בדרך למשבר קואליציוני? פורסמה טויטת הצו להורדת מכסים יבוא פירות וירקות

טיוטת הצו, שפורסמה הבוקר להערות הציבור, מעוררת מחדש משבר קואליציוני רדום בין מפלגתו של שר האוצר ליברמן למפלגות העבודה ויש עתיד לגבי מתווה הורדת המכסים • שר החקלאות לגלובס: "ננהל מו"מ אינטנסיבי ונגיע להסכמות"

שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן
שר החקלאות עודד פורר / צילום: רונן אקרמן

הבוקר פרסמו שרי האוצר והחקלאות אביגדור ליברמן ועודד פורר את טיוטת הצו להורדת מכסים ביבוא פירות וירקות לשימוע ציבורי ועוררו מחדש משבר קואליציוני רדום. למעשה מאז הדיונים בחוק ההסדרים מתקיימות שיחות רציפות בין ארגוני החקלאים וחברי הכנסת רם שפע, רם בן ברק, אלון שוסטר ונוספים לבין השר פורר בניסיון לגבש הסכמות בנושא הרפורמה בחקלאות. גורמים במשרד החקלאות טענו כי עד כה היו "מריחות ולא שיחות".

השיחות שהתקיימו באינטנסיביות לא הניבו עד כה את ההסכמות המיוחלות והבוקר כאמור פורסם הצו לעיון הציבור בעוד שבמפלגות העבודה ויש עתיד טוענים כי "קידום הצו ללא ההסכמות יוצר משבר של ממש בקואליציה". יתרה מכך במפלגת העבודה טענו הבוקר כי לא עודכנו בכוונת השרים לפרסם הבוקר את הצו אולם ממידע שהגיע לידי גלובס, הם עודכנו לפחות בשלוש הזדמנויות שונות בשבועיים האחרונים.

ביום שני שעבר נערכה ישיבה של הלובי החקלאי עם שרי האוצר והחקלאות שבה עודכנו הצדדים בכוונת השרים לפרסם את הצו, בהמשך בפורום ראשי מפלגות ביום ראשון השבוע קיבלו ראשי המפלגות עדכון נוסף, אולם הם ביקשו מליברמן לדחות את הצו ב"כמה ימים". אתמול בערב נשלח עדכון לאחר פגישה בין פורר לארגוני החקלאים בנוגע לפרסום הצו בבוקר. הפתעה לא הייתה ועדיין בקואליציה נערכים לפיצוץ מחודש בנושא החקלאות.

מזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח אמר הבוקר כי "שרי האוצר והחקלאות הבטיחו לממשלה לחברי הכנסת של הלובי החקלאי ולנו שלא יהיה מהלך חד-צדדי. בטווח הארוך גם החקלאות וגם הצרכן יפגעו והמחירים לא ירדו. אבל אצלנו הכותרת היא החשובה ובפועל מעדיפים את חקלאי טורקיה וירדן על גבול הלבנון ועוטף עזה. קיבלנו ממשלת שיסוי בחקלאות". היום צפויה להתקיים ישיבה של ארגוני החקלאים בעקבות ההתפתחויות ונשקלים מגוון צעדים, הפגנות ואף יש מי ששוקל להשבית את התוצרת החקלאית בתגובה.

שר החקלאות עודד פורר אמר לגלובס כי "המטרה שלי בשימוע ציבורי בן שלושה שבועות זה לנהל את המשא ומתן באופן אינטנסיבי ולהתכנס להסכמות. החקלאות הישראלית צריכה לעבור שדרוג, מהפכה. אני לא מוריד מכסים ומפקיר את החקלאים - ההורדה תהיה הדרגתית במשך חמש שנים, הם יקבלו תמיכות ישירות בשווי 400 מיליון שקל אבל החקלאות צריכה להיות תחרותית".

בשבוע הבא תתקיים ישיבה בוועדת כלכלה על המכסות בביצים, נושא נפיץ נוסף, אולם הוא יידרש להסכמה קואליציונית בפועל לפני משום שנדרשת חקיקה.