם ביד ממשלתית רכה כלפי השוק הגדל - ברובו ללא פיקוח - של מטבעות קריפטוגרפיים.

שניהם גם מחזיקים בנכסי קריפטו. ללומיס כ־250 אלף דולר בביטקוין וזה הופך אותה למחוקקת האמריקאית המושקעת ביותר בנכס הדיגיטלי. לטומי החזקות דומות במכשירי השקעה הקשורים בקריפטו. ביחד אלה שני הסנאטורים היחידים שיש להם השקעות מסוג זה, על פי סקירה של הוול סטריט ג'ורנל של גילויים ציבוריים פיננסיים.

אין שום דבר לא חוקי בזה שמחוקקים יחזיקו בנכסים, כולל מטבעות קריפטו, אפילו אם הם עובדים על חקיקה הקשורה באופן ישיר לנכסים האלה. לומיס וטומי, שני הרפובליקאים הבכירים ביותר בוועדה, אומרים שהניסיון שלהם במטבעות הקריפטו נותן להם מומחיות בנושא שמעטים האנשים בגבעת הקפיטול שלמדו אותו.

"תגידו לי באיזה חלק של הכלכלה אנחנו לא מתערבים?" אמר טומי בריאיון כשנשאל על ניגוד עניינים אפשרי. "לפי היגיון זה, אני מנחש שאף אחד בסנאט לא יכול להשקיע בכלום. דבר כזה יהיה מגוחך".

אחרים מודאגים שההשקעות האישיות של המחוקקים עשויות להשפיע על רגולציה אפשרית.

"שני הסנאטורים האלה מתבטאים באופן הכי קולני בכל הנוגע לרגולציה ידידותית למטבעות קריפטו", אמר לי ריינרס, מנהל מרכז השווקים הפיננסיים העולמיים באוניברסיטת דיוק ולשעבר נציב בפדרל ריזרב של ניו יורק.

"הכוונה אינה לומר שהם מונעים מאינטרס פיננסי אישי", אמר ריינרס, "אבל זה הוגן להטיל ספק בתמיכה שלהם בזה. זה בעייתי בהתחשב בנכסים שהם מחזיקים".

חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקזיו־קורטז (דמוקרטית מניו יורק) המכהנת בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, כתבה לאחרונה בחשבון האינסטגרם שלה שחברי קונגרס לא צריכים להחזיק או לסחור במניות אינדיבידואליות או בנכסי קריפטו, "בגלל שיש לנו גישה למידע רגיש ולמדיניות לפני שהיא מיושמת".

למרות שלמחוקקים לא אסור לכתוב או להצביע על הצעות חוק העשויות להוביל לרווח פיננסי אישי, הם כן נדרשים להפיק גילויים על הנכסים שלהם על בסיס שנתי ולדווח על עסקאות בתוך 45 ימים.

נכסים עליהם יש לדווח כוללים נכסי מקרקעין, מניות ומאז 2018, מטבעות קריפטו.

סקירה של הוול סטריט ג'ורנל של הגילויים הפיננסיים ודוחות העסקאות התקופתיים מצאה שבנוסף ללומיס וטומי, תשעה חברים בבית הנבחרים ולפחות חמישה בכירים בבית הלבן דיווחו על החזקת נכסי קריפטו.

ברוב המקרים, ההחזקות האלה הן חלק קטן מסך הונם של המדווחים.

הביטקוין כגידור נגד האינפלציה

חבר בית הנבחרים מייקל וולץ (רפובליקאי מפלורידה), שקנה בין 30 אלף ל־100 אלף דולר בביטקוין ביוני, אמר שעשה זאת לאור העלייה במחיר של סחורות רבות. בכירי הממשל מדווחים על ערך הנכסים שלהם בתוך טווחי מחיר מוגדרים.

"הביטקוין מתפתח כגידור נגד האינפלציה במידה רבה כפי שהיה עם הזהב", אמר וולץ בריאיון.

לומיס אמרה שקנתה את הביטקוין הראשון שלה ב־2013 לאחר ששמעה על זה מביתה ומהגיס שלה. היא אמרה שכיום יש לה חמש יחידות של המטבע, שנכון ליום חמישי ערכן היה כ־240 אלף דולר, ואין לה תוכניות למכור אותם. הביטקוין שלה הוא חלק מתיק השקעות נרחב הכולל גם את חוות הבקר של משפחתה.

"מישהו אמר, 'היא צריכה למכור את הביטקוין שלה'. ובכן, זו סחורה. האם אני צריכה גם למכור את הפרות שלי?" אמרה לומיס בראיון. "האם אני צריכה למכור את הקרנות שלי? האם אני צריכה למכור את קרן הפרישה שלי רק בגלל שהיא עלול להיות מושקעת במשהו המהווה מצבור גדול של ערך?"

לומיס מתכננת להציג חקיקה בתחילת השנה הבאה שתאפשר לתעשיית מטבעות הקריפטו למשול על עצמה דרך ארגון חדש שיעסוק ברגולציה עצמית ויפוקח על ידי מועצת המסחר בסחורות עתידיות ורשות הבורסות וניירות הערך (SEC), רעיון שכמה לוביסטים ותומכים בתעשייה קידמו אותו.

