ח"כ טיבי: "אנחנו בוועדת הכספים מצליחים להביא הישגים בלי לוותר"

בשיחה עם דני זקן בוועידת ישראל לעסקים, אמר ח"כ ד"ר אחמד טיבי שהוא "לא יהיה שותף לקואליציה שנותנת תקציבים להתנחלויות" • אחר כך תחת הכותרת "איך נחיה וממה נמות" נאם ואמר ש"בישראל היום הכי מסוכן להיוולד למשפחה ערבית בנגב"

אחמד טיבי בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף
אחמד טיבי בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

ח"כ ד"ר אחמד טיבי, סגן יו"ר הכנסת (הרשימה המשותפת), דיבר עם דני זקן בוועידת ישראל לעסקים תחת הכותרת "ישראל שכחה את הפריפריה". מנסור עבאס אמר מוקדם יותר היום בוועידת ישראל לעסקים של גלובס: "מדינת ישראל נולדה כמדינה יהודית וככה היא תישאר. אנחנו ריאליים. אני לא רוצה להשלות אף אחד. השאלה היא לא מה זהות המדינה אלא מה מעמדו של האזרח הערבי בה".

על כך ענה טיבי: "אני מגיב על כל דבר שפוגע בבריאות. אנחנו לא מקבלים את המציאות שבה בגלל שאתה יהודי, אתה עדיף עלי. לא היגרנו לפה, אנחנו לא מהגרי עבודה. אנחנו ילידים שחיים במולדת הזו לא כאזרחים סוג ד', שצריכים להסתפק בנושאים אזרחיים. אנחנו לא מקבלים אדונות של אף צד עלינו. כדי להיות שווים צריך להכיר באחר. אני צריך שתכיר בזכותי כקולקטיב לחיות כאן באופן שוויוני".

המדינה עדיין בהגדרתה יהודית. זו לא ארה"ב.
"אני יודע שהדברים שאני אומר לא יזכו למחיאות כפיים. חוק הלאום יצר מדרג של אזרחים, סוג א', ב', ג' ואנחנו לא יכולים לקבל את זה. החוק יצר מדרג כי הוא קיבע את המדינה היהודית בחוק ונתן זכויות קולקטיביות ליהודים ושלל את זה מהאזרחים הערבים, ובמנטליות מאחורי החוק שזור ש-20% מהאזרחים צריכים להסתפק בעניינים אזרחיים. אני דוחה זאת על הסף. ערבי שמכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית מקבל את הנרטיב הציוני לגבי הנכבה. זאת רפיסות פוליטית ואסור לקבל אותה".

אולי הוא צודק? הוא נכנס לקואליציה וגם אתה לא היית רחוק מזה.
"הם רוצים שניכנס לקואליציה כל יום, ושללנו את זה כי אנחנו לא רוצים. לא ידוע לי שהתלבטתי".

אולי זו הדרך הנכונה להשתלב בה?
"איך אני יכול להיכנס לקואליציה שנותנת תקציבים להתנחלויות? יש קשר הדוק בין הכרה במדינה יהודית לבין הצבעה נגד איחוד משפחות. איחוד משפחות זה אחד האלמנטים החשובים של תוצאות הנכבה. העם הפלסטיני התרסק. אני גאה שהצבעתי נגד. זה היה ניצחון היסטורי תודעתי. לפי מנסור עבאס, איילת שקד צודקת כשהיא מייהדת את הנגב. ואנחנו מתנגדים לזה ולמושג ייהוד שהוא מושג גזעני נגד כל מי שהוא לא יהודי. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית אבל זה אוקסימורון. גם בג"ץ אגב דיבר על המתח בין שני הערכים האלה".

אתה לא מקבל את ישראל היהודית.
"
אני רוצה שישראל תהיה מדינה דמוקרטית ושוויונית. אני לא אמור לקבל את המציאות. יש לי הגדרה משלי. אני לא חייב להיכנע למציאות. אני רוצה לפעול בכנסת כדי להביא הישגים בלי להרכין ראש ובלי לוותר על הזהות הלאומית שלי.

