יבוא רכב | בלעדי

כולם רוצים מרצדס: זינוק במספר יבואני הרכב המקבילים ב-2021

מספר יבואני הרכב המקבילים צמח ב-80% בשנה החולפת • המותגים המובילים הם מרצדס וטויוטה • גורמים בענף: גם יבואני הרכב הסדירים יצטרפו לשוק היבוא המקביל

מרצדס. מותג הרכב הפופולרי בקרב היבואנים המקבילים / צילום: יח''צ
מרצדס. מותג הרכב הפופולרי בקרב היבואנים המקבילים / צילום: יח''צ

מספר יבואני הרכב המקבילים בישראל צמח בשנה החולפת בכ-80% בהשוואה לשנה שעברה. על-פי הנתונים העדכניים של משרד התחבורה, עד כה כ-34 חברות וקבוצות עסקיות קיבלו רישיון ליבוא מקביל של רכב פרטי ומסחרי, שמאפשר להם תאורטית לייבא ולמכור כמות בלתי מוגבלת של כלי רכב שמרכשים מדילרים בחו"ל ולא ישירות מיצרני הרכב.

רוב היבואנים המקבילים מחזיקים ברישיונות לייבא מספר רב של מותגי רכב כל אחד. המותג הפופולרי בקרב היבואנים המקבילים נכון להיום הוא מרצדס עם כ-27 רישיונות יבוא עקיף לרכב פרטי ומסחרי. במקום השני נמצאת טויוטה עם 16 רישיונות יבוא. למותג סקודה יש 14 מחזיקי רישיון יבוא מקביל, ולג'יפ יש 11.

יצוין כי לפחות חלק מזיכיונות היבוא הם זיכיונות "רדומים" שבהם לא מתנהלת פעילות יבוא ושיווק הלכה למעשה. בנוסף יש מספר יבואנים סקטוריאליים, שמייבאים כלי רכב ספציפית עבור גופים מסוימים, דוגמת התנועה הקיבוצית, חברות ליסינג וכדומה.

על-פי הערכות, בשנה החולפת נמכרו ביבוא עקיף כעשרת אלפים כלי רכב, מעט פחות מ-3% מכלל המכירות בשוק. אולם אם הביקוש הער לכלי רכב יימשך, הפלח עשוי להכפיל את מכירותיו בשנה הבאה.

מלבד היבואנים המקבילים רשומים נכון לסוף דצמבר למעלה מ-450 מחזיקי רישיון יבוא "זעיר" לכלי רכב, שמורשים לייבא עם 20 כלי רכב בשנה בתנאים מקלים.

בענף הרכב מעריכים כי אם מתן רישיונות היבוא החדשים על-ידי משרד התחבורה יימשך בקצב דומה לזה של 2021, "חוקי המשחק בשוק הרכב ישתנו, וגם יבואנים סדירים עשויים לבקש ולקבל רישיונות ליבוא מקביל".

יצוין כי לפי חוק שירותי הרכב, יבואן מקביל אינו חייב באחזקת מוסך או ביבוא חלפים, ואת השירות והאחריות מחויבים לתת היבואנים הסדירים של אותם מותגי רכב, שנחשבים "נציגי היצרן" בישראל. בעבר ניסו יבואנים לערער משפטית על התקנות, שמחייבות אותם לשאת בעלות השירות לכלי רכב שלא מיובאים על-ידם, אולם הפסידו בבית המשפט.