בוטל הבידוד למחוסנים שחוזרים מחו"ל; רשימת המדינות האדומות מתקצרת

ישראלים בעלי תו ירוק ששבים ממדינות כתומות יהיו פטורים מבידוד לאחר שיקבלו תשובה שלילית בבדיקת PCR לאחר הנחיתה • גם זרים מחוסנים ממדינות כתומות יוכלו להיכנס

תור לבדיקות הקורונה בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
תור לבדיקות הקורונה בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

אחרי שנוסעים רבים כבר קיבלו הודעות על פטור מבידוד עם שובם לישראל מודיע משרד הבריאות על הקלות למחוסנים ומחלימים. מהלילה בחצות (ה-4.1) ישנן הקלות בבידוד לשבים ממדינות כתומות: הנוסעים יבצעו בדיקת PCR בנתב"ג ויכנסו לבידוד למשך 24 שעות או עד קבלת תוצאה שלילית (המוקדם מביניהם). זאת במקום חובת בידוד של שלושה ימים למחוסנים ומחלימים שחוזרים ממדינות כתומות כפי שתקף היום. ההחלטה תעוגן בצו מנכ"ל משרד הבריאות ותובא לאישור ועדת הבריאות של הכנסת.

יצוין כי מחוסנים ומחלימים שכבר שבו לישראל ממדינה כתומה וקיבלו תוצאה שלילית מבדיקת ה-PCR שביצעו בכניסה לישראל, יסיימו את הבידוד הלילה בחצות והם אינם מחויבים בביצוע בדיקה שנייה.

צמצום רשימת המדינות האדומות; ארה"ב ובריטניה עדיין בפנים

נוסעים שאינם מחוסנים או שאינם מחלימים (לפי הגדרת משרד הבריאות) שחוזרים ממדינות כתומות, יכנסו לבידוד ביתי למשך שבעה ימים בכפוף לביצוע של בדיקת קורונה ביום השביעי לבידוד (אחרת יידרשו ל-14 ימי בידוד). לצורך חישוב ימי הבידוד, היום הראשון מוגדר כיום הנחיתה (גם אם היא התרחשה בשעות הלילה).

בנוסף להחלטה למעלה, תצומצם רשימת המדינות האדומות. כיום כולל הרשימה 14 מדינות וההמלצה החדשה היא להסיר מרשימת המדינות האדומות ולהעביר לרשימת הכתומות את דרום אפריקה, הונגריה, ניגריה, ספרד, פורטוגל, צרפת, וקנדה. המדינות שנותרות בשלב זה ברשימת המדינות האדומות כוללות את היעדים הנפוצים ביותר לישראלים: ארצות הברית, איחוד האמירויות, ארה"ב, בריטניה, טורקיה, מקסיקו, ושווייץ.

גם זרים מחוסנים ממדינות כתומות יוכלו להיכנס

בשורה נוספת וחשובה לעוסקים בענף התיירות היא שראש הממשלה ושרי החוץ, הבריאות, הפנים, התיירות והתחבורה סיכמו כי מיום א׳ ה-9.1 תותר כניסת זרים מחוסנים/מחלימים (לפי הגדרת משרד הבריאות) ממדינות שמסווגות ככתומות. תנאי הכניסה יכללו מילוי טופס מקוון מבעוד מועד, ביצוע בדיקת PCR או אנטיגן לפני העלייה למטוס, ביצוע בדיקת PCR בכניסה לישראל ולאחריה כניסה לבידוד למשך 24 שעות או קבלת תשובה שלילית בבדיקה (המוקדם מביניהם).

בתוך כך, זרים לא מחוסנים או לא מחלימים (לפי הגדרת משרד הבריאות) לא יורשו להיכנס לישראל וזרים ממדינות אדומות יוכלו להיכנס רק עם קבלת אישור מוועדת החריגים. מתווה הקבוצות לא יחודש בשלב זה.

ההכרזה על ההקלות נעשתה לפני הדיון שנקבע למחר (4.1) בבג"ץ במעמד שלושה שופטים. הדיון נקבע בעקבות עתירות שהוגשו נגד המדינה בטענה להגבלות על הנוחתים והממריאים המוגדרות כלא מידתיות.