בנט: "נעלה את הרף לבדיקות"; הורוביץ: "יהיו אנשים שלא נבדוק"

לקראת הגל החמישי: שרים בממשלה מתחו ביקורת על המדיניות המבלבלת של ראש הממשלה ושר הבריאות נוכח ההתפרצות המחודשת של הקורונה • בנט: "בצד ההיצע של הבדיקות לא נוכל לעמוד. אין לנו מספיק קיבולת. לאף מדינה אין"

רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
רה''מ נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

העלייה במספר הנדבקים, תורי הענק לבדיקות וההנחיות המבלבלות: שרים בממשלה מתחו הבוקר (א') ביקורת על המדיניות המבלבלת של ראש הממשלה ושר הבריאות נוכח ההתפרצות המחודשת של הקורונה (אומיקרון), אך נראה שזו תימשך.

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לתורי הענק לבדיקות ואמר כי "בצד ההיצע של הבדיקות לא נוכל לעמוד. נצטרך להעלות את הרף למי יכול להיבדק. אין לנו מספיק קיבולת. לאף מדינה אין". גם לשר הבריאות ניצן הורוביץ לא היו בשורות בנושא הבדיקות. לדברי הורוביץ "אנחנו עושים הכי הרבה בדיקות באופן יחסי בעולם, אז יש תורים. אנחנו נקבע קריטריונים למי צריך בדיקות ונפרסם בקרוב. צריך בדיקות גם כדי לתת תרופה".

הורוביץ התייחס למדיניות המבולבלת של קבלת ההחלטות ואמר כי "אנחנו במלחמה ומשנים החלטות תוך כדי המצב. למשל אנחנו עדיין לא יודעים כמה מאושפזים יהיו לנו מכמה מאומתים". בנט הגיב לדבריו של הורוביץ ואמר: "בהולנד הם מאוד עקביים. הם בסגר כבר חודש. מאוד עקבי". ואילו הורוביץ ציין גם כי "אנחנו גם לא רוצים להשאיר הנחיות שהן כבר לא הגיוניות וסתמיות".

ראש הממשלה בנט הסביר לשרים כי "אם למשל נחמיר בשם העקביות בעניין הבדיקות אז יהיו תורים בלתי אפשריים. האם להתמיד? החלטות שנתפרשו פעם על פני חודשים עכשיו נדחסו לשישה שבועות. ולכן הקצב הוא מהיר".

אתגר לבתי החולים

בתחילת הישיבה ובסופה אמר בנט כי ישראל קנתה זמן בתחילת ההתפרצות ובזכות העובדה הזו ישראל עדיין לא בסגר. "הבשורה הטובה היא שהתכוננו. עוד בשורה טובה היא שהחיסונים מפחיתים דרמטית תחולאה קשה. הבשורה הפחות טובה שבמספר נדבקים כזה נגיע לתחלואה גבוהה, וזה אתגר גדולה לבתי החולים. התרופה בידינו והשגנו יותר מכל מדינה אחרת - ובכל זאת עדיין היינו רוצים יותר".

בינתיים בנט מוריד מהפרק סגר ואומר כי "אנחנו הולכים על אופציה של המשך תפקוד הכלכלה והחיים, קבוצות בסיכון שיצמצמו מגעים. ברמה הפרקטית מי שמחוסן - גם אם בא במגע, ימשיך בחייו עם בדיקה אחת ומי שלא מחוסן 7 ימי בידוד".

עוד לדברי בנט: "בזכות הזמן שקנינו, יש לנו תרופות פר נפש הכי גבוה בפער גדול. אירופה רובה ככולה בסגר חלקי או מוחלט, או כמו אנגליה שלא עושים את זה והם בעליה דרמטית של אשפוזים ועלולים להגיע לאי ספיקה של בתי החולים".

לתחזית הפסימית של בנט הצטרף הורוביץ שאמר כי "זה יהיה גל קיצוני, אבל קצר".

השר אלעזר שטרן מתח ביקורת על ההחלטות ואמר: "המדיניות לא ברורה. אנחנו כל הזמן רוצים להקל". לביקורת הצטרף השר עומר בר לב שאמר "אנחנו מבלבלים את הציבור. אני ארבע פעמים ביום נדרש להצביע על צעדים חדשים. צריך לקבל החלטה ולא לשנות אותה לפחות שבועיים". הורוביץ השיב לביקורת ואמר כי "ההנחיות משתנות כי המציאות משתנה. זה קצב שלא הכרנו. יהיו אנשים שלא נבדוק אותם. אין ברירה".

השרה מירב כהן הדגישה את הצורך בבדיקות בבתי האבות ומוסדות סיעודיים ואמרה כי "חייבים לשים כוכבים על המוסדות שבהם גרים חולים סיעודיים כי זו הקבוצה שנמצאת הכי בסיכון. אני מבקשת שיגיע תגבור מפיקוד העורף למוסדות האלו. גם צריך לעזור להם לוודא שלא נכנסים אנשים למוסדות ללא בדיקה. צריך לוודא שהתוצאות מדווחות למשרד הבריאות, צריך לוודא שהבוסטר ניתן שם בקצב הרצוי וגם שהתרופות זמינות שם. חשוב לבחון להגדיל את מספר הבדיקות במוסדות הללו".

השרה כהן ציינה עוד כי "צריך לוודא שחברה מבצעית טובה תשתלט על מבצע החיסונים. מניסיון העבר - אם יש חברה שיודעת לעבוד אפשר לסיים את כל מבצע החיסונים במוסדות השונים תוך שבועיים. אם יש חברות לא מספיק טובות זה עלול לקחת לנו חודשים. בעבר, גם הייתה לנו בעיה עם החברה שמשנעת המון חיסונים ועלה לנו בזמן יקר. כשמד"א זכו במכרז העניין תקתק. זו לוגיסטיקה חשובה. שעלולה לעלות לנו בחיים".