"מבקשים לשנות את כללי המשחק": תיקון חדש לחוק במסגרת המאבק נגד עוקץ הקשישים

השרות אורנה ברביבאי ומירב כהן פרסמו היום תיקון לחוק שנועד לעצור את העברת הכספים מחברות האשראי לחברות המעורבות בעוקץ קשישים • על פי התיקון לחוק, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן תוסמך לקבוע כי עוסק הוא מפר בנסיבות מחמירות, ותוכל להעביר מידע על כך באופן ישיר לחברות האשראי

השרה מירב כהן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
השרה מירב כהן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והשרה לשוויון חברתי מירב כהן, בשיתוף עם שר המשפטים גדעון סער והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, פרסמו היום (ד') תיקון לחוק שנועד לעצור את העברת הכספים מחברות האשראי לחברות המעורבות בעוקץ קשישים, וכן שמונע מאותם עוקצים להשתמש בחוק ההוצאה לפועל נגד צרכנים. על פי התיקון לחוק, תוסמך הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן לקבוע כי עוסק הוא מפר בנסיבות מחמירות, ותוסמך להעביר מידע על כך באופן ישיר לחברות האשראי. מרגע קבלת הודעה זו, יופסקו שירותי הסליקה עבור אותו עוסק ויופסקו כל פעולות התשלום לטובתו.

השר גדעון סער / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 השר גדעון סער / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

יחד עם זאת פורסם תיקון נוסף, תיקון לחוק ההוצאה לפועל, הקובע כי חובות שיצטברו עבור עוסק שסומן כמפר בנסיבות מחמירות לא יובילו לפתיחת תיקי הוצאה לפועל נגד החייב, וכן ייסגרו תיקים פעילים המתנהלים בהוצאה לפועל לטובתו של העוסק לגביו נקבע כי הוא מפר בנסיבות מחמירות. בנוסף יעוכבו כספים והליכים לטובתו של זוכה, מרגע קבלת הודעת הכוונה ועד לקבלת החלטה סופית בעניינו.

החקיקה החדשה מתפרסמת היום להערות הציבור על רקע החלטת הממשלה הקודמת באוקטובר 2020 לאשר תוכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים במיוחד בעידן משבר הקורונה. כעת, בהתאם להחלטת הממשלה, יזמו שרת הכלכלה, השרה לשוויון חברתי ושר המשפטים תיקון חוק העוסק בחיזוק האכיפה מול אותם עסקים.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
 שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, אמרה לקראת קידום החוק כי "מדובר בכלי משמעותי שמטרתו לשים סוף לתופעה של עוקץ קשישים ואוכלוסיות פגיעות. אי העברת כספים מחברות האשראי לעסקים ותיקוני החקיקה בהקשרי ההוצאה לפועל, הם חלק מתוכנית חברתית רחבה לחיזוק מעמדם של האזרחים הוותיקים בישראל. משרד הכלכלה והתעשייה יגביר את האכיפה באמצעות הרשות להגנת הצרכן על מנת להבטיח את הביטחון של הציבור, גם בהקשרי צרכנות".

לדברי השרה לשוויון חברתי, מירב כהן "על מנת להרתיע נוכלים אנחנו מקדמים שורה של תיקוני חקיקה שמטרתם הגברת האכיפה והענישה. כיום מדינת ישראל היא בגדר 'גן עדן לנוכלים' שכן רובם מצליחים להתחמק מעונש ומי שלרוב משלמות את המחיר הן אוכלוסיות מוחלשות. אני עוסקת בנושא הזה מספר שנים והעשייה שלנו תרמה לכך ששורה של חברות עושק פשטו את הרגל ונסגרו, וכעת אנו מבקשים לשנות את כללי המשחק, כך שחברות האשראי יהיו מחויבות לעצור את הסליקה לחברות שהורשעו בעושק, ובאמצעות כך לחזק את הצרכנים המוחלשים".