לא די לה: משק אנרגיה תרכוש החזקות משקי הקיבוצים בדליה אנרגיה תמורת 1.32 מיליארד שקל

עסקת בעלי העניין תתבצע בהחלפת מניות ותשקף שווי של 623 מיליון שקל למשק אנרגיה, שתקצה לבעלת השליטה בה 68% ממניותיה • מלבד החזקה של כ-40.7% בדליה אנרגיה תמכור משקי הקיבוצים גם את החזקותיה בחברות מי-רם תשתיות חשמל ותיקום תקשורת, ופעילות בתחום הסחר בחשמל

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

חברת משק אנרגיה  הציבורית סיכמה על רכישת פעילות האנרגיה של בעלי השליטה בה - משקי הקיבוצים - בעסקת מניות. במסגרת העסקה תרכוש משק אנרגיה את החזקות משקי הקיבוצים בתחנת הכוח דליה אנרגיה ובחברת מי-רם תשתיות חשמל, וכן פעילות בתחום הסחר בחשמל.

ההחזקות הנרכשות כוללות 40.67% ממניות דליה אנרגיה, 50% ממניות מי-רם, 100% ממניות חברת תיקום תקשורת וכן כל הזכויות והחובות של משקי הקיבוצים בהסכמים שנחתמו עם ספקי חשמל פרטיים. על פי מתווה העסקה, תקצה משק אנרגיה למשקי הקיבוצים 68% ממניותיה, בתמורה לפעילויות הנרכשות.

יחס החלפה זה משקף למשק אנרגיה שווי של 623 מיליון שקל ולפעילויות הנרכשות שווי כולל של 1.321 מיליארד שקל. מדובר בשווי של 1.293 להחזקה (40.67%) בדליה אנרגיה ועוד 28 מיליון שקל לשאר רכיבי הפעילות הנרכשת.

לדברי משק אנרגיה, השווי שנקבע בעסקה תואם את טווח הערכת השווי שקיבלה הוועדה המיוחדת שלה מיועציה הכלכליים. הוא גוזר לחברת דליה אנרגיה כולה שווי של 3.18 מיליארד שקל, אשר נמוך מהשוויים שלפיהם ביקשה להנפיק בתחילת 2021.

משק אנרגיה עוסקת בתחום האנרגיות המתחדשות בישראל, והיא הונפקה בבורסה בתל אביב ביוני 2020. החברה פועלת בשלל תחומי האנרגיה המתחדשת, וביניהם פרויקטים סולאריים קרקעיים רחבי-היקף; מתקנים סולאריים על גבי גגות; מערכות צפות על גבי מאגרים ודפנותיהם; מערכות אגירה ותשתית לתחבורה חשמלית.

שמונה ארגוני קניות של הקיבוצים והמושבים, ובהם משקי הקיבוצים עצמו, מחזיקים כיום ב-52.2% ממניות משק אנרגיה. בחברה צופים כי הרכישה תייצר לה תזרים הכנסות שיגדיל משמעותית את גמישותה הפיננסית ואת יכולתה להרחיב את פעילותה בתחום האנרגיה המתחדשת ובתחומים נוספים.

"תהפוך לקבוצת אנרגיה מהגדולות בישראל"

חן מלמד, מנכ"ל משק אנרגיה, מסר כי "לכשתושלם רכישת החזקות משקי הקיבוצים בדליה אנרגיה תהפוך משק אנרגיה לקבוצת אנרגיה מהגדולות בישראל, שפעילותה כוללת ייצור ואגירת חשמל הן מאנרגיה מתחדשת והן מגז טבעי, אספקת חשמל, פריסת תשתיות והטענת רכבים חשמליים. אנו בטוחים שהמהלך ייצר ערך רב למשקיעים ויגדיל את התחרות במשק האנרגיה הישראלי, לטובת הלקוחות והמשק".

דליה אנרגיה מחזיקה בתחנת הכוח הפרטית דליה באתר צפית שבשפלת יהודה. תחנת הכוח היא מהגדולות בישראל ומייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק כולל של 912 מגוואט, המסופק לחברת החשמל ולצרכנים פרטיים.

