מהתקן ועד האיטום: בעיית הנזילות לא פוסחת גם על בניינים חדשים

הגשמים העזים בשבוע האחרון הוכיחו שוב שבניינים רבים בישראל אינם ערוכים להתמודד עם נזקי החורף • מהן הסכנות מאיטום לקוי ואיפה הרגולציה צריכה להתערב

נזילה בבית / צילום: Shutterstock
נזילה בבית / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר ירדו במקווה ישראל שליד חולון 147 מ"מ גשם בתוך יממה אחת. בנתב"ג ירדו 153 מ"מ. ובעקבות הגשם באו הנזילות מהגגות, והחניונים התמלאו שלוליות ענק. כך, המחזה של דלי וסמרטוט, שאמורים לקלוט את נזילות מי הגשם מהתקרה, הפך למראה שכיח בחורף. זה נשמע כמו בעיית תחזוקה קלה, אבל מדובר בסוגיה שעלולה להיות גורם משמעותי לנזקים ארוכי טווח ואף מסכני חיים.

לדברי דמיאן ביטלמן, חבר תא חומרים באיגוד המהנדסים, ובעלים של משרד ביטלמן אדריכלים, הנושא מגיע לעתים תכופות גם לבתי המשפט, בצורת תביעות על כשלים באיטום. מה הסיבות לנזילות ואיך מטפלים בהן? גלובס בדק.

ימי הגשם: כמות מים גדולה בזמן קצר

על פי נתוני השירות המטאורולוגי, מספר ימי הגשם בישראל נע בין כ-60-70 בצפון הארץ ל-40-60 במרכזה - כרבע ממספר ימי הגשם באירופה. עם זאת, בשירות המטאורולוגי מציינים כי כמות הגשם הממוצעת ביום גשם בישראל היא כ-10 מ"מ, וזו כמות גבוהה יחסית לכמויות היומיות באירופה. עוד הם מציינים כי "השונות בכמויות הגשם היומיות באזורנו רבה יותר, ובסופות גשם קיצוניות ניתן למדוד 100-200 מ"מ".
המשמעות היא שהמרזבים בבניינים צריכים לקלוט כמות גדולה של מים בזמן קצר.

"יש תקן הקובע מה המינימום הנדרש בארץ, לכמה נקזים והקוטר של הצינורות", מסביר ביטלמן. לדעתו, "סבירות גבוהה שהתקן נדרש לשינוי, כמות המשקעים היום שונה ממה שהיה בעבר והצרכים השתנו לכן סבירות שהתקן דורש שינוי - הניקוזים הם חלק אחד מהבעיה".

הבעיה, לדבריו, מתחילה בתקציב. "כשבודקים פרויקט חדש בבנייה ומנתחים את התקציב שלו, ברוב המקרים מגלים כי פרק האיטום זוכה ל2%-3% בלבד".

אמיר רוזנבלום, יועץ תפעול ניהול ותחזוקת מבנים, סבור אחרת. "מבחן האמת של כל בניין חדש שנבנה הוא הגשם הראשון. "בארבעת ימי הגשם ראינו, בהרבה מוקדים, כשלים בביצוע. לא מדובר על כשלים תכנוניים - כי מפרטי האיטום הם מדויקים וטובים - אלא על כשלים בביצוע וכשלים באינטגרציה בין כלל אנשי מקצוע. איש מקצוע שפוגע באיטום בזמן ביצוע עבודה כלשהי צריך להפגין בגרות ולדווח למפקח על כך".

לדברי רוזנבלום, "הבעיה היא לא חוסר במרזבים אלא עניין של ביצוע לקוי, פרטים שנשכחו או פגיעות ביריעות האיטום בעקבות תיקונים. בחניונים הנושא בולט ביתר שאת כי מדובר על אזור רגיש. גם הגינות ממוקמות בדרך כלל מעליהם ושם אם יש מים עומדים הם מחלחלים מהר".

