ועד עובדי בנק ישראל: ההנהלה ממדרת אותנו

דיון המועצה המנהלית של בנק ישראל התקיים לפני כחודש, אבל לטענת ועד העובדים הפרוטוקולים נחשפו רק לאחר הפרסום בגלובס על מחאת העובדים • כבר תקופה שהוועד נאבק על הכנסת נציג לדיוני המועצה, בטענה שבמהלך הישיבות עולים נושאים הנוגעים באופן ישיר לתחום אחריותם

בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל
בנק ישראל בירושלים / צילום: אורית דיל

דיון המועצה המנהלית של בנק ישראל התקיים לפני כמעט חודש, ב-2 בדצמבר. אבל לטענת ועד העובדים של הבנק, הפרוטוקולים מהישיבה התעכבו ימים ארוכים ונחשפו באתר רק לאחר הפרסום בגלובס על מחאת העובדים בתחילת החודש. כבר תקופה שוועד העובדים של בנק ישראל נאבק על הכנסת נציג מטעמם לדיוני המועצה המנהלית. בוועד העובדים טוענים כי במהלך הישיבות עולים נושאים הנוגעים באופן ישיר לתחום אחריותם, כמו יחסי עובדים ותנאים, מה שמחייב כאמור השתתפות של נציג מטעמם בדיונים.

הפרוטוקול שנמחק

לאחר העלאת הטענות בפני נציגי בנק ישראל, גלובס חיפש את הפרוטוקול, אך ללא הועיל. הוא הורד מהאתר מסיבה לא ברורה. לאחר ששאלנו את בנק ישראל מדוע הפרוטוקול הוסר, הוא הועלה מחדש באתר תוך דקות אחדות.

בחזרה לטענות הוועד: עולה השאלה האם אחרון העובדים אמור להחשף לישיבות המועצה שמפקחת על בנק ישראל? לפי הוועד התשובה היא חיובית.

לדברי הוועד, הפרוטוקולים מהדיונים אמנם מתפרסמים, כנדרש בחוק, אך הם מחסירים מידע נחוץ בעקבות פרצה שמאפשרת פרסום של "רוח הדיון" ולא בהכרח את הדיון עצמו. האם יש לטענה הזו בסיס? בפרוטוקול האחרון של ישיבת המועצה, נכתב כי "בסוף הישיבה נערכה ישיבה סגורה של המועצה עם הנגיד ועם המנכ"לית ושבה הוצגה בקשה לטפל בפיגור של הצגת הפרוטוקולים והנגיד הבטיח לפעול בעניין באופן אישי".

כאמור, לטענת העובדים דיוני המועצה המינהלית נוגעים בנושאים רגישים הנוגעים לוועד העובדים. כראייה הם מביאים מקרה שהועלה בפרוטוקול האחרון. יו"ר המועצה שאל את נגיד בנק ישראל, הפרופ’ אמיר ירון, האם כל העובדים בבנק בתפוקה מלאה. הנגיד מצידו, ציין שהבנק מנסה "להשתמש" בעובדים לצורך פעילויות חדשות. כלומר, הסטת עובדים ממחלקות פחות פעילות למחלקות צומחות יותר.

"יחסי עבודה מתקיימים באופן שוטף בין הנהלה לעובדים. לא בין הנהלה לבין עצמה", תקפו בוועד העובדים של בנק ישראל. "אם קיים נושא רגיש העלול להשפיע עלינו, הרי שמן הראוי לדון או לשתף בו את נציגות העובדים".

"המועצה מזמנת את מי שנדרש"

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "תפקידה של המועצה המינהלית הוא לפקח על ההתנהלות התקינה והיעילה של הבנק, והרכב חבריה קבוע בחוק. המועצה מזמנת לדיונים המקצועיים שלה את מי שנדרש לצורך אותם דיונים, בכפוף לשיקול דעתה הבלעדי".