ביהמ"ש בבריטניה: שליט דובאי ישלם כ-730 מיליון דולר לגרושתו

בית משפט בלונדון קובע שהשייח מוחמד בין ראשיד צריך לשלם לנסיכה חיה סכום גדול של כ-333 מיליון דולר, וכן תשלומים שנתיים

מוחמד בין רשיד אל מקטום / צילום: Shutterstock
מוחמד בין רשיד אל מקטום / צילום: Shutterstock

בית משפט בלונדון נתן לאשתו לשעבר של שליט בדובאי הסדר גירושין בגובה יותר מ־550 מיליון לירה שטרלינג, כ־728 מיליון דולר, בתביעה נדירה שחשפה את אורח החיים הראוותני של אחת מהמשפחות העשירות ביותר והשומרות ביותר על פרטיותן מעין הציבור.

הנסיכה חיה בינת אל חוסיין, בת של מלך ירדן לשעבר המלך חוסיין, עזבה את דובאי לבריטניה ב-2019 עם שני הילדים הצעירים שעשתה עם השייח מוחמד בין רשיד אל מקטום. היא אמרה שחששה לחייה לאחר ששייח מוחמד הורה בעבר ששניים מילדיו האחרים יוחזרו בכוח לאיחוד האמירויות הערביות. הנסיכה חיה גילתה מאוחר יותר שהשייח מוחמד, שהוא גם ראש הממשלה של איחוד האמירויות הערביות, התגרש ממנה כמה חודשים קודם לכן במסגרת חוקי השריעה ללא ידיעתה.

הנסיכה חיה, בת 47, תבעה את השייח מוחמד, בן 72, בבית המשפט הגבוה בלונדון. היא קיבלה סכום אחד של 251.5 מיליון ליש"ט, שאמור להיות משולם לה בתוך שלושה חודשים, ותשלומים שנתיים כולל מימון לתחזוקה של אחוזה בשווי 87.5 מיליון ליש"ט ליד ארמון קנזינגטון במערב לונדון וכ-277 אלף ליש"ט לסוסי תצוגה.

בית המשפט גם הורה לשייח מוחמד לממן תקציבים לשני הילדים שלהם, בני 9 ו־14, כולל מימון לחינוך והאבטחה שלהם. השופט אמר שקבע שהסיכון הגדול ביותר לילדים מגיע מצד אביהם, אחרי מהאיום של טרור או חטיפה בהתחשב במעמד שלהם כבני מלוכה.

בית המשפט מצא עדויות סבירות לכך שהשייח מוחמד היה "המקור ככל הנראה" של הפריצה בזמן המשפט לטלפונים של הנסיכה חיה, אנשי צוותה ולפחות שניים מעורכי דינה, ניקולס מאנרס והברונית שקלטון מבלגרביה, המכהנת בבית הלורדים. בית המשפט מצא בעבר שהשייח מוחמד הורה ותכנן את החטיפה של שניים מילדיו האחרים, הכריח אותם לחזור לדובאי ושם אותם במעצר שם.

הנסיכה חיה בינת אל חוסיין / צילום: Reuters, הנרי ניקולס
 הנסיכה חיה בינת אל חוסיין / צילום: Reuters, הנרי ניקולס

משרד התקשורת של דובאי לא הגיב לבקשת תגובה. דובר של השייח מוחמד אמר לאסושיאטד פרס בהצהרה שהמנהיג תמיד דאג שילדיו יקבלו מה שהם צריכים. "בית המשפט קבע את החלטתו לגבי המימון ואין לו כוונה להגיב מעבר לזה", נכתב בהודעה.

השייח מוחמד הוא דמות מרכזית במרוצי הסוסים הבינלאומיים והרבעתם, והיה אורח קבוע של המלכה אליזבת' במרוץ הסוסים השנתי הקרוי רויאל אסקוט. יש לו אחזקות רכוש נרחבות בבריטניה, כולל כמה אחוזות כפריות, אם כי הקו לעתים לא ברור בין רכושו הפרטי והרכוש של עיר המדינה שאת השליטה עליה ירש מאחיו הגדול.

לו יחליט השייח מוחמד לא להישמע להחלטת בית המשפט, עורכי המשפט של הנסיכה כנראה יבקשו מהלכי אכיפה, כך אמרו מומחים משפטיים. בנקודה זו, עשוי השליט הערבי לנסות לטעון להגנה בזכות החסינות הריבונית, אם כי גרירת הסכסוך להתמשך עשויה לפגוע במוניטין הבינלאומי שלו, כך אמרו.

השופט נתן לנסיכה חיה כ־13.7 מיליון ליש"ט כפיצוי על תכשיטים שאבדו לה וכמיליון ליש"ט על פריטי אופנת עלית. השופט פסק גם שהשייח מוחמד צריך לעשות תשלום של כ־5.3 מיליון ליש"ט על ביתה של הנסיכה ליד ארמון קנזינגטון כעת, במקום ב־2026, ושהוא צריך לשלם כ־1.9 מיליון ליש"ט על הרחבה של המטבח, תנור פיצות ווילונות מטבח בביתה של הנסיכה.

"אני מזכיר לעצמי שכסף לא היה נושא מרכזי בזמן הנישואים", כתב השופט בפסיקה, והוסיף שהמחיר לשיפוץ הבית בלונדון "היה גדול הרבה יותר כשהנכס היה הרבה פחות מרכזי בחיי הילדים לעומת המצב כיום".