אל על ומשרד האוצר הגיעו להסכמות: תקבל סיוע בשווי עשרות מיליוני דולרים

היקף הסיוע יעמוד בין 100-50 מיליון דולר, בחלוקה שכוללת הזרמה מטעם האוצר והזרמה מטעם הבעלים קני רוזנברג • הלוואה תהיה ללא ריבית והמדינה תמשיך להגביל את שיעור אחזקותיה בחברה לעד 24%

קני רוזנברג, בעל השליטה באל על / צילום: יוסי זמיר
קני רוזנברג, בעל השליטה באל על / צילום: יוסי זמיר

הוסכם על סיוע לאל על: האוצר יזרים עשרות מיליוני דולרים לחברת התעופה ובעלי השליטה בחברה, קני רוזנברג יזרים כסף בנוסף. כך סיכמו משרד האוצר והנהלת החברה אחרי מו"מ ממושך. עד כה הזרים רוזברג כ-830 מיליון שקל כולל רכישת השליטה, אותה השלים בספטמבר 2020.

המתווה יכניס לאל על סכום שנע בין 50-100 מיליון דולר, בחלוקה שתהיה מוטה לטובת בעלי השליטה באל על. כלומר, המדינה תזרים יותר ממה שיזרים בעלי השליטה, בין אם בהזרמה ישירה או דרך גיוס הון באמצעות הנפקה. מתווה הסיוע יגובש סופית בימים הקרובים והוא כפוף לאישור ממשלה.

משרד האוצר הודיע כי "לאחר משא ומתן אינטנסיבי שהתקיים בשבועות האחרונים בין הנהלת אל-על והצוות המקצועי במשרדי האוצר והתחבורה, הגיעו הצדדים להבנות עקרוניות על מתווה סיוע נוסף על רקע המשבר שנגרם בעקבות התפרצות וריאנט האומיקרון. המתווה יכלול הזרמה של עשרות מיליוני דולרים בתקופה הקרובה שיגיעו מצד בעלי השליטה בחברה והמדינה, והוא יאפשר לחברה לצלוח את המשבר לחודשים הקרובים".

עוד מעדכנים באוצר כי "במקביל מקיימת המדינה מגעים גם עם שאר חברות התעופה הישראליות, להן יוצע מתווה באותם העקרונות על בסיס קריטריונים שוויוניים".

שר האוצר, אביגדור ליברמן אף נתן תקווה לעוסקים בענף: "אני מקווה כי בחודש הקרוב נפתח את השמיים לנכנסים וליוצאים". לדבריו, "המתווה החדש יאפשר לחברות לצלוח את המשבר תוך שמירה על העיקרון שסיוע המדינה יועמד במקביל להזרמת הון חיצוני לתוך החברה שיחזק את מבנה ההון שלהן. הסיוע הטוב ביותר שהמדינה יכולה להעניק לחברות התעופה הוא לאפשר להן לטוס עם מינימום מגבלות".

מעמיסה עוד הלוואה על עצמה

גם הפעם המדינה תקבל אג"ח המירות למניות לתקופה של 5-7 שנים. תנאי ההלוואה לאל על יהיו ללא ריבית והמדינה תמשיך להגביל את שיעור אחזקותיה בחברה לעד 24% ובכל מקרה לא תהיה בעלת זכות הצבעה בהחלטות שיתקבלו בחברה. כיום מחזיקה המדינה, אחרי השתתפותה בהנפקה בספטמבר 2020, שיעור של כ-13% מהבעלות על אל על.

המדינה מחויבת למכור את המניות שהיא מחזיקה באל על וזאת על פי החלטת הממשלה. אל על אמנם תקבל לידיה הון שישפר את תזרים המזומנים שלה אלא שהיא מעמיסה על עצמה הלוואה נוספת, גם אם באפס ריבית. בעוד 5-7 שנים אל על תידרש להחזיר למדינה את הסכום שקיבלה או להמיר אותו למניות.

לתפיסת האוצר, הסיוע כעת יפתור בעיה תזרימית שתאפשר לאל על לצלוח את השבועות הקרובים (חודש-חודשיים). זאת כאשר במשרד האוצר יוצאים מנקודת הנחה שבעוד מספר שבועות תנועת הנוסעים תחזור כשיוסרו הגבלות התעופה לכניסה וליציאה מישראל.

חלק מהכסף יהווה השלמה למתווה הסיוע שהוצע לחברות התעופה בחודש נובמבר. מתווה זה כלל הקצאה של עד 50 מיליון דולר לאל על ו-7 מיליון דולר לארקיע ו-7 מיליון דולר לישראייר. אל על מימשה 7 מיליון דולר מהסכום וכעת היא תשלים עוד 20-30 מיליון דולר ממנו במתווה המתגבש כעת.

יצוין כי בחודש מאי קיבלה אל על מהמדינה מקדמה של 210 מיליון דולר עבור הטסת מערך האבטחה לתקופה של 20 שנה. תחת זאת התחייבה החברה לגייס הון בשווי של 105 מיליון דולר. הנפקה שתוכננה לחודש יולי לא בוצעה לאור מגבלות התעופה דאז. הבעלים שהתחייב להזרים 43 מיליון דולר מתוך הסכום, השלים את העברתו וההנפקה תצא לפועל עד לספטמבר 2022.

במסגרת המקדמות למערך האבטחה, ישראייר קיבלה סכום של 16 מיליון דולר ובעלי השליטה שלה הזרים מחצית מהסכום וארקיע עדיין לא השלימה את מתווה הסיוע הזה לאור מחלוקות שהיו לה מול המדינה בעניין שדה דב. הציפייה שהיא תשלים זאת בקרוב ותקבל סכום זהה לזה שקיבלה ישראייר - גם בעלי השליטה בחברה יידרשו להזרים תחת זאת מחצית מהסכום.