"נגמר הסיפור של ייהוד הנגב. הרעיון של שקד הוא פופוליזם"

"צריך לסובב את הספינה. אחרת אנחנו לא נתפקד": כך אמר ד"ר יואב לרמן בוועידת ישראל לעסקים בפאנל "הקמת ערים ומטרופולינים - צורך השעה או טעות אדירה" • פרופ׳ יוסף ג'בארין מהטכניון הגיב לדבריה של שרת הפנים איילת שקד ואמר: "נגמר הסיפור של הייהוד. הרעיון של שקד הוא פופוליזם"

פאנל הקמת ערים ומטרופולינים / צילום: יוסי כהן
פאנל הקמת ערים ומטרופולינים / צילום: יוסי כהן

האם יש סיכוי לעוד עיר מטרופולינית? השאלה שאיתה נפתח הפאנל "הקמת ערים ומטרופולינים - צורך השעה או טעות אדירה" בוועידת ישראל לעסקים לא הרשימה את המוזמנים, שדיברו על מחסור בהבנה תכנונית וחסמים פוליטיים שמונעים את הפיתוח העירוני: "יש לנו 950 ישובים קטנים החולשים על 83% אחוזים מהקרקעות, ומה שצריך לעשות זה לבטל את ועדות הקבלה להפוך אותם לערים. נדרש להפסיק את הרעיון של הקמת ערים חדשות בשביל לייהד את המרחב", כך אמר פרופ' יוסף ג'בארין, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.

"אני נגד הקמת ערים חדשות, עוד מעט נהיה בארץ כ-2 מיליון ערבים והמצב ברשויות הוא רע מאוד, אני עזבתי את אום אל פחם כי חיפשתי עבודה, מדינת ישראל לא קיימת בישובים הערביים, המדינה עזבה את המרחב הזה בתום המשטר הצבאי. את המרחב הזה צריך לשקם".

שרת הפנים איילת שקד מוקדם יותר בוועידה אמרה ש"יש למדינה אינטרס ליישב את הנגב, לתפוס קרקעות זו לא בושה". ג׳בארין התייחס לדבריה ואמר: "נגמר הסיפור של הייהוד, הרעיון של שקד הוא פופוליזם. לכי טפלי בישובים הבדווים של הנגב".

"כל הזמן מדברים על עירוניות אבל מקימים ישובים חדשים"

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, אמרה בפאנל: "מה שצריך לעשות הוא עירוניות ולחזק את מה שקיים. העתיד האפשרי הוא מדינה עירונית. כל הזמן מדברים על עירוניות אבל מקימים ישובים חדשים. מדיניות התכנון היא בניה עירונית וריכוז בישובים קיימים. מה שעושים הפוליטיקאים הוא פופוליזם או חוסר הבנה. אני ראיתי איך הממשלה עובדת, לצערנו הידע של הממשלה הוא לא עירוניות. הציונות החדשה היא שמירה על איכות החיים".

האן התייחסה גם לטענות שלפיהן הארגונים הירוקים מעכבים בנייה ואמרה: "זו השמצה פרועה שירוקים מעכבים את התכנון. הגשנו התנגדויות אבל העיקר שלהן היה לעבות את הבנייה ולהרוות אותה. אסור להתייחס להתנגדויות של תושבים כאל אויב. הבעיה היא לא במתכננים ולא בידע. הפרויקטים של המגורים לא עירוניים. תכנון התחבורה הציבורית לקוי. כשמתכננים לכבישים דואגים לתנועה המשכית, אבל כשמשדרגים את הרכבות לא דואגים שהתנועה תמשיך".

ד"ר יואב לרמן, שותף מייסד פלאנט תכנון עירוני ותחבורתי: "אנחנו משנת 49' חיים באותו פיזור, וזה לא משתנה. מעבר לכרמיאל ולערד לא הוקמו ערים חדשות למעט פרברים חדשים. יש חוסר ידע, ואנחנו כמתכננים לא נסמכים על ידע אלא על אמירות שרירותיות".

האם הממשלה מסתנכרנת עם המתכננים?
"ההחלטות הגדולות לא תלויות בממשלה כמעט. אין מטרופולין גדול בעולם המערבי שאין בו מטרו. יהיה מטרו כי אין ברירה, יהיה גם בירושלים וגם בחיפה ותהיה רכבת מהירה לבאר שבע, אחרת אתה יורד ברמה תפקודית למדינת עולם שלישי. הדור שלי הוא הצ׳אנס האחרון, וצריך לסובב את הספינה. אחרת אנחנו לא נתפקד. אנחנו צריכים שזה יעניין גם את הפוליטיקאיים הגדולים - הממשלה. בחריש רוצים מחלף ולא רכבת? ההחלטות הן מקצועיות אבל הכל פוליטי. הציבור לא מקבל את האפשרות לבחור פתרון יעיל בחריש אנחנו שלחנו את התושבים לפקקים".

ערן הראל, מנהל מינהל הדיור הממשלתי: "אני אחראי על הדיורים של הממשלה, בתי חולים מוסדות רווחה, כבאות וגם תחבורה ציבורית. זיהינו את אותה מגמה שאנחנו לא יודעים לאן אנחנו הולכים. באשר לפריסת הממשלה, איפה היא הולכת לתת שירות לאזרח, יש לנו שישה מחוזות ובנינו שם קריות. היום אנחנו מחפשים את המרכז האורבני ומחפשים לתמוך בו. השאלות הבאות איפה ניתן לפרוס עוד: אשדוד ואשקלון, רחובות וראשל"צ. אז איפה המדינה פורסת את המשאבים שלה? זה עניין שצריך ללמוד אותו, אנחנו העברנו את קריית הממשלה מהדר לעיר התחתית בחיפה ותראה מה קרה, הוא השפיע על כל מרכז העיר".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות