סער הציג מתווה פיצויים לנפגעי אסון מירון; ליברמן יידרש לאשר

שר המשפטים חשף את ההצעה במהלך ועדת השרים לענייני חקיקה, שם ביקש לדחות את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר לפיצוי נפגעי אסון מירון שכן "הממשלה צריכה ויכולה לפתור את זה. זה פשוט לא צריך להגיע לחקיקה" • בלשכת האוצר מסרו שהם מחכים לתוצאות ועדת החקירה הממלכתית ורק אז ידונו בנושא

גדעון סער / צילום: יוסי זמיר
גדעון סער / צילום: יוסי זמיר

שר המשפטים גדעון סער חושף בוועדת שרים לחקיקה כי הציע לשר האוצר אביגדור ליברמן מתווה לפיצוי משפחות ההרוגים באסון מירון. בדיון על הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר לפיצוי נפגעי אסון מירון ובני משפחותיהם. סער אמר בדיון כי יש לדחות את החוק מחד ועל הממשלה לקדם פתרון מאידך :"אני חושב שהממשלה צריכה ויכולה לפתור את זה. ואפשר לפתור את זה לא בחקיקה אלא בהחלטת ממשלה. העברתי הצעה מסוימת לשר האוצר הכוללת מתווה של פתרון".

חברי הוועדה הסכימו עם סער. כך למשל אמרה השרה תמר זנדברג, כי "יש כאן מקרה יוצא דופן של משפחות שהן ממש בעוני. זה די ברור שהם צריכים פיצוי. משום מה השאירו אותם לחכות לוועדה הפלילית. מאוד כדאי שכולם נעמוד שזה יקרה. זה רחמים על המשפחות".

השרה פנינה תמנו שטה הוסיפה ש"לא הייתי מחכה שלושה חודשים. זה שעד היום המשפחות לא מקבלות פיצוי זו תעודת עניות לנו כמדינה. אסור לחכות עם זה". שר התפוצות נחמן שי ביקש לכלול במתווה הפיצויים הממשלתי את נפגעי האסון שאינם אזרחי ישראל: "בהליכי החקיקה אני מבקש לקחת בחשבון ש-9 מהנספים אינם אזרחי ישראל, אבל אני מבקש להתייחס אליהם ככאלה".

השר סער הבהיר כי אמנם החוק יידחה ב-3 חודשים אך הוא מבקש לקדם פתרון ממשלתי מהר לחלופין: "זה פשוט לא צריך להגיע לחקיקה אלא להחלטת ממשלה. אני מכיר את התביעה של המשפחות. אני חושב שיהיה מכובד יותר שנעשה את זה לפני הגשת התביעה. הדחייה היא אינה דחייה של הנושא אלא של הצעת החוק. אני מקווה מאוד שהרבה הרבה לפני כן תבוא הצעה מוסכמת לממשלה". 

בלשכת שר האוצר אומרים הבוקר ש"גישת השר היא להמתין לתוצאות ועדת החקירה הממלכתית לאסון, ורק לאחר מכן לדון בפיצויים".

ח"כ אפרת רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה: "משפחות נפגעי אסון מירון יפוצו בגין האסון ועדיף מוקדם מאשר מאוחר. הצעת החוק שיזמתי ל"סיוע לנפגעי אסון לאומי אזרחי" אשר עברה קריאה טרומית וקיבלה הסכמה של כל חברי הכנסת, תמסגר אחת ולתמיד את המנגנון והאופן בו המדינה משתתפת בפיצוי הנפגעים באסונות מעין אלו.

במקום מענה נקודתי יקבע מענה והסדרה לאסונות אזרחיים, בתקווה שלא יתרחשו וזאת בכדי למנוע מקרים כאלה של סחבת במתן פיצויים וצורך בחקיקה פרטנית כל פעם מחדש. עמדת משרד האוצר לפיה יש לחכות לסיום עבודת ועדת החקירה לפני מתן פיצויים נשמעה גם בדיון בוועדה, בלתי מתקבלת על הדעת ואין לה כל אחיזה בדין ובמציאות".

ח"כ יעקב אשר: "הסיוע הכלכלי למשפחות הרוגי ופצועי אסון מירון היה צריך להינתן מזמן, כל יום שעובר הוא עוד סבל וקושי למשפחות שממתינות כבר מעל 8 חודשים ולא קיבלו עדיין כל סיוע.

אם במקום אישור החוק שהגשתי תובא החלטת ממשלה שתעניק את הסיוע הנדרש - אתמוך בה, אך אין צורך ביותר משבועיים שלושה כדי להביא החלטה שכזו, כפי שאמרו שר הבטחון גנץ ושרים נוספים שתמכו בהצעת החוק שהגשתי ועל כך אני מודה להם".

בשיחה עם שר המשפטים גדעון סער, הבהיר לי כי יבחן את קיצור ההליכים כדי להביא את ההחלטה הממשלתית באופן המהיר והטוב ביותר. הסכמתי להמתין עד חודש ימים עם העלאת החוק במליאה כדי לאפשר לממשלה לקדם מתווה פיצויים מהיר.