הופקדה תוכנית להקמת שכונה חדשה במתחם הבסיס הצבאי בסטלה מאריס בחיפה

התוכנית כוללת 460 יח"ד במבנים בגובה 5-15 קומות וטיילת ציבורית • מבנים בבסיס הצבאי ישומרו • מתוך כלל יחידות הדיור, 115 יוקצו עבור דירות קטנות

השכונה החדשה במתחם סטלה מאריס בחיפה / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלים
השכונה החדשה במתחם סטלה מאריס בחיפה / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה אישרה להפקדה תוכנית להקמת שכונת מגורים במתחם "מחנה זאב", המחנה הצבאי שמתפנה בסטלה מאריס בחיפה. התוכנית, שביוזמת רשות מקרקעי ישראל, הינה על שטח כולל של 50 דונם, והיא ממוקמת בסמוך לשכונות כרמל צרפתי ורמת שאול, על קו רכס הכרמל המערבי בשטח הבסיס הצבאי המתפנה, מצפון לרחוב טשרניחובסקי וממזרח לרכבל ולכנסיית הכרמליתים.

התוכנית כוללת 460 יחידות דיור במבנים בגובה של 5-15 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, 115 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף, התוכנית כוללת הקמת טיילת ציבורית בשטח של כ-13 דונם שתשלב מבני ציבור, מסחר ותיירות. הוועדה קבעה הוראות שימור בנוגע ל-4 מבני שימור של בונקרים ועמדות ששימשו את הצבא הבריטי מתקופת המנדט.

מאחר ומדובר בתוכנית הממוקמת על קו הרכס, הושם דגש על בינוי המשתלב בקו הרכס הכרמל, זאת כדי שלשמור על נוף הרכס מכיוון העיר התחתית ומטיילת בת גלים. ברחוב טשרניחובסקי, הציר הראשי של הכרמל הצרפתי, מתוכננת בנייה גבוהה יותר שתשלב חזית מסחרית וכיכר ציבורית. כל המרפסות בפרויקט יפנו לכיוון הרכס והחניות יהיו בתת הקרקע.

יש לציין כי התוכנית לפינוי ובנייה במחנה זאב מתגלגלת במוסדות התיכנון כבר למעלה מ-15 שנים. גרסא מוקדמת של התוכנית אושרה ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כבר ב-2005. בשנת 2011 פנו תושבים מאזור הכרמל המערבי בחיפה לבית המשפט העליון כשביקשו לערור נגד פסק הדין של בית משפט המנהלי בחיפה, שאישר את הקמת הפרויקט במחנה זאב. הטענה העיקרית היתה שיש לשמר את השטח פתוח ולא לבנות עליו.

התוכנית נערכה על ידי משרד האדריכלים דרמן ורבקל.