"נמצאים בסכנה גדולה של שחיקת אמון הציבור"

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בשיחה עם מו"לית גלובס אלונה בר-און בערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים: "מחקרים מראים שכשיש ירידה באמון יש שחיקה בדמוקרטיה. ולכן אני רוצה אמון במערכות המשפט והביטחון וגם בנבחרי העם"

יצחק הרצוג, נשיא המדינה, בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף
יצחק הרצוג, נשיא המדינה, בוועידת ישראל לעסקים / צילום: שלומי יוסף

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח את ערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים בשיחה עם מו"לית גלובס, אלונה בר-און. הרצוג התייחס לההתמודדות עם תופעות הפייק ניוז ואובדן אמון הציבור במוסדות השלטון.

לדברי הנשיא הרצוג, בכל מדינות העולם יש בעיה של אמון הציבור במוסדות השלטון ולטענתו מדובר בסכנה גדולה שמגיעה בהשפעת הרשתות החברתיות והחריפה בתקופת המגפה. "הבעיה בכל המדינות בעולם בעידן הזה היא בעיה של אמון הציבור", אמר. "הקורונה מכה קשות בסוגייה הזו. אם אנחנו רוצים להיות מדינה מצליחה ומשגשגת אנחנו צריכים לתת אמון מסוים, אפשר להטיל ספק, להתווכח - אבל באמצעות הכלים שהמדינה נותנת לנו. ומה שאנחנו רואים כרגע זה סכנה גדולה של שחיקה באמון הציבור.

"מחקרים מראים שכשיש ירידה באמון יש שחיקה בדמוקרטיה. ולכן אני רוצה אמון במערכות המשפט והביטחון וגם בנבחרי העם וחלק מהעניין זה לחייב את נבחרי העם גם להתנהג אחרת. לא לרדת מתחת לחגורה, לנהל שיח מכבד ובכלל להקרין כלפי האחר או האחרת כבוד הדדי". 

אפשר לייצר אמון במערכת המשפט בלי שקיפות מול הציבור?
"שקיפות היא כלי נכון לבניית אמון, אבל צריך להבין שיש סוגיות כמו הגנת הפרטיות למשל. בסוף כל הליך מתנהל מול שופט שבודק ראיות. במקום לנגח את מערכת המשפט, אפשר להתווכח איתה ולשמור על כבודה. גם עם התקשורת אפשר להתווכח, אבל לזרוק את התינוק עם המים, זה הדבר הגדול בעניין של פייק ניוז".

ברקע התפרצות זן האומיקרון של הקורונה והאפשרות שמשרד הבריאות ימליץ על חיסון רביעי, הנשיא אמר כי הוא "נותן אמון במערכת הבריאות. אני נותן אמון במדעני ישראל. אני נותן אמון בהחלטות שמחייבות חיסונים, מסכות וריחוק חברתי. יש כאלה שמטילים ספק - אבל הנתונים מוכיחים אחרת. הנתונים מוכיחים שחיסון מונע תמותה ומונע אשפוז. גם אם האומיקרון יותר חזק מוואריינט רגיל, זה מונע החמרה. קחו את זה לכל אחת מהסוגיות לחיים".

הרצוג הוסיף כי מנהיגים רבים מן העולם מגיעים לישראל כדי ללמוד ממנה כיצד להתמודד בהצלחה עם נגיף הקורונה.

בפינלנד, יש חינוך מגיל מאוד צעיר לילדים בבתי הספר לזיהוי פייק ניוז. גם בישראל יכול להיות שזה מה שיצטרכו לעשות.
"יכול בהחלט להיות. היות ואנו עם מגוון וחכם שיש בו רצון ללמוד וסקרנות טבעית ויכולת ויכוח שמלווה אותו דורי דורות, אני חושב שזה אתגר נכון לשים על סדר היום איך בעולם משוכלל, ומגוון, ומאתגר, ומסובך מאין כמותו, איך נותנים לילדים כבר מהגיל הרך דרך להבין את המציאות ולהבחין בין מציאות לשקר. זה מאוד מסובך, אבל חשוב". 

איך מנחילים את ההכרה בעובדות המדעיות והמוכחות לציבור כולו?
"זו הבעיה של שחיקת אמון הציבור. ממליץ לקרוא את המשרוקית של גלובס".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות