בתזמון רגיש: קושי למלרן בגביית חוב בסך 15 מיליון שקל מחברת בנייה

חברת מחאמיד תופיק שנקלעה לקשיים התקשרה עם חברת האשראי החוץ-בנקאי של ריאן מואנד "ימים ספורים" לפני שפנתה לביהמ"ש בבקשה לצו עיכוב הליכים • מלרן נמצאת כיום במהלך לגיוס אג"ח, אך בחברה אופטימיים לגבי החזר החוב: "סיכויי הגבייה  גבוהים, בין היתר נוכח טיב הבטוחות"

ריאן מואנד - מלרן פרויקטים / צילום: איל יצהר
ריאן מואנד - מלרן פרויקטים / צילום: איל יצהר

על רקע הנפקת אג"ח בהיקף של עד 125 מיליון שקל שמבצעת בימים אלה חברת האשראי החוץ-בנקאי מלרן פרויקטים , בולט עדכון שלה מהימים האחרונים, המעלה סימני שאלה בקשר להחזר חוב בהיקף של 15 מיליון שקל מחברת הבנייה מחאמיד תופיק, שנקלעה לקשיים וקיבלה מביהמ"ש צו עיכוב הליכים זמני.

פרוטוקול הדיון המשפטי בעניינה של מחאמיד תופיק חושף את תזמון ההתקשרות הלא מוצלח של מלרן עם מחאמיד תופיק, "ימים ספורים" לפני פניית החברה לביהמ"ש.

לצד זאת הוא חושף גם כי בשל סמיכות מועד ההסכם מול מלרן למתן הצו מביהמ"ש, הוא מומש באופן חלקי בלבד, כך שהנזק הפוטנציאלי למלרן, אם יתממש, עשוי להיות מצומצם ביחס לסכום המימון המקורי שנחתם בין הצדדים, בהיקף של 40 מיליון שקל.

למרות הספקות לגבי עתיד החובות של מחאמיד תופיק, כפי שעולה נוכח הגעתה לפתחו של ביהמ"ש, במלרן אופטימיים לגבי התחייבויות מחאמיד תופיק כלפיה, ומעריכים כי "סיכויי גביית החוב גבוהים, וזאת בין היתר נוכח טיב הבטוחות" שהועמדו למלרן מצידה של מחאמיד תופיק.

אותן בטוחות כוללות בין היתר "שעבוד קבוע בדרגה ראשונה, ללא הגבלה בסכום, על נכסי נדל"ן בבעלות בעלי מניות הקבלן וכן בבעלות ערבים נוספים לחוב, ובערבות מתמדת ללא הגבלה בסכום של בעלי מניות הקבלן ושל צדדים שלישיים נוספים".

זאת ועוד, עו"ד איתן ארז, שייצג את מלרן בדיון, ציין כי מלרן בוחנת את הבקשה להזרמת יתרת סכום ההלוואה, "כנגד הסכם חתום ורישום שעבודים", וכן "הענקת סטטוס של הוצאות פירוק לאותם 25 מיליון שקל נוספים".

גם בחברת S&P מעלות לא צופים נזק גדול למלרן מהיקלעותה של מחאמיד תופיק לקשיים, הגם שסבורים שם כי החזר החוב למלרן עשוי להתעכב.

לקראת גיוס האג"ח של מלרן אישררה מעלות את דירוג החוב שלה, ברמה של A מינוס, תוך שהעריכה, כי "הון החברה מספק על מנת לספוג את ההשלכות האפשריות" - הודות לבטוחות החזקות והערבויות האישיות. לצד זאת במעלות צופים, כי "הליך הגבייה או מימוש אפשרי של בטוחות עשוי שלא להיות מיידי".

היקף החובות של מחאמיד מוערך ב-370 מיליון שקל

היקף החוב של מחאמיד תופיק למלרן קרוב לרווח הנקי שהציגה מלרן בסיכום שנת 2020 (כ-17 מיליון שקל), ומהווה חלק משמעותי מרווחיה לתשעת החודשים הראשונים של 2021, שהצטברו ליותר מ-21 מיליון שקל.

מפרוטוקול הדיון בעניינה של מחאמיד תופיק עולה, כי מדובר בחברה בעלת פעילות רחבת-היקף, עם למעלה מ-1,000 דירות שצריכות להימסר לרוכשיהן, ובהתאם לכך גם היקף חובותיה, שהערכה ראשונית לגביהם נקבה בסכום של כ-370 מיליון שקל. בעל החוב העיקרי הוא בנק הפועלים, עם חוב כלפיו של יותר מ-100 מיליון שקל.

לפי אתר האינטרנט של מחאמיד תופיק, הנושאת את שם המייסד שלה, היא הוקמה בשנת 1984 ומאז הספיקה להתמחות בבניית מבני ציבור שונים דוגמת בתי ספר וקריות חינוך, תחנות רכבת, בנייה רוויה, צמודת-קרקע ומגדלי מגורים, ועוד.

מלרן, שבשליטת המנכ"ל והמייסד ריאן מואנד, נוסדה בשנת 2008 ופעילותה מתמקדת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בעיקר במגזר הערבי. יו"ר החברה הוא דוד גרנות, בעבר מנכ"ל הבנק הבינלאומי ויו"ר חברת הנדל"ן סקורפיו שקרסה.

פעילותה העיקרית של מלרן היא "מתן אשראי כנגד קבלת ממסרים דחויים (צ'קים דחויים), ברובם כאלה שנכתבו על ידי צדדים שלישיים, המוסבים לטובת החברה (ניכיון צ'קים), וכן במתן אשראי כנגד תשלום בממסרים דחויים עצמיים, תוך שהאשראי כאמור מובטח, לפי העניין, בבטוחות נדל"ן או נכסים אחרים".

בחודשים האחרונים סיכמה מלרן על הקצאת כ-13% מהון החברה לידי דיסקונט קפיטל, זרוע הפעילות הריאלית של בנק דיסקונט, תמורת כ-47 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 13.5 שקל - שהיה גבוה בכ-12% ממחיר השוק של המניה באותה עת.

מאז שחתמו הצדדים על מזכר הבנות בחודש אוגוסט, ועד כה,  התחזקה מניית מלרן בכ-25%, ובשנה האחרונה היא מציגה טיפוס של כ-40% בערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי שוק הנע סביב כ-400 מיליון שקל.

הרחבת תיק האשראי הקפיצה את התוצאות

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 מלרן נהנתה מהרחבת תיק האשראי שלה, כך שהכנסותיה לתקופה זו עלו ב-40% כמעט והגיעו ל-57 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ב-45% והסתכם ביותר מ-21 מיליון שקל.

בימים הקרובים צפויים להתכנס בעלי המניות של מלרן, בין היתר לצורך אישור תיקון מדיניות התגמול של החברה. התיקון כולל בין היתר העלאת תקרת התגמול ההוני ליו"ר ולמנכ"ל, משש לעשר משכורות, הוספת אפשרות למענקים לנושאי משרה, הגדלת היקף ההקצאה המקסימלי לכלל נושאי המשרה בחברה ועדכון היחס בין רכיבים משתנים וקבועים בתגמולים לנושאי משרה.