שפיר הנדסה | בלעדי

האיום של המדינה על המחצבה הגדולה של שפיר, וסיבוב הפרסה

משרד האנרגיה שקל לשלול את רישיון החציבה של חברת שפיר במחצבת ורד עירון - אחת המחצבות הגדולות בישראל • זאת לאחר שהתגלה כי החציבה גלשה לאזור שאיננו מוגדר בתוך שטח הרישיון של החברה • איך הסיפור נסגר בקנס של 50 אלף שקל?

מחצבה בשהם / צילום: שלומי יוסף
מחצבה בשהם / צילום: שלומי יוסף

המפקח על המכרות במשרד האנרגיה, שארבל שחאדה, שקל לפני מספר שנים לשלול את רישיון החציבה של חברת שפיר במחצבת ורד עירון שבוואדי ערה. מדובר באחת המחצבות הגדולות בישראל, שבה מופק אבן שמשמש בעיקר לייצור חצץ.

שלילת רישיון היא צעד יוצא דופן, שהמדינה ממעטת לקיימו, הן לאור ההשלכות הכלכליות העצומות על מחזיקי הרישיון, והן בשל העובדה שהליך זה עשוי לגרור השבתה של מחצבות לתקופה ארוכה. ההליך מול שפיר התנהל לאחר שהתגלה בבדיקה, שבוצעה ככל הנראה על ידי רשות מקרקעי ישראל, כי באזור מסוים נעשתה חריגה, והחציבה גלשה לאזור שאיננו מוגדר בתוך שטח הרישיון שמחזיקה בידה החברה.

לאחר הליך הבירור שקיים שחאדה, הוחלט לבסוף כי הסנקציה היחידה שתוטל על החברה תהיה חילוט ערבות בגובה 50 אלף שקל שהחברה העמידה כחלק מההליך. כיום החברה ממשיכה להפעיל את המחצבה. רישיון החציבה מתחדש מדי שנה כשר מי שאחראי עליו הוא אגף המכרות שבמשרד האנרגיה. לצד מחצבה זו שפיר מנהלת עוד שלוש מחצבות בישראל.

"החלטה לקונית ובלתי סבירה"

אף שמדובר בהליך שהתקיים לפני כארבע שנים, דבר קיומו לא דווח מעולם על ידי מי מהצדדים. הוא נחשף רק כעת על ידי שפיר עצמה, כמעט במקרה, כחלק מהליך משפטי שבמסגרתו שפיר מבקשת דווקא למנוע פרסום מידע לגבי התנהלותה מול הרגולטורים.

תחילת ההליך בבקשת חופש מידע שהגישה בקיץ האחרון עמותת "הצלחה" באמצעות היועץ המשפטי של העמותה, עו"ד אלעד מן, למשרד האנרגיה ולמשרדי ממשלה אחרים, למסור לידיהם מידע מקיף על הפיקוח הרגולטורי על שפיר שהפכה בשנים האחרונות לשחקן משמעותי במשק, וכמי שזכתה במכרזים ממשלתיים רבים. בין היתר ביקשו בהצלחה לקבל פירוט פגישות עם דרגים מקצועיים, שמות משתתפים, תוך ציון מועדי הפגישות ועוד. בשפיר התנגדו למסירת המידע, אך באוקטובר האחרון משרד האנרגיה החליטו לדחות באופן חלקי את עמדת שפיר ולמסור פרטים רבים שנתבקשו לרבות סיכומי פגישות ועוד.

בשפיר לא הסכימו לקבל את עמדת משרד האנרגיה ולפני מספר שבועות הגישו עתירה מינהלית נגד משרד האנרגיה. בעתירתם נתבקש בית המשפט לבטל את החלטת משרד האנרגיה, שמכונה בעתירה "לקונית" ו"בלתי סבירה".

בין היתר נכתב כי, "הפגישות (עם שחאדה. ג"ל) שאת סיכומיהן החליט משרד האנרגיה למסור התקיימו במסגרת הפיקוח הרגולטורי של משרד האנרגיה על פעילותה של שפיר בתחום החציבה, ומטבע הדברים סיכומיהן מכילים מידע רגיש אשר חשיפתו לציבור עשויה לשמש את מתחריה של שפיר". בחברה אף טענו כי במשרד האנרגיה מסרו מידע שכלל לא נתבקשו, היות ששחאדה לא נחשב דרג מקצועי בכיר (במשרד האנרגיה טוענים כי זה לא נכון. ג"ל).

"המידע אליו חשוף המפקח הוא מידע רגיש ביותר וכי ההצדקה היחידה לחשיפה זו נובעת מהצורך בפיקוח רגולטורי", נטען עוד בעתירה שכחלק ממנה, כאמור, מוזכר המקרה במחצבת ורד (בעתירה לא מוזכר שם המחצבה. ג"ל). "במהלך הבירור בחן המפקח את האפשרות להטיל אל שפיר סנקציה מנהלית דרקונית בדמות ביטול רישיון החציבה אשר לו הייתה מתממשת היא הייתה גורמת לשפיר נזק כלכלי כבד ביותר, בהיקף מוערך של מאוד מיליוני שקלים", נכתב בעתירה.

עוד נכתב כי בסוף הליך הבירור הוחלט, "שלא לבטל את רישיון החציבה ותחת זאת הוטל על שפיר לשלם סכום כספי כעירבון למילוי התחייבויותיה", וזאת כאמור בהיקף של 50 אלף שקל. לדברי החברה, היות שמדובר בממצאים רגישים, אין למסור פרטים כחלק מהליך זה. המשך בירור העתירה נקבע לפברואר 2022.

מחברת שפיר נמסר: "שפיר מתנגדת לשימוש הפסול שנעשה לעיתים בחוק חופש המידע כאמצעי לריגול עסקי בין מתחרים, ומכאן עתירתה. המסמכים (שמועדם מלפני כחמש שנים), בהם מדובר הוגשו במלואם לבית המשפט, ולא ניתן לקרוא את האמור בעתירה במנותק מהם. מעבר לכך אין באפשרות שפיר להתייחס בעוד ההליך המשפטי תלוי ועומד. יצוין כי שפיר עומדת בכל חובות הדיווח על פי כל דין".