"שוק העבודה רחוק ב-58 אלף מועסקים מתעסוקה מלאה"

לפי הלמ"ס, שיעור האבטלה בנובמבר ירד ל-4.6%, ושיעור התעסוקה עלה ל-60.2% • שוק העבודה מתקרב לתעסוקה מלאה, בעוד הריבית לא צפויה לטפס בקרוב • לידר: "הגידול המתון בכוח הקנייה של הציבור לא מהווה איום אינפלציוני"

לשכת התעסוקה בחולון. שיעור האבטלה בנובמבר ירד ל-4.6% / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון. שיעור האבטלה בנובמבר ירד ל-4.6% / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה בחודש נובמבר ירד ב-4.6% לעומת 5.2% בחודש הקודם - כך פרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לססטיסטיקה. שיעור התעסוקה לא כולל נעדרים זמנית מעבודה כל השבוע מסיבות הקשורות לקורונה עלה ל-60.2% לעומת 58.9% בחודש הקודם. בכך, שוק העבודה מתקרב לתעסוקה מלאה, אך העלאת ריבית לא נראית באופק בהיעדר לחצי אינפלציה בישראל, בניגוד לרוב המדינות בעולם.

לדברי יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, "לאחר גידול של 92 אלף מועסקים בחודש נובמבר, שוק העבודה רחוק ב-58 אלף מועסקים בלבד מתעסוקה מלאה (או משיעור התעסוקה ב-2019). לעומת זאת, מספר המשרות הפנויות נותר על רמה גבוהה של 143 אלף משרות בנובמבר. קיימות שתי מגמות: ירידה בהיצע הפוטנציאלי של מועסקים עתידיים ובמקביל: עלייה בביקוש לעובדים על ידי הסקטור העסקי. עקב כך, העלינו את תחזית עליית השכר במודל ל-5.0% ב- 2022 מ-4.5%".

"יחד עם זאת, בינתיים סך תשלומי השכר במשק (אומדן לכוח הקנייה של משקי הבית) לא עולה בצורה משמעותית, ואפילו נמוך מהרמה אשר הייתה צפויה אלמלא משבר הקורונה. לכן, בטווח הקצר, הגידול המתון בכוח הקנייה של הציבור לא מהווה איום אינפלציוני. במבט קדימה, לחצי השכר והגעה לתעסוקה מלאה צפויים לתמוך בעלייה יותר חדה בכוח הקנייה של משקי הבית".

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים כותב כי "מספר המועסקים גדל בחודשים האחרונים בקצב מהיר, והוא חצה את זה שהיה טרם הקורונה. מספר העובדים שנעדרים זמנית מהעבודה נמוך עתה משמעותית מהתקופה שלפני הקורונה, ולהערכתנו זו אינדיקציה נוספת לכך ששוק העבודה הדוק, ובעל פוטנציאל להעצים לחצים אינפלציוניים. השכר הממוצע עתה גבוה בכעשרה אחוזים לעומת התקופה שלפני הקורונה, אך יש לזכור שחלק מעלייה זו נשחקה באינפלציה, ובעליית מחירי הנדל"ן שאינם חלק ממדד המחירים לצרכן. אנו מעריכים שלחצי השכר בשנה הקרובה יהיו בעיקר ברמות הנמוכות של השכר, ונראה עליית שכר של כ-4% גם בשנת 2022".