והרי התחזית: הבורסה תמשיך לעלות, הדולר יישאר חלש והנדל"ן ימשיך להיות השקעה אטרקטיבית

על רקע הגאות בשוקי המניות בשנה החולפת, צופים בתי ההשקעות והאנליסטים כי המגמה החיובית תימשך ב-2022, גם אם בעוצמה פחותה • עוד הם מעריכים, כי הריבית תעלה במעט, האינפלציה תעמוד על כ-2% והדולר יתקשה להתאושש • סקטור מומלץ להשקעה: מניות הבנקים

בורסת ת''א / צילום: שלומי יוסף
בורסת ת''א / צילום: שלומי יוסף

שנת 2021 - שנת המשך ההתאוששות של השווקים ממשבר הקורונה שפקד את הבורסות בעולם בתחילת השנה שקדמה לה - מסתיימת בקול תרועה רמה בכל הנוגע לביצועי הבורסות בארץ ובעולם, שזינקו בשיעורים חדים והגיעו לרמות שיא חדשות.

אומנם כמעט מדי שנה מתרחשים אירועים בשוק שמפתיעים את המשקיעים, כמו גם את האנליסטים, מנהלי ההשקעות והכלכלנים, אולם מאז התפרצות משבר הקורונה במרץ אשתקד, נראה כי הניסיון לחזות את כיוון השווקים הפך לאתגר גדול יותר מבעבר, לנוכח תעתועי הווירוס המסתורי, המתפשט ומתכווץ ללא יכולת לחזות את כיוונו ואת דרכי התפתחותו.

כמעט כמו קודמתה, גם 2021 הייתה שנה תנודתית עם שלל דרמות ואירועים - שבמרכזן עדיין ניצב וירוס הקורונה, שהשפעותיו ייצרו תנועות אקורדיון במשקים ובכלכלות בארץ ובעולם - של שחרור הפעילות המשקית ממגבלות, או צמצומה, בהתאם להיקפי התפשטותו בקרב האוכלוסיה.

הפספוסים הגדולים של האנליסטים ב-2021 

שנת 2021 נפתחה עם חששות כבדים לגבי צמיחת המשק וההשפעה על פעילות החברות הנסחרות, זאת נוכח סגר הדוק שהוטל בסוף דצמבר 2020, בעקבות התגברות גל תחלואה באותה עת בארץ, כמו גם במקומות אחרים בעולם. בהתאם, התחזיות הכלכליות שפורסמו באותה עת ובתחילתה של 2021 הציגו נתונים שמרניים לגבי צמיחת המשק בישראל.

בהמשך הגיע מה שנראה כהשתלטות מסוימת על התפשטות הנגיף - עם התרחבות היקפי החיסון, ולצד המשך תמיכת הממשלות והבנקים המרכזיים בשווקים ובפעילות הכלכלית וסביבת הריבית הנמוכה, תמכו כל אלה בשוקי ההון, כמו גם בפעילות הכלכלית הריאלית.

רגע לפני סיומה של 2021 האקורדיון שוב מתכווץ, עם ההתפשטות האגרסיבית של זן האומיקרון, המעיב על המשך הפעילות במשק, והמשקיעים בארץ ובעולם נכנסים לשנת 2022 כששוב מלווים אותם לא מעט סימני שאלה.

עם סיומה של עוד שנה יוצאת דופן משדרים בתי ההשקעות האנליסטים והחזאים, כמגמה, אופטימיות לגבי ביצועי השווקים בשנה הבאה, עם צפי למגמה חיובית במדדים המובילים, חרף רמות השיא שאליהן הגיעו, וצפי לצמיחת המשק המקומי, חרף הערפל סביב מצב הכלכלה.

צופים שהבורסה תעלה ב-8%

להלן כמה מספרים מרכזיים העולים משקלול התחזיות של הגופים הבולטים בשוק ההון המקומי לקראת שנת 2022.