"איזה הישגים הוא הביא? הממשלה הקודמת הביאה תוכנית של 15 מיליארד שקל בלי שתהיה מפלגה ערבית בקואליציה, כי ה-OECD לחץ ואמיר לוי מאגף התקציבים שהוא איש הווין ווין דחף, ונתניהו נאלץ לקבל את זה. עכשיו מדברים על 30 מיליארד פלוס מינוס לחמש שנים, ובינתיים בכל יום רביעי הם נאלצים להצביע נגד המצפון שלהם. אנחנו בוועדת הכספים מצליחים להביא תקציבים והישגים בלי לוותר".

"בישראל היום הכי מסוכן להיוולד למשפחה ערבית בנגב"

תחת הכותרת "איך נחיה וממה נמות",  ח"כ טיבי, שהוא רופא נשים במקצועו, אמר: "אנחנו במשבר לאומי שכתוצאה ממנו יש משבר חברתי, כלכלי ופוליטי. אולי ביום אופטימי הזדמנות נוצרת כאשר יש משברים. כרופא אני נדרש לאבחון מדויק של שורשי הבעיה של המטופלת שלי, ולא רק לתסמינים. אי אפשר לדבר על ממה נמות בעתיד, בלי לדבר על ממה אנחנו מתים עכשיו.

"אי אפשר לדבר על בריאות בלי לדבר על פריפריה גיאוגרפית, חברתית כלכלית ולאומית. הקורונה חשפה והציפה את המדיניות המפלה. שלא לומר מדיניות גזענית בחלק מההחלטות. הקורונה חשפה את מה שיודעים מטופלים, סטאז'רים, רופאות, מתמחים - מערכת הבריאות חולה מאוד, והיא לא מקשה אחת. קיימים פערים גדולים בשירותי הבריאות בין מרכז לפריפריה ובין ערבים ליהודים. בישראל היום הכי מסוכן להיוולד למשפחה ערבית בנגב.

"מצב הבריאות של האזרחים הערבים הוא הכי גרוע מכל האוכלוסייה. בין עשרת היישובים עם שיעור התמותה הכי גבוה - תשעה יישובים ערביים ואחד יהודי (דימונה). שיעור העישון בקרב גברים ערבים הוא בצמרת העולמית - מסוכן ביותר. זה בגלל מגורים בפריפריה ומדיניות מפלה.

"איך נראית מדיניות שמקדמת את הפריפריה? יש צורך להכפיל את מספר המיטות, גם תוספת לבתי חולים קיימים וגם הקמת חדשים כמו בין באר שבע לאילת ובגליל. בנצרת יש שלושה בתי חולים - סקוטי, איטלקי ונוצרי - אין ישראלי. למה לא להקים בית חולים ממשלתי באחד מהיישובים הערביים הגדולים?

"מרכזים של ביטוח מושלם - קיימים רק מהמרכז עד חיפה. תושבי הפריפריה בעצם מסבסדים את תושבי המרכז. גם הרפואה הדיגיטלית אינה מצליחה לתת מענה. החברה הערבית משתמשת פי 9 פחות ברפואה דיגיטלית מהחברה היהודית.

"צריך להשקיע ביצירת סביבה בריאה שמעודדת אורח חיים בריא. זה נכון גם לקורונה - בהתחסנות ובתחלואה. אני קורא לציבור כולו, יהודים וערבים, 400 אלף שלא התחסנו בבוסטר, ללכת להתחסן, ולמשפחות לחסן את הילדים. תופעות הלוואי מינוריות בהשוואה לתופעות של המחלה עצמה.

"זה נכון גם בהיערכות למשבר האקלים. החברה היא לא מקשה אחת. הפתרון הוא בשוויון לחלוקת המשאבים ובהוגנות - לתת יותר למי שצריך יותר. סילוק הגורמים לפערים. זה לא יקרה בלי תוכנית רב שנתית ומחויבות. האינטרס המשותף של כולנו הוא לצמצם את הפערים כי הם פוגעים בכולם".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות