האינפלציה בטורקיה זינקה לשיא של 19 שנים; הלירה יורדת

שיעור האינפלציה השנתית עמד על 36.08% - גבוה משמעותית מהשיעור בנובמבר ומהערכות השוק • הלירה הטורקית יורדת כעת בכ-0.8% מול הדולר, לאחר שמקודם נפלה בעד 3.3%

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici

האינפלציה בטורקיה עמדה על 36.08% בשנת 2021 - השיעור הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2002. מדובר בזינוק חד לעומת נובמבר, אז שיעור האינפלציה היה 21.31% (ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר). מדובר גם בשיעור גבוה במיוחד לעומת הערכות בשוק. כך, ב"בלומברג" העריכו כי האינפלציה תעמוד בדצמבר על 27.36%.

מדובר בחודש השביעי ברציפות שבו האינפלציה בטורקיה מזנקת. קצב האינפלציה הואץ לשיא של 19 שנים בעזרת רוח גבית חזקה מפיחות חד בשער הלירה וירידה בשיעור הריבית. הלירה הטורקית יורדת כעת בכ-0.8% מול הדולר, לאחר שמקודם נפלה בעד 3.3%.

המשבר נובע במידה רבה מהמדיניות הכלכלית שמנהיג הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן - כך אמרו כלכלנים, מחוץ לטורקיה וגם בתוכה, ל"וול סטריט ג'ורנל". אחרי כמעט 20 שנה בשלטון, הנשיא פיטר כמעט את כל מי שהחזיק בעמדה בכירה במערכת הכלכלית הטורקית ולא הסכים עם עמדותיו הבלתי שגרתיות. בשנות שלטונו הצליח להחליש משמעותית את מוסדות המדינה וריכז אצלו עוד ועוד סמכויות וכוח, וכעת, אומרים בכירים טורקים, הגיע למצב שבו הוא שולט כמעט לחלוטין בכלכלה - ואין אף אחד בקואליציה שמתנגד לו.

במסגרת המדיניות הארדואנית, הפעיל הנשיא לחץ על הבנק המרכזי לקצץ בשיעורי הריבית על אף האינפלציה המהירה. בדרך כלל הפעולה היא הפוכה - במקרים של אינפלציה מהירה בנקים מרכזיים מעלים את שיעורי הריבית כדי לעודד אנשים לחסוך, לדכא את נטילת האשראי וכך לצנן את האינפלציה. אבל ארדואן דחף דווקא לשיעורי ריבית נמוכים, והאשים את עליות המחירים הדרמטיות באינטרסים זרים שמתערבים בעניינים הפנימיים של טורקיה.