מדד הדגל של תל אביב, ת"א-35, צפוי על פי התחזיות להגיע בסיומה של 2022 לרמה של 2,130 נקודות. רמה זו משקפת למדד עלייה שנתית של כ-8% ביחס לרמתו הנוכחית (המתקרבת ל-2,000 נקודות), וזאת אחרי ששנת 2021, כאמור, הייתה עבורו שנה פנטסטית - עם זינוק של יותר מ-30% בערכו - המציבה אותו בנקודת שיא עם פתיחת השנה החדשה.

בין התחזיות, בצד האופטימי בולטת זו של תמיר פישמן, שם מעריכים כי ת"א-35 יגיע לרמה של כ-2,200 נקודות - המשקפת טיפוס שנתי של כ-11% ביחס לרמתו הנוכחית.

עוד בין האופטימיים: באפסילון, הראל פיננסים, לידר שוקי הון ופעילים ניהול תיקי השקעות צופים למדד הדגל עלייה של כ-10% בסיכום שנתי, לרמה של כ-2,170 נקודות, ולעומתם, באלטשולר שחם, מגדל שוקי הון ופסגות צופים, כי העלייה השנתית במדד תסתכם בכ-5% בלבד.

מי שעוד שאופטימי עוד פחות מהם הוא לאומי שוקי הון, הצופה עלייה מתונה של כ-3% בת"א-35, שם סבורים, כי "תשואת ההשקעה תהיה חיובית גם בשנה הקרובה, אבל היא תהיה יותר נמוכה מזו שהייתה בשנה שחלפה".

בלאומי שוקי הון מסבירים, כי "על פניו, מכפיל הרווח החזוי הנוכחי דומה לזה שהיה בסוף השנה שעברה (על בסיס תחזיות הרווחים בשנת 2022), כך שעולה התחושה שרמת התמחור, כמו גם הסיכון, לא ממש השתנתה. אז זו בדיוק הנקודה, שכשם שהחברות היכו את התחזיות לשנת 2021 בצורה חזקה, אנו חוששים שבשנת 2022 התמונה תהיה הפוכה - כלומר שצמיחת הרווחים תהיה נמוכה מזו שחזויה כעת".

הסיבה לכך, לפי לאומי שוקי הון, "פשוטה, שכן ניסיון העבר מלמד שהתחזיות בשוק ההון נוטות להעניק משקל יתר לתצפית האחרונה".

 
  

הריבית תעלה לרמה של 0.25%

בבית השקעות אחד בלבד, אלטשולר שחם, סבורים כי ריבית בנק ישראל תישאר בסיכום השנה הבא ללא שינוי, ברמתה הנוכחית הנמצאת על 0.1%. באלטשולר שחם מציינים, כי "אין לחצים אינפלציוניים במדידה הרשמית".

באלטשולר שחם מוסיפים בעניין הריבית, כי "אחת הסיבות להעלאת הריבית בעולם היא החשש מאינפלציה. מכיוון שבישראל הצפי של בנק ישראל עומד על 2.1% אינפלציה בשנה הקרובה, ואין תחזיות אחרות לאינפלציה גבוהה יותר בצורה משמעותית, בישראל אין צורך בהעלאת ריבית בגלל לחצים אינפלציוניים. אנו מעריכים, כי העלאת ריבית בישראל תהיה רחוקה יחסית, ואחרי שמדינות אחרות יעשו כן במהלך 2022". אגב, מרבית הגופים מעריכים כי האינפלציה תעמוד בשנה הקרובה על כ-2%, בדומה לשיעורה בשנה המסתיימת. 

בבית ההשקעות אנליסט מעניקים טווח של 0.1%-0.25% שבו תימצא הריבית בסוף 2022, בעוד כמעט כל יתר הגופים מעריכים כי ריבית בנק ישראל תעלה בשנה הבאה לרמה של 0.25%.

בבית ההשקעות פסגות צופים, כי הריבית תעמוד בטווח של 0.25%-0.5%, וסבורים כי "במצב של חולשה בשווקים הגלובליים, השקל ייטה לפיחות, מה שכמובן יתרום לסביבת האינפלציה. על כן, עליית ריבית בישראל במהלך שנת 2022 היא בבחינת תרחיש מאוד סביר".