באמצע יוני, טומי קנה בין 2,000 ל־30 אלף דולר במניות של Grayscale Bitcoin Trust ושל Grayscale Ethereum Trust, מכשירי השקעה המבקשים לעקוב אחר מחירי המטבעות. הוא אמר שהאחזקות האלה הן חלק מתיק מגוון.

כמו לומיס, טומי אמר שהכלל הראשון ברגולציה של מטבעות קריפטו צריך להיות "לא להזיק". הוא דחק ב־SEC, שמועצת הבנקאות מפקחת עליה, להימנע מלהחניק את החדשנות.

כמה פקידים ברשות המבצעת מחזיקים גם הם במטבעות קריפטו, אבל הם יהיו חייבים להחריג עצמם מעיסוק בהם אם יש להם אחזקות מסוימות, שלא כמו בקונגרס.

טים וו, יועץ בכיר לנשיא ג'ו ביידן על מדיניות טכנולוגיה, דיווח באביב האחרון על החזקות בתחום שבין מיליון ל־5 מיליון דולר בביטקוין, מה שהופך אותו למחזיק הביטקוין הגדול ביותר בין פקידי הבית הלבן הבכירים הנדרשים לגלות את החזקותיהם. הוא דיווח גם על בעלות בסכום שבין 100 אלף דולר ל־250 אלף דולר ב־Filecoin, רשת אחסון קבצים המבוססת על בלוקצ'יין.

הבית הלבן אמר שוו אינו מורשה לעסוק בכל נושא הקשור במטבעות הקריפטו.

מחזיקים אחרים לא מעורבים באופן ישיר בקביעת המדיניות. ריאן מונטויה, מנהל הבית הלבן ללוחות זמנים, מחזיק בין 467 אלף ל־1.08 מיליון דולר במטבעות קריפטו, אחת ההחזקות רבות הערך ביותר שלו לאחר נכסי המקרקעין. בעבר היה מנהל טכנולוגיה ראשי של קבוצת הכדורסל סקרמנטו קינגס, שפיתחה אסימון מבוסס בלוקצ'יין למעריצים שלה ב־2019.

כמה קבוצות משקיפות שאינן קשורות לממשלה מאמינות שצריכות להיות מגבלות מחמירות יותר על סוג ההשקעות שמותר לחברי קונגרס לעשות ולהחזיק.

השקעות בקריפטו מעלות חשש מיוחד בגלל שכללי השוק עדיין לא נוסחו.

כמה מטבעות קריפטו נמצאים בתחום השיפוט של ה־SEC, אבל הסוכנות עדיין מפתחת רגולציה עבורם. המטבעות המוכרים כ־stabelcoins יכולים להיות נתונים לכללים הנשקלים על ידי הרגולטורים של הבנקים. המטבעות הדיגיטליים הגדולים ביותר, ביטקוין ואתר, כיום לא מפוקחים על ידי אף סוכנות פדרלית במשרה מלאה.

משמעותה של אי הוודאות היא שההחלטות של וושינגטון יכולות להשפיע באופן משמעותי על ערך הביטקוין ונכסים דיגיטליים אחרים.

"זו תעשייה בשלב מוקדם, וחשוב להיות מנותקים ממנה כשהחוקים שלה מנוסחים", אמר טימי איוויימי, חוקר במרכז לחקר מדיניות וכלכלה, מכון מחקר ליברלי.

המחוקקים האחרים שדיווחו על אחזקות בנכסי מטבעות קריפטו או השקעה בחברות המושקעות במטבעות קריפטו בגילוייהם האחרונים - הכוללים השקעות בבעלות של ילדים ובני/בנות זוג - היו חברי בית הנבחרים ג'ייק אוצ'ינקלוס (דמוקרט ממסצ'וסטס), מארק גרין (רפובליקאי מטנסי), אלן לוונטל (דמוקרט מקליפורניה), מייקל מקול (רפובליקאי מטקסס), בארי מור (רפובליקאי מאלבמה), מארי ניומן (דמוקרטית מאילינוי), אד פרלמוטר (דמוקרט מקולורדו) וג'ף ון דרו (רפובליקאי מניו ג'רזי).

אוצ'ינקלוס, גרין וניומן אמרו דרך הדוברים שלהם שהם מקיימים את כללי האתיקה של בית הנבחרים. במשרדים אחרים לא הגיבו לבקשות תגובה.

תומכי מטבעות הקריפטו עובדים לחזק את דריסת הרגל שלהם בוושינגטון, דרך קבוצות מסחר חדשות, לוביסטים רבי כוח ותרומות לקמפיין.

המרכז לחקר מדיניות וכלכלה זיהה לאחרונה 43 רגולטורים פיננסיים לשעבר - כולל חמישה נציבים לשעבר במועצה על מסחר בסחורות עתידיות - שכיום עובדים עבור חברות מטבעות הקריפטו.

לפני הבחירות בשנה שעברה, הלשכה למסחר דיגיטלי, קבוצת מסחר הכוללת את תעשיות הנכסים הדיגיטליים והבלוקצ'יין, נתנה 50 דולר בביטקוין לכל חברי הסנאט ובית הנבחרים במטרה לגרום לביטקוין להפוך לאחד הנושאים על סדר היום שלהם. הקטצ' היחיד היה שהמשרדים של הקמפיינים שלהם היו צריכים להקים אמצעי לקבלת המטבע הדיגיטלי.

חוץ משמונה קמפיינים, כולם החזירו את התרומה, כך מראים הרישומים.