לפיד: הוכחנו מודיעינית לעולם שאיראן מרמה, נפעל לבד אם יהיה צורך

בדיון שנערך היום בוועדת החוץ והביטחון אמר שר החוץ לפיד כי "איראן מרמה את העולם באופן שיטתי. כל מה שמעניין אותם זה שיוסרו סנקציות ויוזרמו מיליארדי דולרים לתוכנית הגרעין, לחיזבאללה, לסוריה, לעיראק, לרשת הטרור שהם פרשו בכל העולם" • יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק: "הפעילות המדינית היא משמעותית על מנת לרתום את הקהילה הבינלאומית להבין כי איראן איננה רק בעיה של ישראל - היא בעיה של העולם המערבי כולו"

שר החוץ יאיר לפיד וח''כ רם בן ברק בדיון בוועדת החוץ והביטחון / צילום: משרד החוץ
שר החוץ יאיר לפיד וח''כ רם בן ברק בדיון בוועדת החוץ והביטחון / צילום: משרד החוץ

שר החוץ יאיר לפיד הפגין היום (ב') בוועדת החוץ והביטחון קו אקטיבי ונוקשה כלפי איראן והאפשרות לחזרתה להסכם הגרעין. לדברי לפיד, "הצגנו בפני בעלי בריתנו לא מעט חומר מודיעיני קשיח שמוכיח שאיראן מרמה את העולם ואת הנושאים ונותנים איתה. אנחנו לא מתנגדים לכל הסכם, אנחנו מתנגדים להסכם בלי אפשרות פיקוח אמיתית על איראן. אנחנו כמובן מעדיפים לפעול בשיתוף פעולה בינ"ל, אבל אם צריך - נפעל לבד".

לפיד ציין כי היום מתחדשות שיחות הגרעין בוינה וכי זה האתגר המרכזי של מדיניות החוץ והביטחון הישראלית - למנוע את הגרעין האיראני. הוא סיפר כי בחודשים האחרונים התנהל דיאלוג אינטנסיבי עם כל המדינות המעורבות במשא ומתן - בעיקר עם ארה"ב, אבל לא רק. "הייתי במוסקבה, בפריז, בלונדון, כמובן בוושינגטון. אמרנו לכולם באופן ברור. ישראל לא תתן לאיראן להפוך למדינת סף גרעינית. אנחנו מעדיפים כמובן לפעול בשיתוף פעולה בינלאומי, אבל אם צריך - נפעל לבד. נגן בכוחות עצמנו על ביטחוננו", כך לפיד.

"הצגנו בפני בעלי בריתנו לא מעט מודיעין קשיח. לא רק דעות ועמדות, אלא חומר מודיעיני שמוכיח שאיראן מרמה את העולם באופן לגמרי שיטתי. כל מה שמעניין אותם זה שיוסרו סנקציות ויוזרמו מיליארדי דולרים לתוכנית הגרעין, לחיזבאללה, לסוריה, לעיראק, לרשת הטרור שהם פרשו בכל העולם. ישראל לא מתנגדת לכל הסכם. הסכם טוב הוא טוב. אנחנו מתנגדים להסכם שאין בו אפשרות לפיקוח אמיתי לא על תוכנית הגרעין האיראנית, לא על הכסף האיראני, ולא על רשת הטרור האיראנית".

יו"ר ועדת החוץ הביטחון, ח"כ רם בן ברק, אמר כי "נוטים לחשוב כי הביטחון הלאומי מורכב ממרכיבי הביטחון בלבד. אך למדיניות החוץ יש נדבך מרכזי בביטחון הלאומי ומשפיע ישירות על עיצוב המפה האסטרטגית של מדינת ישראל. באיראן, שהיא האתגר המרכזי של מדינת ישראל, נלחמים לא רק בכוח ובתחבולות. הפעילות המדינית היא משמעותית על מנת לרתום את הקהילה הבינלאומית להבין כי איראן איננה רק בעיה של ישראל - היא בעיה של העולם המערבי כולו. כולנו מעדיפים לפרק את הפצצה בדרכים דיפלומטיות, כשהאופציה הצבאית היא האחרונה המחסנית".

בן ברק טען בין השאר כי משרד החוץ סבל ממה שכינה "הזנחה זדונית" והוסיף כי הפעילות הדיפלומטית של אנשי מערך החוץ כוללת מאבק מתמיד ויומיומי בזירה הבינלאומית נגד החלטות ותופעות אנטי ישראליות, ואנשי המשרד מקדמים פעילות מדינית וכלכלית בכל רחבי הגלובוס.