הקבינט של ליברמן הופך לוועדה ציבורית; חבריו יקבלו תשלום

הקבינט שהוקם כגוף אמורפי הופך לוועדה ציבורית עם ממונה מהאוצר שירכז את פעילותה • כדי למנוע ניגודי עניינים, חברי הקבינט יחויבו לקבל תשלום

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: רפי קוץ

הקבינט הכלכלי של שר האוצר ליברמן שהוקם כגוף אמורפי שבו חברי הוועדה היו אמורים לנדב עצות מניסיונם הרב בהתנדבות, הופך כעת לוועדה ציבורית. לגלובס נודע כי בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, שר האוצר אביגדור ליברמן מינה את אסף גבע מאגף הכלכלנית הראשית כמרכז הוועדה. גבע יבצע את הפעולות המחייבות הסמכה מנהלית שנדרשות לצורך גיבוש המלצות הוועדה.

אם אפשר היה לחשוב כי חברי הקבינט של ליברמן יוזמנו למשרדו לכוס קפה על מנת לייעץ לשר האוצר, כעת עולה כי מדובר בוועדות שיתועדו כמו בכל ועדה ציבורית לכל דבר ועניין, כך שיחולו עליה הכללים כמו כל ועדה ציבורית. פגישותיה יתומללו והפרוטוקולים אמנם ככל הנראה לא יפורסמו, אך הם יתועדו - כך שהעובדה שמרכז הליבה של המערכת הכלכלית בישראל, או מי שלוחש על האוזן של שר האוצר, כעת הופך לוועדה ציבורית לכל דבר - מורידה את החשש משיקולים זרים.

הסדרי ניגודי העניינים של כל אחד מחברי הוועדה עתידים להתפרסם באתר של משרד האוצר. עם זאת, ממענה שסיפק היועץ המשפטי לממשלה לתנועה לאיכות השלטון שהיתה הראשונה לצאת בקריאה לבדוק את ניגודי העניינים, עולה כי אין למנות לוועדה המייעצת אדם שיש לו עניין אישי ישיר ומובהק בהמלצותיה. וכך "כל מועמד שעוסק פעיל בשלב זה בתחום מסוים לא יוכל לעסוק באותו התחום שבו ניגוד העניינים ממשי", כך לפי היועץ המשפטי לממשלה. ניתן להניח כי אף חבר בוועדה לא יתפטר מתפקידו בסקטור הפרטי, כך שלמעשה החברים לא יוכלו לייעץ בנושאים שנוגעים לתחום העיסוק שלהם באופן ישיר.

משכך, היועץ המשפטי לממשלה קרא להבחין בין חברי ועדה שהם "מומחים", כשבמצב הרצוי אלו יהיו נטולי עניין בהחלטה הצפויה, ובין נציגים של מגזרים. "להבחנה זו משמעות משפטית מאחר שהתייעצות עם נציגי סקטור מסוים מחייבת את בעל הסמכות להתייעץ עם נציגי הסקטורים העיקריים האחרים הנוגעים בדבר", כתב היועץ המשפטי לממשלה.

"אסור להקל ראש בניגוד העניינים"

למשל, חבר הוועדה פרופ' אפרים (אפי) צדקה, לשעבר יו"ר שיכון ובינוי, כיום דירקטור בחברות ציבוריות מהגדולות במשק ופרופ' אמירטוס לכלכלה באוני' ת"א, טוען בטור שכתב לגלובס בתחילת דצמבר כי חברות עם גרעין שליטה עדיפות מחברות בעלות מבוזרת, במיוחד במגזר שמנהל כסף ציבורי, כלומר בנקים וחברות ביטוח. בהקשר זה המאמר מצדד בהשתלטות חברת אלרוב של אלפרד אקירוב על כלל ביטוח.

ההסדר למניעת ניגוד עניינים בא להבטיח שכל אחד מחברי הוועדה לא יימצא במצב בו שיקול דעתו עלול להיות מוטה במהלך עבודת הוועדה, וכן לנטרל חשש להפיכת החברות בוועדה למקור הכנסה לאחר סיום עבודתה או במהלכה. בהתאם לכך, נקבע כי חברי הוועדה יחויבו לקבל תשלום על החברות בוועדה בהתאם לתעריפי תשלום לחברי ועדות ציבוריות. "אסור להקל ראש בניגוד העניינים שעלול להשפיע על שיקול הדעת של חברי הוועדה המייעצת בשל החשש להפיכת החברות בוועדה למקור הכנסה לחבריה, לאחר סיום פעילותה ולפעמים עוד קודם לכן".

החברים בוועדה המייעצת חתמו כל אחד מהם על התחייבות לנהוג במסגרת תפקידם בהגינות וללא משוא פנים, ולהימנע מלעשות שימוש במידע שקיבלו תוך כדי עבודת הוועדה ושאינו נכלל במסמכים שפרסם משרד האוצר. עוד התחייבו החברים בוועדה לשמור על סודיות במילוי התפקיד, ובכלל זה: להימנע מלמסור ללא סמכות כדין כל ידיעה שתגיע אליו בתוקף תפקידו בוועדה, לאדם שלא מוסמך לקבלה.