במיטב דש צופים, כי שיעור הריבית בישראל יגיע בשנה הבאה ל-0.5% על בסיס ההנחה שלפיה "במדינות רבות, ובפרט בארה"ב, השווקים כבר מגלמים תוואי עליית ריבית מציאותי בשנתיים הקרובות", וכחלק מכך גם "בנק ישראל צפוי להעלות ריבית".

במיטב דש מציינים כמה גורמים התומכים בצורך בהעלאת ריבית, בהם סיכוני אינפלציה בישראל, שאינם שונים משמעותית מבמדינות אחרות, וריבית ריאלית נמוכה מזו שהייתה באמצע שנת 2020 בשיא המשבר, אשר "אינה מתאימה למשק שצומח מהר", זאת בעוד שהריבית הנוכחית מעלה את הסיכון הפיננסי למשק, וגורמת נהירה של ציבור המשקיעים לאפיקי סיכון.

לא צופים התאוששות לדולר

3.15 הוא שער הדולר בשקלים - לפי התחזית הממוצעת - בסיומה של שנת 2022, כך חוזים בתי ההשקעות והאנליסטים - דומה לערכו הנוכחי, העומד על כ-3.1 שקלים. מרבית הגופים צופים, כי בסיכום שנתי שער הדולר לא ישתנה, וכמה מהם צופים לו עלייה קלה, לרמות של 3.2-3.3 שקלים.

בבנק הפועלים מציינים, כי "לוקח זמן עד שהעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים מגיב להתחזקות המטבע, ובינתיים רמת העודף גבוהה - כ-22 מיליארד דולר. ההשקעות הישירות הגדולות שהיו בישראל בשנה החולפת - 25 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה - צפויות להיות מומרות בהדרגה לשקלים לתשלום משכורות, וגם הן פועלות לחיזוק השקל. ההערכה הבסיסית שלנו היא לכן, שהשקל עשוי להמשיך להתחזק, וכל עוד התהליך איטי והדרגתי, בנק ישראל גם לא ינסה למנוע זאת".

עוד מוסיפים בהפועלים, כי "קשה לנתק את הקשר הגורדי בין שער השקל למדדי המניות בעולם, אבל אם מתעלמים ממנו ומרכישות המט"ח של בנק ישראל, אז הנתונים תומכים בשקל חזק".

הגאות בנדל"ן צפויה להימשך

חמישה מהגופים כוללים את ענף הנדל"ן בין ענפי ההשקעה המומלצים בעיניהם לשנת 2022, ובהם גם לידר שוקי הון.

במבט מאקרו על תחום המגורים הלוהט, שהמחירים והביקושים בו שוברים שיאים, בלידר מעריכים כי "מחירי הדירות לרכישה יושפעו גם מהתייקרות המימון, החל מהמחצית השנייה של 2022 ובעיקר ב-2023, כאשר בנק ישראל יתחיל להעלות את הריבית והתשואות הארוכות יעלו גם בהשפעת העלאת ריבית יותר אגרסיבית על-ידי הפד".

לצד זאת מוסיפים בלידר בעניין מצב תחום המגורים בישראל, כי "משנת 2015 ועד היום מספר התחלות הבנייה תואם את הביקוש השוטף, אך מספר הדירות המוגמרות מפגר בהרבה. גידול מהיר יותר במספר הדירות המוגמרות ב-2022 וב-2023 צפוי למתן את הלחץ לעליות מחירים, גם של מחירי דירות לרכישה וגם של מחירי הדירות להשכרה".

עוד בין ענפי הפעילות המומלצים על-ידי בתי ההשקעות - ארבעה מהם מציינים את תחום הבנקאות והפיננסים.

בין אלה, בהראל פיננסים מציינים, כי "מניות הבנקים ממשיכות לבלוט ומומלצות גם קדימה. היסטורית, הסקטור מתפקד טוב יותר גם בתקופות ריבית עולה. סקטור הבנקים הינו אחד הבולטים בשוק המקומי, אך הם עדיין לא יקרים בהשוואה היסטורית".

עוד לפי הראל פיננסים, הבנקים מציגים דוחות כספיים מצוינים, "עם דיבידנדים נאים והקטנת הפרשות לחובות בעייתיים. יש עוד הרבה דיבידנדים לחלק".