מגבלות התקהלות ותו סגול בקניונים: אלו המלצות משרד הבריאות לקבינט הקורונה

ברקע התפשטות וריאנט האומיקרון, במשרד הבריאות צפויים להמליץ לקבינט הקורונה על שורת צעדים חדשה, הכוללת הגבלות בבתי הספר, תו סגול בקניונים ומגבלת התקהלות בהופעות ובאירועים • כל ההגבלות יאושרו בכפוף למתווה פיצויים

מחלקת קורונה במרכז הרפואי בשערי צדק באוגוסט האחרון / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
מחלקת קורונה במרכז הרפואי בשערי צדק באוגוסט האחרון / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

משרד הבריאות ימליץ לקבינט הקורונה על שורת הגבלות חדשה, הכוללת צמצום אירועים גם לבעלי תו ירוק והגבלות בבתי הספר. בקניונים יוחל תו סגול. התו יחול בחנויות מעל 100 מ' (כולל חנויות בתוך קניונים ומתחמי מסחר), כולל מתחמי מזון (ללא ישיבה במקום, רק בטייק אווי). רק חנויות חיוניות יוחרגו.

בנוסף, לפי המלצות משרד הבריאות, במקומות ללא תו ירוק תחול מגבלת התקהלות - עד 20 איש בפנים, ו-50 איש בחוץ.  במקומות עם תו ירוק, באירועים הכוללים מזון, שתייה וריקודים יוכלו לשהות עד עד 100 איש בפנים, ו-300 בחוץ. בהופעות בהן יהיה ריווח בין המושבים תותר שהות של עד 300 איש בפנים ו-1,000 בחוץ. כל ההגבלות הללו יאושרו בכפוף למתווה פיצויים.

בנוסף ממליץ המשרד לעבור לעבודה מהבית למגזר הציבורי והפרטי וכן להטיל חובת תו ירוק במגזר הציבורי. במערכת החינוך יחזרו ללמידה מרחוק ביישובים כתומים ואדומים כאשר שיעור ההתחסנות נמוך מ-70%. המתווה יחול באופן מיידי בכיתות ז'-יב' ועוד כחודש ביסודי.

על רקע התפרצות האומיקרון, קבינט הקורונה מתכנס כעת, לאחר שלושה שבועות מהכינוס האחרון שלו. עוד לפני הפגישה אישרו שרי הממשלה מעבר ל-50% נוכחות במקום העבודה במגזר הממשלתי והציבורי החל מיום ראשון הקרוב. כחלק מההחלטה, יוכלו מנכ"לי המשרדים ומנהלי יחידות הסמך לאשר שהייה של שיעור עובדים גבוה יותר, תוך נימוק ועדכון נציב שירות המדינה. בנוסף, הוחלט להנחות את הממונה על השכר לפנות לכל הגופים המתוקצבים והנתמכים על מנת שיפעלו בהתאם להחלטה זו, גם לגבי עובדיהם. ההחלטה תהיה בתוקף עד ל-26 בינואר.

חברי קבינט הקורונה דנים הערב בהטלת מגבלות נוספות על התכנסויות ובהחלת התו הסגול על הקניוני,  לאחר שמתווה ראש הממשלה נפתלי בנט לצמידים בקניונים נדחה על ידי השרים. בממשלה טוענים כי יש קושי בקבלת החלטות על הגבלות נוספות בהתאם לצורך משום ששר האוצר מגביל את יכולתם לפצות את הענפים שיפגעו. בין היתר, עד כה לא הוסכם על מתווה לפיצויים של ענף התעופה בעקבות סגירת השמיים.

בפגישת הערכת מצב שכינס בנט בתחילת דצמבר התקבלו ההחלטות הראשונות להתמודדות עם וריאנט האומיקרון, אז הוחלט על קנסות לנוחתים בישראל שלא ביצעו בדיקות וכן פיילוט חיסונים לבתי ספר.