התכנון והביצוע: כשלים באינטגרציה

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מצביע על בעיה תכנונית שכיחה, והיא שפתחי הניקוז והמרזבים אינם נמצאים בקו אחד עם הריצוף אלא גבוהים במקצת, וזה גורם למים לעמוד ולהצטבר עד לגובה הפתח. "הפתחים חייבים להיות בקו אפס עם הגג אבל לא רק, גם השיפועים של המרזבים חייבים להיות חדים, וזה דבר מאוד נפוץ".

"יש מקרים שיריעות האיטום והזדקנות החומר יגרמו לנזילות. התפקיד המרכזי של היריעות הוא לאטום, והן מחזיקות מעמד בדרך כלל עד כ-10 שנים. שאר חומרי האיטום יחזיקו בין שנתיים לשלוש", אומר סיב.

ביטלמן אומר כי במקרים רבים רבות מסתפקים במינימום צינורות ניקוז מסיבות של אסתטיקה, ומוטב היה להוסיף עוד.

התחזוקה: הצטברות לכלוך בפתחי המרזבים

"ישנן כמה סיבות נפוצות שמופיעות גם בבניינים חדשים, הראשונה והעיקרית היא הצטברות לכלוך. בהרבה מקרים מדובר על לכלוך שהצטבר בגלל הסופה ומצטבר ברובו בפתחים של המרזבים", אומר סיב, "באחד המקרים גילינו כדור טניס שחסם את פתח הניקוז וגרם למים לעמוד וכתוצאה מכך כל הבית הוצף. גם הצואה של היונים היא בעייתית - היא עלולה לאטום את המרזבים ולמנוע מהמים לזרום".

דווקא הסדקים בקירות אינם גורמים בדרך כלל לנזילות רציניות. "סך הכול מדובר על כמה מיקרונים (יחידה מידה מזערית מאוד) אבל זה לא גורם לנזילות בקירות ובהם ניתן לטפל בקלות בעזרת חומר איטום ושפכטל - לא צריך לפחד מהם אלא אם כן מדובר על סדקים גדולים וחריגים במיוחד בבניינים ישנים - שם מדובר על סיפור אחר לחלוטין", אומר סיב.

הסכנות: החלקות ופגיעה במערכת החשמל

מעבר לסכסוכים המשפטיים, לסכנה להחלקות ולסכנה לרכוש, סכנת חיים יכולה להיגרם בגלל נזילות דרך צינורות חשמל.

"ברוב הבניינים ישנם פתחי חשמל בגגות. לרוב מדובר על הפתחים של צינורות המריכף, שאמורים לעטוף את חוטי החשמל. הצינורות הללו לא רק שגורמים למים לחלחל לתוך הגגות של הבניינים - אפילו לדירות שאינן בקומות העליונות - אלא שהם עלולים להיות מסוכנים ויכולים לגרום לקצר ואף לסכן חיי אדם", אומר סיב.

רוזנבלום ממליץ שלא לזלזל בנזילות, משום ש"לאורך זמן זה פוגע קונסטרוקטיבית בבניין, הברזלים מחלידים ומואצים תהליכים קורוזיביים", אומר רוזנבלום.

"במקרים שבהם ישנו חשש שהמים זורמים דרך תעלות חשמל נדרש להזמין איש מקצוע שיבדוק ויאתר את מקום הנזילה, ויכול לנתק את פקק החשמל הרלוונטי שעלול לגרום נזק וכך בעצם למנוע את ניתוק כל הבית מחשמל. אנחנו ממליצים לבדוק כל כמה שעות אם המרזב פתוח ומוליך את המים כראוי".

הטיפול: למצוא את נקודת הכניסה של המים

"לא תמיד יש קשר בין נקודת ההופעה של המים לנקודת החדירה. ישנם מקרים שהזרימה של המים מגיעה לקומות תחתונות ולמרחקים גדולים. כשאתה רואה כתם רטיבות בבית, צריך לטפל במקור של הבעיה", אומר ביטלמן וגם סיב מסכים: "בנזילות מים צריך קודם כול למצוא את מקור הנזילה, לא בהכרח מקום היציאה של המים הוא בעצם המקום שבו צריך לטפל - צריך בעיקר לחפש מצבור מים גדול שעומד, סביר להניח שזה המקום הבעייתי שבו צריך לחפש את הנזילה", אומר רוזנבלום.