עובדי משרד החוץ מחריפים את העיצומים: "אם צריך, נסגור את המשרד"

העובדים מוחים בעיקר על אי תשלום שעות נוספות לפי דרישתם, ובסוף השבוע האחרון הם הפסיקו לבצע את התפקיד מחוץ לשעות העבודה • עובדי המשרד זועמים גם על שר החוץ יאיר לפיד, שלדבריהם מתעלם מהם וממצוקותיהם

מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ
מחאה של עובדי משרד החוץ על תנאי העסקתם / צילום: ועד עובדי משרד הוץ

עובדי משרד החוץ מחריפים את העיצומים במחאה על תנאי שכרם, ובעיקר על אי תשלום שעות נוספות לפי דרישתם. היום (א') בצהרים התכנסו עשרות מהם ברחבת הדגל של המשרד בירושלים, והניפו לאות מחאה דגל שחור ושלטי מחאה תחת הכותרת "הפקרתם אותנו בחוץ", "אל תבנו עלינו" ו"עם שליחות לא הולכים למכולת".

בסוף השבוע האחרון הפסיקו העובדים לבצע את התפקיד מחוץ לשעות העבודה בשל העדר תשלום על שעות נוספות. יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל שהגיע למקום הזהיר כי "כולם מכירים את המצוקות של עובדי משרד החוץ אבל כולם התעלמו. נראה שעד שלא נתחיל לבצע צעדים ארגוניים שום דבר לא יקרה. אנחנו נקיים עכשיו ישיבת עבודה עם הוועד ואם צריך לסגור את משרד החוץ נעשה זאת. העובדים לא מבקשים תוספות - אלא שיחזירו את מה שלקחו לעובדים מהכיס. לא בכדי אושר סכסוך עבודה במשרד החוץ ואנו נחושים ללכת עד הסוף כדי לשמור על זכויות העובדים".

העובדים זועמים על שר החוץ יאיר לפיד שלדבריהם מתעלם מהם וממצוקותיהם, ובימים האחרונים החלו להפיץ סרטוני וידאו נגד השר ובהם שחקן המגלם את דמותו מפריח סיסמאות ועוסק רק בתדמיתו האישית.

בסוף השבוע האחרון הנחה ועד העובדים את עובדי המשרד במברק מיוחד, כי לאור ההנחיה שלא לשלם לעובדים עבור שעות נוספות המבוצעות במסגרת התפקיד כחלק מהשירות לאזרחי ישראל, יחדלו כלל העובדים את העיסוק בעבודה עם סיום שעות העבודה הרשמיות.

בוועד הדגישו כי לא מדובר בצעדים ארגוניים אלא בהפסקת עבודה שלא ניתנת עליה תמורה. במסגרת הצעדים בשבועות האחרונים העובדים הצליחו להביא לדחייה של ביקורים מדיניים, וכן מנעו כינוס של פורומים שונים של המשרד.

בהודעת ועד העובדים נאמר כי "בצער רב הנפנו היום דגל שחור במשרד החוץ ונראה שלא יהיה מנוס מהחרפת המחאה ופתיחה בצעדים ארגוניים". כואב לנו לראות כיצד שר החוץ בוחר להתעלם מזעקת עובדי המשרד המסורים לתפקידם, במקום להוביל את הפתרון והמשא ומתן, המבקש לתת מענה למצוקות שנוצרו בשנים האחרונות, בשל החרפת העומס על עובדי המשרד ואי עמידה של משרד האוצר בהסכמים אליהם הגענו בעבר. עדיין לא מאוחר לפעול ולעצור את השביתה".

דר' יעקב ליבנה, מנהל מחלקת אירו-אסיה וחבר ועד במשרד החוץ, התייחס בין השאר לעומס הצפוי על עובדי משרד החוץ, בשל הטיפול בוועדות חריגים, ואמר: "במאבקים הקודמים שנכפו עלינו ידענו להפעיל צעדי מחאה ואמצעים ארגוניים שגרמו, לצערנו, נזק דיפלומטי, כולל פגיעה בטיפול באזרחים בחו"ל, טיפול בוועדת חריגים ועוד. אין לנו שום עניין לחזור לריטואל מיותר ומזיק זה, אך אנו נאלצים להתרות כי בלית ברירה נעשה זאת, מתוך מחויבות לעובדי משרד החוץ, לבני משפחותיהם ולעצם יכולת הקיום של הדיפלומטיה הישראלית". לסיכום אמר ליבנה: "בלב כבד אני נאלץ לומר לאזרחי ישראל: במקרה חירום, אל תבנו עלינו".

את הדברים אמר דר' ליבנה בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת, שהתקיים היום, בדיון בנושא ועדת החריגים.

ממשרד החוץ טרם התקבלה תגובה.