משקי הקיבוצים הוא ארגון החזקות שמטרתו בניית פעילויות המקנות ערך מוסף אסטרטגי לבעליו. הארגון הוא אגודה שיתופית חקלאית שהוקמה בשנת 1996, וכולל כיום כ-280 קיבוצים מכל הזרמים ומושבים שיתופיים.

אגודת משקי הקיבוצים מחזיקה כיום ב-6.56% ממניות משק אנרגיה, והיא צד להסכם עם בעלי מניות אחרים, גם הם ארגונים כלכליים של הקיבוצים. ככל שתושלם העסקה, צפויה משקי הקיבוצים להיות בעלת המניות העיקרית במשק אנרגיה - לנוכח השווי העצום של החזקותיה בדליה.

את המו"מ עם משקי הקיבוצים ניהלה משק אנרגיה באמצעות ועדה מיוחדת בלתי תלויה שמינה דירקטוריון החברה. בראשה עמדה הדירקטורית החיצונית יעל אנדורן, והוועדה כללה גם את הדח"צית ורדה קלל ואת הדירקטורית הבלתי תלויה דורית בן סימון.

בתום כשישה חודשים חתמו ביום ג' הצדדים על הסכמי המכירה. את הרוכשת, משק אנרגיה, ליוו בעסקה עוה"ד ניר דאש ויותם קליימן ממשרד הרצוג פוקס נאמן. 

הוועדה הבלתי תלויה של משק אנרגיה הסתייעה בעוה"ד ליאור פורת ואורי הלר ממשרד גורניצקי ושות' ובחברת הייעוץ הכלכלי MNS. את משקי הקיבוצים ליוו עו"ד עוזי מור ממשרד ליפא מאיר ושות' ובצד הפיננסי חברת הייעוץ תאסק.

משק אנרגיה נסחרה לאחר העסקה בבורסה לפי שווי של כ-700 מיליון שקל, המשקף עלייה של כ-50% מאז הנפקת החברה ביוני אשתקד.

דליה ביקשה שווי גבוה - וההנפקה בוטלה

דליה אנרגיה ניסתה גם היא להנפיק את מניותיה לציבור, ובחודש פברואר 2021 אף פרסמה תשקיף. בחברה קיוו להשלים את ההנפקה לפי שווי של 5 מיליארד שקל "לפני הכסף", ואף לשלב במסגרתה הצעת מכר של בעלות מניותיה בהיקף של כחצי מיליארד שקל. בהמשך, הבינו בחברה כי שווי זה גבוה מדי ביחס למחיר שמוכן השוק לשלם, והסכימו להפחית את השווי לפני הכסף לכ-4 מיליארד שקל.

אולם גם שווי זה היה גבוה לתפיסת הגופים המוסדיים, שהציבו לחברה רף מקסימלי של כ-3.5 מיליארד שקל בלבד. לרף זה התנגדו חלק מבעלי המניות, ועקב כך בוטלה ההנפקה. כעת, מוכרת כאמור אגודת משקי הקיבוצים את החלק שלה בחברה לפי שווי נמוך עוד יותר, של 3.18 מיליארד שקל.

בעת ההחלטה על ביטול ההנפקה מסרה דליה אנרגיה, כי "בעלי המניות בדליה אנרגיה מאמינים במימוש פוטנציאל ההשבחה החזק של החברה, המתבסס על היכרותם המעמיקה את החברה ופעילותה. לפיכך, דליה אנרגיה קיבלה החלטה שלא להנפיק את החברה בשווי הנמוך מהשווי הריאלי להערכתה ולדחות המהלך למועד אחר".

דליה אנרגיה, שנוסדה ב-2005, מוחזקת בידי משקי הקיבוצים (40.67%), דניאל חוסידמן וצבי ברק (20%), משפחת ג'ורג' חורש (8.67%), קרן תש"י (5%) וחברת חירם אפסילון (25.66%) של משפחת לנדאו והיזמים המקוריים של דליה.

עוה״ד אסתר קורן ויפעת שפטל ממשרד גרוס לצד עוזי מור וצורי לביא ממשרד ליפא, ייצגו את משקי הקיבוצים.