"משבר שרשראות האספקה ילווה אותנו עוד עשור"

"בנקים מרכזיים מתמודדים בטריטוריה לא ידועה: העולם נעצר לחלוטין, ובבת אחת הדליקו את האור, זה יצר תופעות שלא יודעים איך להתמודד איתן", אמרה ענת לוין, מנכ"לית בלקרוק ישראל, בפאנל בוועידת ישראל לעסקים • לדברי חיים ישראל, האסטרטג הגלובלי בבנק אוף אמריקה, המשבר בתעשיית המעבדים והשבבים יימשך בעשור הקרוב

פאנל ''לאן מועדות פניה של הכלכלה העולמית'' בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר
פאנל ''לאן מועדות פניה של הכלכלה העולמית'' בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר

אחר שנת 2021 הסוערת, מהן מגמות ההשקעה העולמיות לקראת 2022 ואיך ישראל תשתלב בהן? על השאלה הזו ניסו לענות בפאנל "לאן מועדות פניה של הכלכלה העולמית ואיך תשתלב מדינת ישראל?" בוועידת ישראל לעסקים בהנחייתו של אורי פסובסקי, ובהשתתפות גליה באר-גבל, שותפה ב-Team8, חיים ישראל, האסטרטג הגלובלי בבנק אוף אמריקה, ענת לוין, מנכ"לית בלקרוק ישראל, וד"ר הדס פלד, מומחית לימודי אסיה באוניברסיטת בר אילן.

"אנחנו אחרי שנה סוערת מבחינה כלכלית, ומתמודדים כעת עם מצב שלא היינו בו קרוב ל-50 שנה", ציינה לוין. "ב-2021 הייתה תשואה נהדרת במניות, ותשואה שלילית באגרות חוב, ואנחנו רואים שבנקים מרכזיים מתמודדים מחדש בטריטוריה לא ידועה: העולם נעצר לחלוטין, ובבת אחת הדליקו את האור, זה יצר תופעות שלא יודעים איך להתמודד איתן, הולכת להיות שנה עם הרבה אתגרים".

"אנחנו עכשיו מתפכחים ממשבר של שיתוק 85% מהכלכלה העולמית. פתאום אנחנו מגלים שהיה צריך לדאוג לשרשראות האספקה", אמר ישראל, והוסיף: "אז יש אספקטים במשבר שרשראות האספקה שיפתרו תוך זמן קצר: עוד מכולות, פחות מכולות, אבל יש אירועים שיישארו איתנו לפחות 10 שנים: למשל המשבר בתעשיית המעבדים והשבבים, ומחסור במתכות שאנו זקוקים להם, ליתיום, ניקל, המחסור הזה יהיה מצב קבוע של שרשרת האספקה".

אחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית הוא ההייטק, שכמובן תפס חלק נרחב בדיון: "כמות הכסף שהושקע בישראל הכפיל את עצמו פי 2 וחצי ב-2021, ואנחנו רואים כעת יזמים שה-DNA שלהם משתנה: יש יזמים שגדל להם התיאבון, ויכולים גם להקים חברות משמעותיות ולא רק לחתור לאקזיט", אמרה באר-גבל.

"הממשלה חייבת לדאוג לכך שהמו"פ יישאר בארץ"

ישראל טען שנדרשת כאן עדיין עבודה רבה של הממשלה: "אני רואה בצורה לא חיובית את האקזיטים הרבים, שמירת הידע בבית זה ערך מספר אחד, מדינות שומרות על זה במודלים אקטיביים, ואנחנו מוכרים את זה בסיטונאות. יש לנו מוחות, כסף, רצון של משקיעים זרים, הממשלה חייבת לדאוג לכך שהמו"פ יישאר בארץ, ומעבר לכך - היא חייבת לדאוג להתפתחות מהירה של תשתיות. אנחנו אחת מדינות האחרונות שאין להן פריסה של דור 5, לגאנה יש, ולנו הסטארט-אפ ניישן אין".

ד"ר פלד הדגישה בהקשר זה כי מדיניות הממשלה ביחס למכירת הידע ברורה רק בתחומים שנושקים למרחב הצבאי, אבל מכיוון שהכלכלה העולמית היא גלובלית, לחץ מרגולטור במקום אחד יגרום לחברה פרוסה במספר מדינות לשקול את צעדיה. לכן, גיבוש המדינות בנושא האקזיטים היא אתגר: אנחנו לא ארה"ב ולא אירופה".

בפאנל הייתה גם התייחסות נרחבת למשבר האקלים: "זה דבר גדול, הוא קשור לעתיד שלנו בעולם הגלובלי. אנחנו פה לא הבנו ולא הפנמנו כמה זה ילווה אותנו בעשורים הקרובים.כל העולם מתמודד עם המשבר, משקיעים משנים העדפות השקעה בגללו, יש המון השקעות בטכנולוגיה בתחום, ואין מדינות - אין ארה"ב מול סין: כולם התחייבו לתמוך בטכנולוגיה בתחום, וההייטק שלנו חייב להתחבר לנושא האקלים", אמרה לוין.

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות